Хохулин Александр Васильевич : другие произведения.

Идеологические патриотизмы: основание для гордости или удел маргиналов?

Самиздат: [Регистрация] [Найти] [Рейтинги] [Обсуждения] [Новинки] [Обзоры] [Помощь|Техвопросы]
Ссылки:


 Ваша оценка:
  • Аннотация:
    Заметки на полях статьи известного украинского певца и общественного деятеля Святослава Вакарчука

МЫ - МАНКУРТЫ

К украинскому тексту

Александр Хохулин

Идеологические патриотизмы: основание для гордости или удел маргиналов?

Как и обычно, поводом для этих заметок стала статья - на этот раз "Там, де нас нема. Лирические размышления над прозой общественных ценностей" Святослава Вакарчука из "Зеркала недели". Материалы знаменитых львовян, опубликованные известной газетой, да еще светлые и лирические по содержанию, я стараюсь не пропускать. Его размышления об "общественной ценности" и "общественной ответственности" украинской элиты подкупают искренней тональностью и неподдельным желанием осмыслить те проблемы, которые не дают нормально развиваться нашему государству.

С многими тезисами статьи можно согласиться без особых оговорок, однако, для того, чтобы только соглашаться, не стоило бы и садиться за этот текст. Хочется и возразить. И всего-то по одному вопросу. Знаменитый певец пишет: "Патриотизм и национальную гордость закладывают культура и образование". Ой ли?

Я начал было подбирать примеры для контраргументов, перебирая в памяти имена известных всему миру выдающихся деятелей культуры и науки, чью "патриотическую" принадлежность определить довольно тяжело, но передумал. Каждый может сам вспомнить - при желании. Потом захотелось поподробнее описать эпизоды, когда я, проходя мимо патриотических митингов, вече и, извините, сборищ, замечал множество участников, чьи лица не были особо одухотворены интеллектом, но передумал. По той же причине. Поэтому обозначу коротко - мне кажется, что среди малообразованных и некультурных людей самозабвенных украинских и русских патриотов несомненно больше, чем их можно заметить в образованных кругах. Скажу больше - для меня эта мысль абсолютно очевидна.

Должен заметить, что у многих людей имеется устойчивая аллергия на слова "украинский патриотизм", "русский патриотизм", "советский патриотизм" и подобные словосочетания. Эти заметки являются попыткой проанализировать причины такого странного заболевания.

Итак, что же может быть плохого в столь благородном чувстве, как любовь к родине? Однозначно - ничего. Но при этом крикливые патриоты на трибунах раздражают. И не только крикливостью. Все дело в том, что очень давно, не знаю уж когда, произошла подмена понятий, в результате которой вместо нормального человеческого чувства любви к родине политики склепали из фанфарной меди и склеили из барабанной кожи свой, "идеологический патриотизм". И если первое чувство мне близко и понятно, то второе ничего, кроме омерзения, не вызывает.

Попробую пояснить. Как я уже когда-то в "Манкуртах" замечал - любовь относится к сложной и деликатной эмоциональной сфере. Это чувство естественно, природно и само по себе изначально заложено в человеке. Любовь к родителям, любовь к детям, к близким, к родине. Это во многом понятия из одного ряда. Я сознательно пишу слово "родина" с маленькой буквы - о любви к "Родине" я напишу ниже.

Да и как можно себе представить человека, не любящего свою родину - место, где он родился, где прошло его детство, где окружали его заботливые и любящие родители, а рядом были друзья по двору, по улице, одноклассники? Место, где тебе знаком каждый перекресток, дом, закоулок (вариант: хата, речка, верба)? И что это за человек, который этого не любит - урод моральный? Да, наверное, и нет таких среди нас. Тогда в чем проблема?

Я вот родился и вырос во Львове на улице Пушкина. И хотя она отнюдь не маленькая, о каждом втором доме я могу рассказать что-то свое. Сейчас эта улица носит имя Генерала Чупрынки. (Для читателей-нельвовян поясню, что Генерал Чупрынка - подпольная кличка руководителя ОУН-УПА Шухевича. Псевдо, или как говорят сейчас молодые люди - погремуха. В реальной жизни Шухевич имел, если мне не изменяет память, более скромное звание гауптштурмфюрера СС). Моя улица когда-то была Кшижовой, потом Потоцкого, как во время войны при немцах - не знаю, потом Пушкина, а теперь вот - Чупрынки. Да ее еще могут двадцать раз переименовывать, так что, мне свою родину разлюбить из-за этого? Чушь какая-то. Родина-то у меня одна, я и сейчас по ней, по улице своей, каждый день хожу, между прочим.

И вряд ли кто сможет доказать мне, что мой патриотизм "неукраинский". Еще какой украинский! Тем не менее, когда в прошлом году в одной нашей газете автор довольно истерической статьи упомянул меня, как "украинского патриота", признаюсь честно, я был в некоторой растерянности. Уважаемый автор сильно заблуждался. Именно по той причине, что принял мой "человеческий" патриотизм за свой "национальный". А они отличаются, по выражению классика "как клятва от простого да".

У меня нет никакого сомнения в том, что жители Украины - "антиподы" галичан, т.е. уроженцы Донецкой области точно так же безмерно и трогательно любят свои украинские Славянск, Горловку, Краматорск, свои пейзажи, свои речки, свои дома и хаты. И достаточно безралично, как и я, реагируя на упоминания русских березок. Потому что они не "русские патриоты". Но опять же категорически не вписываясь при этом в категорию "украинских патриотов", и даже нервно вздрагивающих при упоминании оных. Парадокс? Отнюдь.

Замечу, что человеческий патриотизм, вопреки утверждению Святослава Вакарчука, не требует особой образованности или заоблачной культурности. У вашего покорного слуги в активе только заочно завершенное высшее образование после с трудом полученного аттестата вечерней школы рабочей молодежи - при этом моего личного патриотизма с лихвой хватит еще на пяток обитателей улицы Генерала Чупрынки. Видимо, высокая образованность требуется "настоящим" украинским патриотам для кропотливого изучения теоретического наследия Донцова и текстов речей народного депутата Тягнибока. А уж теоретическая база "русских патриотов" воистину безгранична: не требуется и в библиотеку ходить - весь Интернет загажен соответственно пахнущими ресурсами.

Обратите внимание - про наш "патриотизм с человеческим лицом" никогда и ничего не говорят на митингах, не пишут гневных статей в газеты, не выступают на партсобраниях. Да и понятно - с чего бы на митингах о любви говорить?

Хочется еще раз подчеркнуть несомненную национальную окрашенность нашего патриотизма - все мы граждане нашей страны, нашей Украины, и у каждого из нас есть своя родина - частичка большой Украины.

Что касается второй разновидности патриотизма, то он, будучи таковым по названию, является чем-то совсем другим по содержанию. Обычно - частью идеологии вполне определенной политической силы, призванной культивировать фанатическую преданность именно этой идеологии. Как по мне, лучше всего воспитывать эту разновидность патриотизма удалось фашистской Германии. Вот уж были патриоты - всем на зависть!

Людям старшим, безусловно, памятен "советский патриотизм", базирующийся не на национальной, а на классовой идеологии. "У советских собственная гордость - на буржуев смотрим свысока!" Огромный аппарат штатных партийных работников денно и нощно трудились, воспитывая этот самый "советский патриотизм". Часть моей жизни, хотя и относительно небольшая, прошла в отделе пропаганды и агитации, и тут уж я могу авторитетно засвидетельствовать - формирование "советского патриотизма" было одним из магистральных направлений партийной работы. А денег на это шло - немеряно! Чем кончилось - все знают.

В наши времена под "украинским патриотизмом" надо понимать преданность идеям украинского национализма. В идеале - фанатическую. Внешне это облекается в форму любви к украинскому государству, в основе своей - любви противоестественной и патологической. Я искренно не понимаю, почему и за что я сегодня должен любить парламент и правительство, суды и прокуратуру, милицию, СБУ и прочие атрибуты государства. Тем более что они никак не демонстрируют ответного чувства, а, скорее, наоборот. Да и не может это любить нормальный человек. Не может!

То же самое касается "русского патриотизма", активно пропагандируемого и насаждаемого в России. Постоянно встречающиеся в прессе сообщения о столкновениях и преступлениях на национальной почве, происходящих на территории нашего огромного соседа (уж промолчу о Чечне) позволяют надеяться на временный характер этой кампании. Из свежих примеров можно вспомнить несомненного русского патриота Копцева, покромсавшего ножом нескольких евреев в Московской синагоге. Уверенности во временности добавляет приятная неглупость российского Президента. Многонациональную страну вряд ли можно консолидировать буквально понятой русской национальной идеей, квасный патриотизм в такой стране теоретически может послужить только временной затычкой для нейтрализации краткосрочных проблем, да и то при наличии достаточно сплоченной "титульной" нации. На практике черта с два он поможет моим этническим собратьям. (В Украине даже такой "титульной" сплоченности, как известно, не просматривается).

Может сложиться впечатление, что автор просто является заклятым врагом националистов и коммунистов, а уж эта враждебность и является питательной средой для сегодняшних рассуждений. Да нет, в соответствии с мудрым тезисом М.Жванецкого, я как раз считаю, что в нормальной стране "жить должны все". Иными словами говоря, в политическом спектре цивилизованного общества должны быть представлены все цвета. И если ортодоксальные националисты и коммунисты набирают на общенациональных выборах свои 2-4 процента голосов и проводят в парламент по 3-5 депутатов, то это несомненно свидетельствует о политическом здоровье общества. Точно так же, как и зашкаливание за 20 процентов является несомненным диагнозом.

Нормой для цивилизованной страны, видимо, надо признать омерзительное соревнование нескольких кланов денежных мешков, чьи программы не очень отличаются. Противно, но такова общепринятая практика. С волками жить - по-волчьи выть!

Должен с удовлетворением отметить, что Украина, учитывая наше коммуно-националистическое прошлое, прогрессирует очень быстро. Вспомните, еще десять-тринадцать лет тому назад коммунисты были самой мощной силой в парламенте, а Рух собирал митинги в сотни тысяч. Сегодня опереточные фигуры Натальи Витренко и Левка Лукьяненко годятся разве что на шоу Савика Шустера. Благодаря техническому прогрессу мы видим их в телестудии, хотя вообще-то правильнее было бы использовать показ в цирке шапито.

В одной из своих последних статей даже многоуважаемый академик Иван Михайлович Дзюба писал слова на тему советской песни "Раньше думай о Родине, а потом - о себе". А почему, собственно, раньше о Родине? Так считает правильным академик Дзюба? Так хочет певец и общественный деятель Вакарчук? Так мечтает наш Президент?

А может, давайте по порядку? Сначала Президент с парламентом, правительством и при нашей помощи добьются ощутимого экономического роста, повышения нашего жизненного уровня, благосостояния, убедят олигархов не разворовывать миллиарды, затем мы обгоним по всем показателям ближайших соседей, население начнет законно гордиться нашими успехами, а там, глядишь, и патриотизм начнет появляться не выковырянный из носа в кабинете? Хотя я до этого счастья не доживу, а если доживу - у меня нового патриотизма не появится, меня вполне устраивает имеющийся.

Правда, руки любимых друзей Президента почему-то оказались не менее липучими, чем у предшественников, а добиваться повышения благосостояния людей оказалось очень трудной задачей. Так что пока за неимением вышеперечисленного остается гордиться собственной национальностью, над чем еще Шопенгауэр смеялся. Да и какой гордиться мне, например? Имеющейся русской? Так я этим еще в молодости переболел, да и Президент, думаю, не об этом мечтает. Украинской? Так, оно это..., я вообще-то русский. Говорят, нас тут десять миллионов таких в Украине. Разговоры о создании политической нации пока что в Украине относятся к категории досужих.

Лет пятнадцать назад я на своем художественном комбинате работал в одной из мастерских рядом со старым евреем, художником, фронтовиком Петей Ярославским. Из включенного громкоговорителя звучала зажигательная речь тогда еще молодого Андрия Шкиля, который доходчиво объяснял, что украинские националистические организации не являются национально замкнутыми структурами - туда принимают всех исповедующих идеи украинского национализма. Петр Юрьич послушал, пожевал губами окурок "Орбиты" и задумчиво спросил:

- Саша, как ты думаешь, если я приду - они меня запишут в украинские националисты?

Я выразил свое сомнение.

Петя затянулся "Орбитой", засмеялся и завершил тему короткой репликой, которую я здесь воспроизводить не буду. Видимо, и он был неправильным патриотом.

Вот я и думаю - если подавляющее большинство украинских, русских и прочих граждан Украины незатейливо любят малые куски своей большой Родины, является ли это общественной ценностью? Или надо обязательно записываться в "украинские патриоты" у профессионалов?

Меня всегда интриговала мораль людей, именующих себя "профессиональными патриотами", т.е. мастерами идеологического патриотизма, наживающимися на ненависти одних людей к другим. Уcпокаивает одно - они проиграют. Обязательно.


Олександр Хохулiн

Iдеологiчнi патрiотизми: пiдстава для гордостi або доля маргiналiв?

Як i зазвичай, приводом для цих замiток стала стаття - цього разу "Там, де нас нема. Лiричнi роздуми над прозою суспiльних цiнностей" Святослава Вакарчука з "Дзеркала тижня". Матерiали знаменитих львiв'ян, опублiкованi вiдомою газетою, та ще свiтлi i лiричнi за змiстом, я намагаюся не пропускати. Його роздуми про "суспiльну цiннiсть" i "суспiльну вiдповiдальнiсть" української елiти пiдкуповують щирою тональнiстю i непiдробленим бажанням осмислити тi проблеми, якi не дають нормально розвиватися нашiй державi.

З дуже багатьма тезами статтi можна погодитися без особливих обмовок, проте, для того, щоб тiльки погоджуватися, не варто було б i сiдати за цей текст. Хочеться i заперечити. I всього лише з одного питання. Знаменитий спiвак пише: "Патрiотизм i нацiональну гордiсть закладають культура i освiта". Ой, чи так?

Я почав було пiдбирати приклади для контраргументiв, перебираючи в пам'ятi iмена вiдомих всьому свiту видатних дiячiв культури i науки, чию "патрiотичну" приналежнiсть визначити досить важко, але передумав. Кожен може сам пригадати - при бажаннi. Потiм захотiлося детальнiше описати епiзоди, коли я, проходячи мимо патрiотичних мiтингiв, вiче i, даруйте, збiговиськ, помiчав безлiч учасникiв, чиї обличчя не були особливо натхненi iнтелектом, але передумав. З тiєї ж причини. Тому позначу коротко - менi здається, що серед малоосвiчених i некультурних людей вiдданих українських i росiйських патрiотiв поза сумнiвом бiльше, нiж їх можна вiдмiтити в освiчених кругах. Скажу бiльше - для мене ця думка абсолютно очевидна.

Повинен вiдмiтити, що у багатьох людей є стiйка алергiя на слова "український патрiотизм", "росiйський патрiотизм", "радянський патрiотизм" i подiбнi словосполучення. Цi замiтки є спробою проаналiзувати причини такого дивного захворювання.

Отже, що ж може бути поганого в такому благородному вiдчуттi, як любов до батькiвщини? Однозначно - нiчого. Але при цьому галасливi патрiоти на трибунах дратують. I не тiльки крикливiстю. Вся рiч у тому, що дуже давно, не знаю вже коли, вiдбулася пiдмiна понять, в результатi якої замiсть нормального людського вiдчуття любовi до батькiвщини полiтики склепали з фанфарної мiдi i склеїли з барабанної шкiри свiй, "iдеологiчний патрiотизм". I якщо перше вiдчуття менi близько i зрозумiло, то друге нiчого, окрiм огиди, не викликає.

Спробую пояснити. Як я вже колись в "Манкуртах" вiдмiчав - любов вiдноситься до складної i делiкатної емоцiйної сфери. Це вiдчуття природне i саме по собi спочатку закладено в людинi. Любов до батькiв, любов до дiтей, до близьких, до батькiвщини. Це багато в чому поняття з одного ряду. Я свiдомо пишу слово "батькiвщина" з маленької букви - про любов до "Батькiвщини" я напишу нижче.

Та i як можна собi представити людину, що не любить свою батькiвщину, - мiсце, де вона народилася, де пройшло її дитинство, де оточували дбайливi батьки, якi тебе любили, а поряд були друзi по двору, по вулицi, однокласники? Мiсце, де тобi знайоме кожне перехрестя, будинок, закуток (варiант: хатина, рiчка, верба)? I що це за чоловiк, який цього не любить - виродок моральний? Так, напевно, i немає таких серед нас. Тодi в чому проблема?

Я ось народився i вирiс у Львовi на вулицi Пушкiна. I хоча вона зовсiм не маленька, про кожен другий будинок я можу розповiсти щось своє. Зараз ця вулиця носить iм'я Генерала Чупринки. (Для читачiв-нельвiв'ян поясню, що Генерал Чупринка - пiдпiльна кличка керiвника ОУН-УПА Шухевiча. Псевдо, або як говорять зараз молодi люди - погремуха. У реальному життi Шухевiч мав, якщо менi не зраджує пам'ять, скромнiше звання гауптштурмфюрера СС). Моя вулиця колись була Кшижовою, потiм Потоцького, як вона називалася пiд час вiйни при нiмцях - не знаю, потiм Пушкiна, а зараз ось - Чупринки. Та її ще можуть двадцять разiв перейменовувати, так що, менi свою батькiвщину розлюбити через це? Нiсенiтниця якась. Батькiвщина-то у мене одна, я i зараз по нiй, по вулицi своїй, щодня ходжу, мiж iншим.

I навряд чи хто зможе довести менi, що мiй патрiотизм "неукраїнський". Ще який український! Проте, коли минулого року в однiй нашiй газетi автор досить iстеричної статтi згадав мене, як "українського патрiота", признаюся чесно, я був в деякiй розгубленостi. Шановний автор сильно помилявся. Саме з тiєї причини, що прийняв мiй "людський" патрiотизм за свiй "нацiональний". А вони вiдрiзняються, по виразу класика "як клятва вiд простого так".

У мене немає нiякого сумнiву в тому, що жителi України - "антиподи" галичан, тобто уродженцi Донецької областi так само безмiрно i зворушливо люблять свої українськi Слов'янськ, Горловку, Краматорськ, свої пейзажi, свої рiчки, свої будинки i хатини. I достатньо байдуже, як i я, реагують на згадки росiйських берiзок. Тому що вони не "росiйськi патрiоти". Але знову ж таки категорично не вписуючись при цьому в категорiю "українських патрiотiв", i навiть нервово здригаються при згадцi оних. Парадокс? Нi в якому разi.

Вiдмiчу, що людський патрiотизм, всупереч твердженню Святослава Вакарчука, не вимагає особливої освiти або надхмарної культурностi. У вашого покiрного слуги в активi тiльки заочно завершена вища освiта пiсля насилу отриманого атестата вечiрньої школи робiтничої молодi - при цьому мого особистого патрiотизму з лишком вистачить ще на п'ять мешканцiв вулицi Генерала Чупринки. Мабуть, висока освiта потрiбна "справжнiм" українським патрiотам для копiткого вивчення теоретичної спадщини Донцова i текстiв промов народного депутата Тягнибока. А вже теоретична база "росiйських патрiотiв" воiстину безмежна: не потрiбно i в бiблiотеку ходити - весь Iнтернет запаскуджений вiдповiдно пахнучими ресурсами.

Звернiть увагу - про наш "патрiотизм з людським обличчям " нiколи i нiчого не говорять на мiтингах, не пишуть гнiвних статей в газети, не виступають на партзборах. Та i зрозумiло - з чого б на мiтингах про любов говорити?

Хочеться ще раз пiдкреслити безперечну нацiональну забарвленiсть нашого патрiотизму - всi ми громадяни нашої країни, нашої України, i у кожного з нас є своя батькiвщина - частинка великої України.

Що стосується другого рiзновиду патрiотизму, то вiн, будучи таким по назвi, є чимось зовсiм iншим за змiстом. Зазвичай - частиною iдеологiї цiлком певної полiтичної сили, покликаної культивувати фанатичну вiдданiсть саме цiй iдеологiї. Як на мене, краще всього виховувати цей рiзновид патрiотизму вдалося фашистськiй Нiмеччинi. Ось вже були патрiоти - всiм на заздрiсть!

Людям старшим, безумовно, пам'ятний "радянський патрiотизм", що базувався не на нацiональнiй, а на класовiй iдеологiї. "У советских собственная гордость - на буржуев смотрим свысока!" Величезний апарат штатних партiйних працiвникiв вдень i вночi трудилися, виховуючи цей самий "радянський патрiотизм". Частина мого життя, хоч i вiдносно невелика, пройшла у вiддiлi пропаганди i агiтацiї, i тут вже я можу авторитетно засвiдчити - формування "радянського патрiотизму" було одним з магiстральних напрямiв партiйної роботи. А грошей на це йшло - немiряно! Чим кiнчилося - всi знають.

У нашi часи пiд "українським патрiотизмом" треба розумiти вiдданiсть iдеям українського нацiоналiзму. В iдеалi - фанатичну. Зовнi це вдягається у форму любовi до української держави, в основi своїй - любовi протиприродної i патологiчної. Я щиро не розумiю, чому i за що я сьогоднi повинен любити парламент i уряд, суди i прокуратуру, мiлiцiю, СБУ i iншi атрибути держави. Тим бiльше що вони нiяк не демонструють вiдчуття у вiдповiдь, а, скорiше, навпаки. Та i не може це любити нормальна людина. Не може!

Те ж саме стосується "росiйського патрiотизму", що активно пропагується i насаджується в Росiї. Повiдомлення, що постiйно зустрiчаються в пресi, про зiткнення i злочини на нацiональному грунтi, якi вiдбуваються на територiї нашого величезного сусiда (вже промовчу про Чечню) дозволяють сподiватися на тимчасовий характер цiєї кампанiї. З свiжих прикладiв можна пригадати безперечного росiйського патрiота Копцева, що пошматував ножем декiлькох євреїв в Московськiй синагозi. Упевненостi у тимчасовостi додає приємна "недурiсть" росiйського Президента. Багатонацiональну країну навряд чи можна консолiдувати росiйською нацiональною iдеєю, яку буквально розумiють, квасний патрiотизм в такiй країнi теоретично може послужити тiльки тимчасовою затичкою для нейтралiзацiї короткострокових проблем, да i то за наявностi достатньо згуртованої "титульної" нацiї. На практицi чорта з два вiн допоможе моїм етнiчним побратимам. (В Українi навiть такої "титульної" згуртованостi, як вiдомо, нема).

Може скластися враження, що автор просто є заклятим ворогом нацiоналiстiв i комунiстiв, а вже ця ворожiсть i є живильним середовищем для сьогоднiшнiх мiркувань. Та нi, вiдповiдно до мудрої тези М.Жванецького, я якраз вважаю, що в нормальнiй країнi "жити повиннi всi". Iншими словами кажучи, в полiтичному спектрi цивiлiзованого суспiльства повиннi бути представленi всi кольори. I якщо ортодоксальнi нацiоналiсти i комунiсти набирають на загальнонацiональних виборах свої 2-4 вiдсотки голосiв i проводять до парламенту по 3-5 депутатiв, то це поза сумнiвом свiдчить про полiтичне здоров'я суспiльства. Точно так, як i зашкалювання за 20 вiдсоткiв є безперечним дiагнозом.

Нормою для цивiлiзованої країни, мабуть, треба визнати огидливе змагання декiлькох кланiв грошових мiшкiв, чиї програми не дуже вiдрiзняються. Огидно, але така загальноприйнята практика. З вовками жити - по-вовчому вити!

Повинен iз задоволенням вiдзначити, що Україна, враховуючи наше коммуно-нацiоналiстичне минуле, прогресує дуже швидко. Пригадуєте, ще десять-тринадцять рокiв тому комунiсти були наймогутнiшою силою в парламентi, а Рух збирав мiтинги в сотнi тисяч. Сьогоднi оперетковi фiгури Наталiї Вiтренко i Левка Лукьяненка годяться хiба що на шоу Савiка Шустера. Завдяки технiчному прогресу ми бачимо їх в телестудiї, хоча взагалi-то правильнiше було б використовувати показ в цирку шапiто.

У однiй з своїх останнiх статей навiть високошановний академiк Iван Михайлович Дзюба писав слова на тему радянської пiснi "Раньше думай о Родине, а потом - о себе". А чому, власне, ранiше про Батькiвщину? Так вважає за правильне академiк Дзюба? Так хоче спiвак i громадський дiяч Вакарчук? Так мрiє наш Президент?

А може, давайте по порядку? Спочатку Президент з парламентом, урядом i при нашiй допомозi доможуться вiдчутного економiчного зростання, пiдвищення нашого життєвого рiвня, добробуту, переконають олiгархiв не розкрадати мiльярди, потiм ми обженемо за всiма показниками найближчих сусiдiв, населення почне законно гордитися нашими успiхами, а там, дивишся, i патрiотизм почне з'являтися не виколупаний з носа в кабiнетi? Хоча я до цього щастя не доживу, а якщо доживу - у мене нового патрiотизму не з'явиться, мене цiлком влаштовує той, що є.

Правда, руки любих друзiв Президента чомусь виявилися не менш липучими, чим у попередникiв, а добиватися пiдвищення добробуту людей виявилося дуже важким завданням. Отже поки за вiдсутнiстю вищеперелiченого залишається гордитися власною нацiональнiстю, над чим ще Шопенгауер смiявся. Та i якою гордитися менi, наприклад? Наявною росiйською? Так я цим ще в молодостi перехворiв, та й Президент, гадаю, не про це мрiє. Українською? Так, воно це..., я взагалi-то росiянин. Говорять, нас тут десять мiльйонiв таких в Українi. Розмови про створення полiтичної нацiї поки що в Українi вiдносяться до категорiї пустих.

Рокiв п'ятнадцять тому я на своєму художньому комбiнатi працював в однiй з майстерень поряд iз старим євреєм, художником, фронтовиком Пєтєй Ярославським. З включеного гучномовця звучала запальна промова тодi ще молодого Андрiя Шкiля, який дохiдливо пояснював, що українськi нацiоналiстичнi органiзацiї не є нацiонально замкнутими структурами - туди приймають тих всiх, що сповiдають iдеї українського нацiоналiзму. Петр Юрьїч послухав, пожував губами недопалок "Орбiти" i задумливо запитав:

- Саша, як ти думаєш, якщо я прийду - вони мене запишуть в українськi нацiоналiсти?

Я висловив свiй сумнiв.

Пєтя затягнувся "Орбiтою", засмiявся i завершив тему короткою реплiкою, яку я тут вiдтворювати не буду. Мабуть, i вiн був неправильним патрiотом.

Ось я i думаю - якщо переважна бiльшiсть українських, росiйських i iнших громадян України невитiювато люблять малi шматки своєї великої Батькiвщини, чи є це суспiльною цiннiстю? Або треба обов'язково записуватися в "українськi патрiоти" у професiоналiв?

Мене завжди iнтригувала мораль людей, якi називають себе "професiйними патрiотами", тобто майстрами iдеологiчного патрiотизму, якi наживаються на ненавистi одних людей до iнших. Заспокоює одне - вони програють. Обов'язково.

Наверх
 Ваша оценка:

Связаться с программистом сайта.

Новые книги авторов СИ, вышедшие из печати:
О.Болдырева "Крадуш. Чужие души" М.Николаев "Вторжение на Землю"

Как попасть в этoт список
Сайт - "Художники" .. || .. Доска об'явлений "Книги"