This is the eighth of the Institute's annual estimates of the nature and size of the military forces of the principal powers. It covers the Communist powers, those countries which have mutual defence treaties with the United States (excluding Latin America), and a number of important non-aligned countries.
The Institute assumes full responsibility for the facts and judgements which the document contains. The co-operation of governments has been sought and in most cases received. Not all countries have been equally co-operative in producing information, and some figures have been estimated. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants who have assisted in compiling and checking the material.
Manpower figures given are those of regular forces, although an indication of the size of para-military forces, militia, or reserve forces has been given in the sections dealing with individual countries. Naval strengths are those of active fleets and ships in commission only, except where otherwise stated. Vessels of less than 100 tons standard displacement have been excluded. Figures for defence budgets are exclusive of military aid.
This document examines the military balance as it existed in August 1966, and reflects the changes that will, on present indications, occur during the ensuing year. No projections of force levels or weapons beyond 1967 have been included.
The material in this document should not be regarded as a comprehensive guide to the nature of the balance of strategic power: it does not reflect the facts of geography, vulnerability, efficiency, etc., on either side. It may, however, be found useful in the context of discussions on strategy and disarmament.
September 1966
ПРЕДИСЛОВИЕ
Это восьмой из ежегодных выпусков Института о характере и размере вооруженных сил главных держав. Он охватывает коммунистические державы, те страны, которые имеют договоры о взаимной защите с Соединенными Штатами (за исключением Латинской Америки) и ряд важных неприсоединившихся стран.
Институт берет на себя полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в документе. Сотрудничество правительств было запрошено и в большинстве случаев было получено. Не все страны одинаково сотрудничают в области сбора информации, и поэтому некоторые данные оценочные. Институт благодарен ряду своих членов и консультантов, которые помогли собрать и проверить материал.
Приводятся данные о численности регулярных вооруженных сил, однако в разделах, посвященных отдельным странам, указана численность полувоенных сил, ополченцев или резервов. Силами военно-морского флота являются силы только активного флота и действующие корабли, за исключением случаев, когда указано иное. Были исключены суда с нормальным водоизмещением менее 100 тонн. Цифры оборонных бюджетов не включают военную помощь.
В этом документе рассматривается военный баланс, на август 1966 года, и отражает изменения, которые по нынешним данным будут иметь место в течение следующего года. Никаких прогнозов уровней сил или вооружений на 1967 год нет.
Материал в этом документе не следует рассматривать как всеобъемлющее руководство по характеру баланса стратегических сил: он не отражает факторов географии, уязвимости, эффективности и т.д. с обеих сторон. Однако он может быть полезен в контексте обсуждений по стратегии и разоружению.
The year 1965-66 was an un dramatic year as far as the announcement of new Soviet weapons was concerned. This was in contrast to 1964-65, which saw the unveiling by the Soviet military of weapons claimed to be solid-fuelled mobile Inter-Continental Ballistic Missiles (ICBMs) and Medium-Range Ballistic Missiles (MRBMs), the still untested 'global rocket', and an antiballistic missile (ABM). It was essentially a year of evolution, with continuing progress in the installation of hardened sites for the second generation ICBM, and the beginning of what may be a token operational deployment of antiballistic missiles around Moscow and Leningrad. The difficulties which brought the earlier ABM deployment programme to a halt had apparently been overcome.
In the politico-strategic field, trends already apparent in 1964-65 intensified. The deeper United States involvement in Vietnam has predictably been met by Soviet denunciations, but material aid to North Vietnam has so far remained modest. Similarly, threats to dispatch Warsaw Pact 'volunteers' to Vietnam have as yet remained unfulfilled, and Chinese denunciations of Soviet 'weakness' in the face of US 'aggression' have not resulted in greater Soviet militancy except on the verbal plane. The Soviet political leaders became more confident that the Vietnam war would not escalate into a large scale nuclear conflict, and in his speech at the 23rd Party Congress the Minister of Defence, Marshal Malinovsky, stressed that the Soviet strategic offensive and defensive forces (the 'Blue Belt') could deter 'aggression'. This conviction can probably be explained by continued progress in the hardening of ICBM sites. Subordinate military spokesmen, on the other hand, indicated by the forcefulness of their pronouncements that some elements of the defence establishment were less confident than the political leadership.
Soviet hostility towards Germany intensified during the year, and the military and foreign policy press have shown a strong predilection for the argument that an 'alliance within an alliance' has grown up within NATO, in the form of ah American-German 'special relationship' of a particularly aggressive kind. This argument, originally put forward in the early stages of the MLF proposal, has survived the apparent demise of the proposal. This has led to propagation of a concept of 'political proliferation', under which even a 'consultative' solution involving no German control of nuclear weapons, such as the McNamara Committee, is held to constitute nuclear prohferation and hence to impede a non proliferation treaty.
During the year, the Soviet Union met with more difficulties than ever before in her relations with her Warsaw Pact partners. The Pact, originally little more than a paper agreement, had begun to develop into a genuine military alliance in the early 1960s, partly because the large reductions in the Soviet Army at that time enhanced the importance of the East European forces for theatre operations. To the extent that this made their participation in joint arrangements more necessary, it increased their bargaining power with the Soviet Union. Together with the partial detente in Europe and the emergence of more nationalist leaders within some of the Eastern European countries, this led to internal dissension within the Pact comparable to that within NATO, though less widely publicized. The First Secretary of the Soviet Communist Party, Leonid Brezhnev, admitted in late 1965 that East European leaders had raised the need for 'a permanent mechanism for considering urgent problems'. He did not elaborate on the nature of the 'urgent problems', but it is likely that they include such questions as cost-sharing, choices between alternative policies, consultation in major crises where use of nuclear weapons may have to be considered, and perhaps the nature of the Warsaw Pact response to any nuclear-sharing arrangements which may be made within NATO. The First Secretary of the Rumanian Communist Party, Nicolae Ceausescu, said in May 1966 that 'all military pacts, including the Warsaw Pact, are a contravention of national sovereignty and independence'.
At the Warsaw Pact meeting in July 1966, a declaration calling for a meeting of all European states to discuss European security was issued. The main features of this were a denunciation of West Germany and the pointed exclusion of the United States from such a conference. This may well indicate that the intention is to exploit latent or overt anti-American and anti-German tendencies in Europe in order to promote the dissolution of NATO when the right of withdrawal becomes effective in 1969. Some Soviet newspapers have hinted at the existence of a feeling that the American presence in Europe can help to restrain the less responsible of her European allies, although the senior Soviet military leaders probably hold to the more 'traditional' view that the American presence is a threat to the Soviet Union. There are a number of political and economic factors which would predispose political leaders in both the Soviet Union and Eastern Europe to some form of European collective security arrangement. The continued maintenance of 26 Soviet divisions in Eastern Europe is expensive and politically disadvantageous for the USSR. To Poland, Czechoslovakia, and East Germany, however, a continued Soviet presence may be considered desirable in view of the unsolved question of the German borders. This presence need not necessarily continue at the present level. Though the disruption of NATO is likely to remain an important Soviet objective, it is unlikely that the Warsaw Pact's interest in European collective security derives solely from this. Coalition politics have come to play a larger part in the Warsaw Pact, and, barring a dramatic resolution of the Sino-Soviet dispute, East European support within the international Communist movement will continue to be sought by both the Soviet Union and China. This will increase Eastern Europe's bargaining power.
1965-66 год был драматическим в появлении нового советского оружия. В отличие от 1964-65 годов, когда было объявлено о советских вооружениях, которые, как утверждается, являются мобильными межконтинентальными баллистическими ракетами (МБР) и баллистическими ракетами средней дальности (БРСД) на твердом топливе. До сих пор не проверены сведения о "глобальной ракете" и противоракете (ПРО). Это был, по существу, год эволюции, с постоянным увеличением числа укрепленных шахт для МБР второго поколения и началом того, что может означать оперативное развертывание противоракет вокруг Москвы и Ленинграда. По-видимому, были преодолены трудности, которые привели к тому, что предыдущая программа развертывания ПРО была прервана.
В политико-стратегической области тенденции, уже проявившиеся в 1964-1965 годах, усилились. Большее участие Соединенных Штатов во Вьетнаме предсказуемо было встречено советскими протестами, но материальная помощь Северному Вьетнаму до сих пор оставалась скромной. Аналогичным образом, угрозы отправки добровольцев Варшавского договора во Вьетнам до сих пор остались невыполненными, а китайские утверждения о советской "слабости" перед лицом агрессии США не привели к большей советской воинственности, кроме словесной. Советские политические лидеры стали более уверенными в том, что война во Вьетнаме не перерастет в крупномасштабный ядерный конфликт, и в своем выступлении на XXII съезде партии министр обороны маршал Малиновский подчеркнул, что советские стратегические наступательные и оборонительные силы ("Синий" Пояс") может сдерживать "агрессию ". Вероятно, это убеждение можно объяснить дальнейшим прогрессом в укреплении шахт МБР. С другой стороны, были заявления военных, которые показали, что некоторые деятели оборонного ведомства были менее уверены, чем политическое руководство.
В течение года усиливалась советская враждебность по отношению к Германии, и военная и внешняя политическая пресса проявляла сильное пристрастие к аргументу о том, что "альянс внутри альянса" вырос внутри НАТО, в форме американо-немецких "особых отношений", особенно агрессивного характера. Этот аргумент, первоначально выдвинутый на ранних этапах, получил продолжение. Это привело к появлению концепции "распространения", в соответствии с которой даже "консультативное" решение, не связанное с германским контролем над ядерным оружием, например, Комитета Макнамары, считается распространением ядерного оружия и, следовательно, противоречит договору о нераспространении.
В течение года Советский Союз столкнулся с большими трудностями, чем когда-либо прежде, в отношениях с партнерами из Варшавского договора. Договор, первоначально лишь немного больший, чем бумажное соглашение, начал развиваться в подлинный военный союз в начале 1960-х годов, отчасти потому, что большие сокращения Советской Армии в то время усилили важность восточноевропейских сил для операций на театре. В той степени, в которой это сделало их участие в совместных мероприятиях более необходимым, оно увеличило их переговорный потенциал с Советским Союзом. Вместе с частичной разрядкой в Европе и появлением более националистических лидеров в некоторых восточноевропейских странах это привело к внутренним разногласиям внутри Договора, сопоставимым с тем, что было в НАТО, хотя и менее широко освещалось. Первый секретарь Коммунистической партии Советского Союза Леонид Брежнев признал в конце 1965 года, что восточноевропейские лидеры проявили потребность в "постоянном механизме для рассмотрения насущных проблем". Он не уточнил характер "неотложных проблем", но вполне вероятно, что они включают в себя такие вопросы, как разделение затрат, выбор между альтернативной политикой, консультации в крупных кризисах, где, возможно, придется рассматривать использование ядерного оружия и, возможно, характер реакции Варшавского договора на любые соглашения о разделе ядерного оружия, которые могут быть приняты в рамках НАТО. Первый секретарь Коммунистической партии Румынии Николае Чаушеску в мае 1966 года заявил, что "все военные пакты, включая Варшавский договор, являются нарушением национального суверенитета и независимости".
На встрече представителей Варшавского договора в июле 1966 года была выпущена декларация, призывающая к встрече всех европейских государств по вопросам европейской безопасности. Главными вопросами были денонсация Западной Германии и заочное исключение Соединенных Штатов из такой конференции. Это может указывать на то, что намерение заключается в том, чтобы использовать скрытые или открытые антиамериканские и антигерманские тенденции в Европе в целях содействия роспуску НАТО, когда право на выход вступит в силу в 1969 году. Некоторые советские газеты намекали на существование ощущение, что американское присутствие в Европе может помочь сдержать меньшую ответственность ее европейских союзников, хотя высокопоставленные советские военные лидеры, вероятно, придерживаются более "традиционного" мнения о том, что американское присутствие представляет собой угрозу для Советского Союза. Существует ряд политических и экономических факторов, которые предрасполагали бы политических лидеров как в Советском Союзе, так и в Восточной Европе к какой-то форме европейской системы коллективной безопасности. Продолжающееся содержание 26 советских дивизий в Восточной Европе является дорогостоящим и политически невыгодным для СССР. Однако в Польше, Чехословакии и Восточной Германии постоянное присутствие советских войск может считаться желательным ввиду нерешенного вопроса о границах Германии. Это присутствие необязательно должно продолжаться на нынешнем уровне. Хотя развал НАТО, вероятно, останется важной советской целью, маловероятно, что интерес Варшавского договора к европейской коллективной безопасности вытекает исключительно из этого. Политика коалиции стала играть более значительную роль в Варшавском договоре, и, не допуская драматического разрешения китайско-советского спора, восточноевропейская поддержка внутри международного коммунистического движения будет по-прежнему запрашиваться как Советским Союзом, так и Китаем. Это увеличит переговорную силу в Восточной Европе.
Basic military service: Army 2-3 years, Air Force 3 years, and Navy 4 years.
Defence budget 1966: 13,400,000,000 roubles.
This is a 5% increase on the 1965 figure, but as a proportion of the total State budget, of which it forms 12.9%, it is slightly less than in 1965. This figure represents the official defence vote, and almost certainly does not include space research costs or research and development expenditure on advanced weapons systems, which may account for as much as half of the official budget. At the official exchange rate, the defence budget would be approximately $14,900,000,000. If considered in terms of the purchasing power equivalent in US dollars, Soviet military expenditure, including items related to defence but not in the official defence budget, is probably nearer $35,000,000,000 a year.
Total regular forces are estimated at about 3,165,000 men, a very slight increase on last year's estimate.
In addition, the para-military forces, including the security and border troops of the Ministry of the Interior, have about 230,000 men.
Strategic Rocket Forces
Operational ICBMs now total around 300, an increase of about 30 on the 1965 figure. Most of these are second-generation systems; the majority have storable liquid fuels and are easier to protect by means of hardened sites than first generation systems. Like the first, the second generation have powerful boosters and high yield warheads. A large three-stage rocket was put on show in Moscow in 1965; the Soviets have claimed that this could carry a 50-megaton warhead in a ballistic trajectory, or be targeted from orbital flight, but this claim remains untested.
The chief protection for ICBM launchers is hardening of silos, and this process has been continuing. The scope for active defence measures, such as Ballistic Missile Defence (BMD) systems, is less, although the Russians have claimed such a capability, and it is reported that a network of sites is being prepared around Leningrad and Moscow.
The number of MRBMs and IRBMs still appears to be between 700 and 750. These can cover most strategic and semi-tactical targets such as fighter airfields in Western Europe and much of the Far East. The operational MRBM Sandal is a single-stage missile with a range of about 1,100 statute miles; it can be transported and serviced on lorries. The IRBM Skean is also a single-stage missile with storable liquid fuels; it has a range of more than 2,000 miles. Both systems are deployed near the western, southern, and eastern borders of the USSR, the majority being situated in the western Soviet Union.
The operational personnel of the Strategic Rocket Forces, under the command of Marshal Krylov, now totals about 200,000.
Air Forces
The Air Forces are organized into five components:
(1) the Long-Range Air Force (strategic bombers);
(2) the tactical (or front-line) Air Force, which includes fighter sand light bombers;
(3) the air element of the Air Defence Command (fighter-interceptors);
(4) the Naval Air Force (entirely land-based); and
(5) the Air Transport Force (including an independent force for the airborne divisions).
There are about 10,000 aircraft in all, and the total personnel strength is about 500,000.
The Long-Range Air Force is grouped in three main areas: Western Russia, the Central Ukraine, and the Far East, and in addition has staging and dispersal points in the Arctic. Its numbers of inter-continental bombers - not more than 250 at the very highest estimate - are less than half those of the Strategic Air Command's B-52 force; but there is still a very strong force of medium bombers for operations in the Eurasian theatre. The negotiations at the Geneva Disarmament Conference have indicated that the Soviet Union still considers that its medium bombers are important to its own security. The following gives some indication of Soviet air power:
(i) Strategic Striking Power,
(a) About 110 four-jet Bisons(M-4) and about 100 four-turboprop Bears (Tu-95). It is believed that half of the Bears can carry a large-winged air-to-surface missile,
(b) About 900 twin-jet medium bombers, Badgers (Tu-16) and Blinders (Tu-22). The Blinder, which has a supersonic capability, is expected to replace the Badger at the rate of one Blinder for each three Badgers. A development of Blinder with an air-to-surface missile may also be introduced.
(ii) Tactical Air Power. The strength of the Soviet Tactical Air Force has remained fairly constant for the last six years or so. Al together there are at present nearly 4,000 aircraft. These include light bombers, ground-attack and interceptor fighters, transport aircraft, helicopters, and reconnaissance units.
The aircraft in service still contain a significant proportion of obsolescent types, such as the MiG-15 Fagot, the MiG-17 Fresco, the MiG-19 Farmer, and the I1-28 Beagle; but it appears from the continuing introduction of new aircraft in all the various tactical roles that the Soviet Government is still interested in maintaining a modern and efficient force for the European theatre. The most notable new aircraft in service are the ground-attack Fitter (Su-7), the interceptor fighter Fishbed (MiG-21), the supersonic light bomber Brewer (gradually replacing the Beagle), and the twin-engined reconnaissance aircraft Mangrove.
(iii) Air Defence. The extensive early-warning and air-defence system of the Soviet Union continues to expand and improve in quality.
The ground element of the separate Air Defence Command is estimated at 250,000 men. The defence weapons now in service include:
Surface-to-Air Missiles.
Guideline: A 2-stage boosted anti-aircraft missile with an impact range of about 31 statute miles, and effective to a height of over 80,000 feet.
Griffon:A 2-stage boosted missile now used in the anti-aircraft role. Its impact range is greater than that of Guideline, and its altitude capability is somewhat greater. It was probably for this missile that Marshal Sudets, the Commander-in-Chief of Soviet Air Defence, claimed a nuclear capability last year.
Ganef:A mobile anti-aircraft missile with solid-fuel boosters. These are mounted on tracked carriers and may have been assigned to ground forces in the field.
A new missile, Galosh, for which the Soviets have claimed a long-range ballistic missile defence capability, has been displayed at Moscow parades.
Fighters. There are probably about 4,500 fighters in service, the majority of which are MiG-17 Fresco and MiG-19 Farmer. Newer aircraft include the Su-9 Fishpot B, the MiG-21 Fishbed, and the Yak-25 Firebar, all of which have a maximum speed of the order of 1,200 mph and operational ceilings of about 60,000 ft.
The Firebar is now coming into service, and may be used in conjunction with the MiG-23 Fiddler at a later date. Both are long-range interceptors carrying two air-to-air missiles.
Land Forces
The total size of the Soviet Army (including the ground elements of the Air Defence Command) is now estimated at 2,000,000 men. It is thought to be organized into about 140 divisions.
There are three degrees of combat readiness in the Soviet Army, and probably less than half the 140 divisions are at or near full combat strength. The remainder could be brought up to strength at short notice, although about a quarter of the total are at the lowest degree of readiness and would require major reinforcement.
The location of divisional headquarters is roughly as follows: 75 divisions in European USSR, 22 divisions in Central USSR, 17 divisions in the Far East, and 26 divisions in Eastern Europe (20 in East Germany, 2 in Poland, and 4 in Hungary).
The 26 divisions in Europe are among those maintained at combat strength. So are at least 12 of the divisions in the Far East. The other 5 divisions in the Far East are thought to be in the second category of readiness: below combat strength, but not requiring major reinforcement in the event of war. The 75 divisions in European Russia are of varying degrees of strength, but the majority of the remaining combat-ready divisions are probably among them. The 22 divisions in Central USSR would require major reinforcement.
By types of division, the distribution is approximately:
(1) tank divisions (9,000 men and 375 medium and heavy tanks at full strength), about 43; and
(2) motorized rifle divisions (11,000 men and 210 medium tanks at full strength), about 90.
10 of the tank divisions are in East Germany, 1 in Poland, and 2 in Hungary. It has been estimated that the force of 26 divisions in Eastern Europe could be increased to 70 within a month if mobilization and movement were unimpeded by interdiction bombing.
The airborne forces total some 100,000 men, organized into about 7 divisions. The transport fleet could lift two of these divisions and supporting elements simultaneously over short or medium ranges.
There are also about 3,000 Soviet military personnel in Cuba. These are mainly instructors and advisers, but include some coastal defence missile units.
The military doctrines of the Soviet Army still envisage a major offensive role for it in future war, and accordingly emphasize training for large-scale advance at high speed. Infantry formations contain covered Armoured Personnel Carriers, which would enable them to advance across radio-active terrain. But it may be questioned whether the logistics and command organization of the Soviet Army are so highly developed that it could accomplish the 60-mileper-day advance of official theory.
Tactical nuclear missile units are now organic to Soviet formations, whether inside or outside the Soviet Union, and the conventional firepower of a Soviet division is as great as that of most divisions in NATO. The Soviet Army is also well equipped for offensive and defensive chemical warfare. Its equipment includes:
(i) Tanks. Tanks in service include the T-54/55 medium tank with a 100mm gun, some T-34 medium tanks, the PT-76 amphibious reconnaissance tank, and the T-10 heavy tank with a 122mm gun. The new T-62 medium tank with a 115mm smooth-bore gun is now replacing some T-34s and T-54s in front-line units. Most Soviet tanks are equipped for amphibious crossing by deep wading, and many carry infra-red night fighting equipment.
(ii) Artillery. The main types are 122mm, 130mm, and 152mm. The main anti-tank equipment is 57mm, 85mm, and 100mm guns and the Snapper, Sagger, and Swatter missiles. Self propelled assault guns are becoming obsolete except in airborne divisions. The Soviet Army also has a considerable air defence capability, including surface-to-air missiles.
(iii) Missiles. Tactical missiles in use by the ground forces include those of the Frog and Scud series, which are carried on modified tank chassis and wheeled launchers, and have ranges of up to 150 miles according to the type of warhead carried. There is also a larger cruise missile, Shaddock, with a range of up to 300 miles.
Sea Power
The strength of the Soviet Navy and Naval Air Force is 465,000 men. In total tonnage, it is the second biggest navy in the world, and its main strength lies in the submarine fleet. An unusually high proportion of the fleet is kept in commission. There are indications that the Naval Air Force and the missile-bearing submarines have an increasingly important role in Soviet strategy.
(i) Submarines. There are now some 350 conventionally-powered and 50 nuclear-powered submarines. (Nuclear submarine production appears to be at the rate of at least five a year.)
About 15 of the nuclear and 25 of the conventional submarines can fire ballistic missiles and carry an average of three missiles each; 12 of the nuclear and 28 of the conventionally powered submarines are equipped with cruise missiles which have a range of between 300 and 500 miles; they are thought to carry an average of four missiles each. The remainder are training vessels or attack submarines equipped with torpedoes. The four submarine fleets are distributed approximately as follows: 75 in the Baltic Fleet, 175 in the Arctic, 45 in the Black Sea, and about 100 in the Far East. The missile carrying submarines are mostly divided between the Arctic and Far East Fleets.
(ii) Seaborne Missiles. It is now believed that the Soviets have successfully developed submerged firing of the Serb missile, which has been shown' on Moscow Parades. It is probably being gradually introduced into service, but its range may not be much greater than 650 miles.
(iii) Tactical Missiles. Some ships and submarines are known to be fitted with cruise missiles which are intended primarily for antiship use. However, these might also be used against shore targets and, in the case of submarines, would be fired from the surface and from fairly long range.
(iv) Naval Air Force. There are no aircraft carriers in the Soviet Navy. The land-based Naval Air Force comprises about 500 bomber and 350 other aircraft. Most of the bombers are based near the north-western and Black Sea coasts of the Soviet Union. They comprise:
(a) The Tu-16 Badger with a range of 3,500 miles. The partial replacement of this aircraft with a version of the Blinder has begun.
(b) A variant of the Tu-95 Bear for naval reconnaissance missions.
(c) A small number of Il-28 Beagles with torpedoes.
(d) In the ASW role, Madge flying boats and Hound helicopters are used. Madge will shortly be replaced by the turbo-prop flying boat Mail.
(e) The Mallow twin-jet flying boat is also believed to be in service.
(f) Miscellaneous transport aircraft.
(v) Surface Ships. The surface ships of the Soviet Navy consist of the following:
20 cruisers, of which one carries surface-to-air missiles.
105 destroyers, of which 25 carry surface-to-air or surface-to-surface missiles.
100 other ocean-going escorts.
300 coastal escorts and submarine chasers.
350 fast patrol boats, many with short-range surface-to-surface missiles.
300 minesweepers.
200 landing ships and landing craft.
1,050 other vessels.
Some adapted trawlers are used for electronic intelligence.
A proportion of the destroyers and smaller vessels may not be fully manned.
The cruisers are of three different types.
Sverdlov (one of which has been re-equipped with a medium-range surface-to-air missile launcher, perhaps as an experiment), Chapayev, and Kirov.
Recent Soviet comment has indicated a renewed interest in amphibious forces.
There is a small Marine corps of perhaps 3,000 men, units of which are stationed with the Baltic, Black Sea, and Pacific Fleets.
Para-military Forces
The security and border troops number some 230,000. There are also perhaps about 1,5 million DOSAAF members, who participate actively in such activities as athletics, shooting, and parachuting, but reservist training and refresher courses seem to be haphazard and irregular.
Военная служба: армия 2-3 года, ВВС 3 года, флот 4 года.
Оборонный бюджет 1966: 13,400,000,000 рублей.
Это на 5% больше, чем в 1965 году, но в процентном отношении к общему объему государственного бюджета, который составляет 12,9%, это немного меньше, чем в 1965 году. Эта официальная цифра расходов на оборону и почти наверняка не включает расходы на космические исследования или исследования и разработки передовых систем вооружений, которые могут составлять до половины официального бюджета. По официальному курсу, бюджет обороны составит приблизительно 14,900,000,000$. Если рассматривать с точки зрения покупательной способности эквивалента в долларах США, советские военные расходы, включая статьи, связанные с обороной, но не в официальном оборонном бюджете, вероятно, ближе $35,000,000,000 в год.
Всего регулярных войск примерно в 3,165,000 человек, очень небольшой рост на прошлогодней смете.
Кроме того, в воинских контингентах, включая силы безопасности и пограничные войска Министерства внутренних дел, насчитывается около 230 000 человек.
Ракетные Войска Стратегического Назначения
Число развернутых МБР сейчас составляет около 300, рост примерно 30 на 1965 рис. Большая часть из этих систем второго поколения; большинство имеет хранимое жидкое топливо и их легче защитить посредством укрепления мест базирования, чем системы первого поколения. Как и первое, второе поколение имеет мощные ускорители и мощные боеголовки. Большая трехступенчатая ракета была показана в Москве в 1965 году; Советы утверждали, что она может нести 50-мегатонную боеголовку по баллистической траектории или быть нацелена с орбитального полета, но это утверждение остается непроверенным.
Главной защитой пусковых установок МБР является упрочнение шахт, и этот процесс продолжается. Возможности для активных мер обороны, таких как системы противоракетной обороны (ПРО), меньше, хотя русские заявляли о такой возможности, и сообщалось, что готовится сеть объектов вокруг Ленинграда и Москвы.
Число БРСД по-прежнему между 700 и 750. Они могут поражать большинство стратегических и тактических целей, таких как аэродромы в Западной Европе и на большей части Дальнего Востока. БРСД Sandal (Р-12 -ЕТ) представляет собой одноступенчатую ракету с дальностью около 1100 миль; она может транспортироваться и обслуживаться на грузовых автомобилях. БРПД Skean (Р-14 -ЕТ) также является одноступенчатой ракетой с долгохранящимся жидким топливом; она имеет дальность более 2000 миль. Обе системы развернуты вблизи западной, южной и восточной границ СССР, большинство расположено в западной части Советского Союза.
Оперативный состав Ракетных войск стратегического назначения под командованием Маршала Крылова сейчас составляет около 200 тысяч человек.
ВОЗДУШНЫЕ СИЛЫ
Военно-Воздушные Силы состоят из пяти компонентов:
(1) дальней авиации (стратегических бомбардировщиков);
(2) тактические (или фронтовые) ВВС, в состав которых входят истребители и легкие бомбардировщики;
(3) воздушный элемент командования ПВО (истребители-перехватчики);
4) Военно-морская авиация (все наземного базирования); и
(5) Военно-транспортная авиация (включая независимые силы для Воздушно-десантных дивизий).
Существует около 10 000 самолетов, а общая численность персонала составляет около 500 000.
Военно-Воздушные Силы дальнего радиуса действия сгруппированы по трем основным направлениям: Западная Россия, Центральная Украина и Дальний Восток, и, кроме того, имеют точки подскока и рассредоточения в Арктике. Число межконтинентальных бомбардировщиков - не более 250 по самым высоким оценкам - составляет менее половины от численности ВВС Стратегического воздушного командования В-52, однако на Евразийском театре действий по-прежнему имеются весьма мощные бомбардировщики среднего класса. Переговоры на Женевской конференции по разоружению показали, что Советский Союз по-прежнему считает, что его средние бомбардировщики важны для его собственной безопасности. Следующее дает некоторое представление о советской воздушной мощи:
(i) Стратегические ударные силы ,
(а) Около 110 четырех двигательных реактивных Bison (М-4) и около 100 четырех двигательных Bear (Ту-95). Считается, что половина Bears несут большие крылатые ракеты воздух-поверхность,
(b) Около 900 двух двигательных реактивных средних бомбардировщиков, Badger (Ту-16) и Blinder (Ту-22). Предполагается, что Blinder, обладающий сверхзвуковой способностью, заменит Badger из расчета один Blinder на каждые три Badger. Также может быть в разработке Blinder с ракетой класса "воздух-поверхность".
(ii) Тактическая авиация. Численность советских тактических Военно-Воздушных сил оставалась примерно неизменной в течение последних шести лет. В настоящее время насчитывается около 4000 самолетов. Это легкие бомбардировщики, истребители-перехватчики, транспортные самолеты, вертолеты, разведывательные части.
На вооружении до сих пор содержится значительная доля устаревших типов, таких как МиГ-15 Fagot, МиГ-17 Fresco, МиГ-19 Farmer, и Ил-28 Beagle. Но, похоже, после периода длительного внедрения новой авиационной техники тактического назначения, что Советское правительство вновь заинтересовалось в сохранении современных и эффективных сил для европейского театра. Наиболее заметными новыми самолетами в эксплуатации являются штурмовик Fitter (Су-7), истребитель-перехватчик Fishbed (МиГ-21), сверхзвуковой легкий бомбардировщик Brewer (Як-28Б -ЕТ) (постепенно заменяющий Beagle) и двухдвигательный разведывательный самолет Mangrove (Як-25РВ -ЕТ).
(iii) Противовоздушная оборона.
Средства раннего обнаружения и систем противовоздушной обороны СССР продолжают расширяться и улучшать качественно.
Наземный состав командования ПВО оценивается в 250 000 человек. В настоящее время на вооружении ПВО:
Ракеты класса "земля-воздух".
Guideline (С-75 -ЕТ): 2-ступенчатая большая зенитная ракета с дальностью около 31 мили и высотой более 80 000 футов.
Griffon (Даль, на вооружение не принята, но показывалась на парадах -ЕТ): 2-ступенчатая ракета в настоящее время используется в противовоздушной роли. Дальность и высота больше у Guideline. Вероятно, именно об этой ракете маршал Судец, главнокомандующий противовоздушной обороны СССР, в прошлом году заявил, как об имеющей ядерный потенциал.
Ganef (Круг -ЕТ): мобильная зенитная ракета с твердотопливными ускорителями. Они установлены на гусеничных транспортерах и, возможно, были назначены сухопутным войскам в полевых условиях.
На московских парадах была продемонстрирована новая ракета "галош", которую советские власти заявили в качестве средства противоракетной обороны большой дальности.
Истребители. На вооружении, вероятно, около 4500 истребителей, большинство из которых МиГ-17 Fresco и МиГ-19 Farmer. Новые самолеты, включая Су-9 Fishpot B, МиГ-21 Fishbed, и Як-25П Firebar обладают максимальной скоростью в 1200 км/ч и имеют потолки около 60 000 футов.
Firebar is теперь вступает в эксплуатацию и может быть использован в сочетании с МиГ-23 Fiddler (Ту-128 -ЕТ) позже. Оба они дальние перехватчики несут по две ракеты воздух-воздух.
Сухопутные Войска
Общая численность советской армии (включая наземные подразделения ПВО) в настоящее время оценивается в 2 000 000 человек. Считается, что они имеют около 140 дивизий.
В Советской армии есть три степени боевой готовности, и, вероятно, менее половины из 140 дивизий полную боевую мощь. Остальную часть можно было бы довести до уровня численности в кратчайшие сроки, хотя примерно четверть от общего числа находятся в самой низкой степени готовности и потребуют значительного укрепления.
Расположение дивизий примерно следующее: 75 дивизий в Европейской части СССР, 22 дивизии в Центральной части СССР, 17 дивизий на Дальнем Востоке и 26 дивизий в Восточной Европе (20 в Восточной Германии, две в Польше и четыре в Венгрии).
26 дивизий в Европе относятся к числу тех, которые содержатся в полном составе. Так это же и 12 дивизий на Дальнем Востоке. Остальные 5 дивизий на Дальнем Востоке, как полагают, относятся ко второй категории готовности: ниже боевой мощи, но не требуют серьезного усиления в случае войны. 75 дивизий в европейской части России имеют различную степень готовности. 22 дивизии в ЦИК СССР потребует серьезных подкреплений.
По типам распределение приблизительно следующее:
(1) танковые дивизии (9000 человек и 375 средних и тяжелые танки в полном составе), около 43; и
(2) мотострелковые дивизии (11 000 человек и 210 средних танков в полном составе), около 90.
10 танковых дивизий находятся в Восточной Германии, одна в Польше и две в Венгрии. Согласно оценкам, силы 26 дивизий в Восточной Европе могут быть увеличены до 70 в течение месяца, если мобилизации и передвижению не будут препятствовать бомбардировки.
Воздушно-десантные силы насчитывают около 100 000 человек, объединенных в 7 дивизий. Транспортный флот мог бы одновременно поднимать две из этих дивизий с вспомогательными средствами на короткие или средние расстояния.
На Кубе около 3000 советских военнослужащих. В основном это инструкторы и советники, но есть и некоторые подразделения береговой обороны.
Военные доктрины Советской Армии по-прежнему предусматривают для армии наступательную роль в будущей войне и, соответственно, делают упор на подготовку к крупномасштабному наступлению с высокой скоростью. Пехотные формирования имеют закрытые бронетранспортеры, что позволит им продвигаться по радиоактивной местности. Но может возникнуть вопрос, настолько ли развиты материально-техническое обеспечение и командная организация Советской Армии, чтобы она могла достичь 60-дневного продвижения официальной теории.
Тактические ядерные ракетные подразделения теперь органичны для советских соединений, будь то внутри или за пределами Советского Союза, а обычная огневая мощь советской дивизии так же велика, как и у большинства дивизий в НАТО. Советская армия также хорошо оснащена для наступательной и оборонительной химической войны. В его оснащение входит:
(i) Танки. Танки на вооружении включают средний танк Т-54/55 со 100-мм пушкой, средний танк Т-34, танк-разведчик ПТ-76 и тяжелый танк Т-10 с 122-мм пушкой. Новый средний танк Т-62 с 115-мм гладкоствольной пушкой теперь заменяет Т-34 и Т-54 в фронтовых подразделениях. Большинство советских танков оборудованы для переправы под водой вброд, а многие имеют инфракрасную ночную боевую технику.
(ii) Артиллерия. Основные калибры 122мм, 130мм и 152мм. Основными противотанковыми средствами являются 57мм, 85мм и 100мм пушки и Snapper, Sagger, и Swatter ракеты (Шмель, Малютка и Фаланга -ЕТ). Самоходные штурмовые орудия устарели, кроме разве что АСУ в Воздушно-десантных дивизиях. Советская армия тоже имеет сильную ПВО, включая зенитные ракеты.
(iii) Ракеты. Тактические ракеты, используемые сухопутными войсками, включают ракеты серии Frog и Scud (Луна и Р-11 -ЕТ), которые перевозятся на модифицированном танковом шасси и имеют дальность до 150 миль в зависимости от типа боеголовки. Существует также большая крылатая ракета, Shaddock (ФКР-2 -ЕТ), с дальностью до 300 миль.
Военно-Морской Флот
Численность советского Военно-Морского Флота и морской авиации 465,000 человек. По общему тоннажу, это второй по величине флот в мире, и его основная сила заключается в подводном флоте. Необычно высокая часть флота сохраняется в боевом состоянии. Есть признаки того, что морская авиация и ракетоносные подводные лодки играют все более важную роль в советской стратегии.
(i) Подводные лодки. В настоящее время насчитывается около 350 обычных и 50 атомных подводных лодок. (Производство атомных подводных лодок, как представляется, составляет не менее пяти единиц в год.)
Около 15 атомных и 25 дизельных подводных лодок могут стрелять баллистическими ракетами и нести в среднем по три ракеты на каждой. 12 атомные и 28 дизельные подводные лодки оснащены крылатыми ракетами, которые имеют дальность от 300 до 500 км; считается, что они несут в среднем четыре ракеты на каждой. Остальные - учебные или ударные подводные лодки, оснащенные торпедами. Подводный флот распределен между четырьмя флотами примерно следующим образом: 75 на Балтийском, 175 на Северном, 45 на Черноморском и около 100 на Тихоокеанском флоте. Ракетоносцы в основном разделены между Северным и тихоокеанским флотами.
(ii) Морские ракеты. Ныне считается, что Советы успешно освоили подводный старт ракеты Serb (Р-21 -ЕТ), которая была показана на московских парадах. Она, вероятно, постепенно вводится в эксплуатацию, но его дальность может быть не намного больше 650 миль.
(iii) Тактические ракеты. Известно, что некоторые корабли и подводные лодки оснащены крылатыми ракетами, предназначенными в основном для противокорабельного применения. Однако они могут также использоваться против береговых целей и, в случае подводных лодок, могут запускаться с поверхности на довольно большую дальность.
(iv) Морская авиация. В ВМФ СССР нет авианосцев. Морская авиация сухопутного базирования насчитывают около 500 бомбардировщиков и 350 других самолетов. Большинство бомбардировщиков базируются вблизи северо-западного и Черноморского побережий Советского Союза. Они включают:
(а) Самолеты Ту-16 Badger с дальностью полета 3500 миль. Началась частичная замена этого самолета на Blinder (Ту-22 -ЕТ).
(b) Ту-95 Bear модифицированные для военно-морских разведывательных миссий.
(c) Небольшое число Ил-28 Beagle с торпедами.
(d) В качестве противолодочных используются летающие лодки Madge и вертолеты Hound. (Бе-6 и Ми-4ПЛ -ЕТ). Madge может быть заменены на турбовинтовые Mail (Бе-12 -ЕТ).
(e) Предполагается также, что в эксплуатации находится двухдвигательная реактивная летающая лодка Mallow (Б-10 -ЕТ)
(f) Различные транспортные самолеты.
(v) Надводные корабли. Надводный Военно-Морской Флот СССР состоит из:
20 крейсеров, из которых один несет зенитные ракеты.
105 эсминцев, из которых 25 несут ракеты класса "земля-воздух" или "земля-земля".
100 других океанских эскортных кораблей.
300 прибрежных эскортных кораблей и охотников за подводными лодками.
350 быстроходных патрульных катеров, многие с ракетами малой дальности "земля-земля".
300 тральщиков.
200 десантных кораблей и десантных кораблей.
1,050 других судов.
Некоторые адаптированные траулеры используются для радиоэлектронной разведки.
Часть эсминцев и небольших судов возможно не полностью укомплектованы.
Крейсеры трех типов.
Свердлов (один из которых был оснащен ракетной установкой средней дальности класса "земля-воздух", возможно, в качестве эксперимента), Чапаев, Киров.
Новые эсминцы: Kynda (пр.58 -ЕТ), Kashin (пр.61 -ЕТ), Krupny (пр.57 -ЕТ), Kildin (пр.56М -ЕТ) и Kotlin (пр.56 -ЕТ).
Недавний советский комментарий указывает на возобновление интереса к десантным силам.
Существует небольшой корпус морской пехоты численностью около 3000 человек, подразделения которого дислоцированы на Балтийском, Черноморском и Тихоокеанском флотах.
Военизированные силы
Численность внутренних и пограничных войск составляет около 230 000 человек. Кроме того, около 1,5 миллиона членов ДОСААФ принимают активное участие в таких видах деятельности, как легкая атлетика, стрельба и парашютный спорт, однако подготовка резервистов и курсы повышения квалификации представляются случайными и нерегулярными.
Albania does not collaborate in any way with the other members of the Warsaw Pact, although she still claims membership.
Population: 1,900,000.
Military service: Army 2 years; Air Force, Navy, and special units 3 years.
Total regular forces: 39,000.
Defence estimates 1966: 272,000,000 new leks ($27,500,000). Army Total strength: 30,000.
6 brigades, some armoured units with T-34 tanks.
SA-2 Guideline surface-to-air missiles. Navy Total strength: 3,000.
4 submarines.
8 minesweepers.
27 other vessels. Air Force Total strength: 6,000.
100 aircraft, including 2 squadrons of MiG-17s and some Il-14 and An-2 transports. Para-military forces 12,500.
BULGARIA
Population: 8,250,000.
Military service: 2 years.
Total regular forces: 156,000.
Defence estimates 1966: 240,000,000 leva ($119,500,000). Army Total strength: 125,000.
11 divisions: 3 armoured and 8 motorized infantry. They are at about 60% of combat strength.
Over 2,500 tanks, mainly T-54s, with some T-34s and T-55s.
Some short-range surface-to-surface missiles have been displayed, but there is no evidence that warheads have been supplied.
Surface-to-air missile batteries. Navy Total strength: 7,000.
2 destroyers.
3 submarines.
80 other vessels. Air Force Total strength: 24,000.
About 400 aircraft: 200 MiG-17s, 120 MiG-19s, some MiG-21s, transports, and helicopters.
3 interceptor groups and a reconnaissance group, each with MiG-17s and MiG-19s.
MiG-21s are now entering service.
A fighter-bomber group with MiG-17s. Para-military forces 15,000 security and border troops.
CZECHOSLOVAKIA
Population: 14,250,000.
Military service: 2 years.
Total regular forces: 220,000.
Defence estimates 1966: 10,800,000,000 crowns ($754,000,000). Army Total strength: 175,000.
14 divisions: 4 tank and 10 motorized rifle.
3,200 tanks, mainly T-54s with some T-55s. The army is at about 80% of combat strength.
Some short-range surface-to-surface missiles have been displayed, but there is no evidence that warheads have been supplied.
SA-2 Guideline missiles. Air Force Total strength: 45,000; 750 aircraft.
30 Il-28 light bombers.
200 MiG-15, MiG-17, and Su-7 Fitter ground attack aircraft.
250 MiG-17 and MiG-19 interceptors.
About 40 MiG-21 interceptors. Para-military forces 35,000 security and border troops.
EAST GERMANY
Population: 17,000,000.
Military service: normally 18 months.
Total regular forces: 122,000.
Defence estimates 1966: 3,300,000,000 Ostmarks ($785,000,000). Army Total strength: 85,000.
6 divisions: 2 armoured and 4 motorized infantry.
About 1,800 tanks, mainly T-34s and T-54s.
Some 850 artillery pieces, including 122mm and 152mm and about 450 anti-aircraft guns.
Some short-range surface-to-surface missiles have been displayed, but there is no evidence that warheads have been supplied.
SA-2 Guideline missiles (90 launchers). Navy Total strength: 17,000.
4 destroyers.
22 coastal minesweepers.
2 missile patrol boats.
126 other vessels.
Some landing craft under construction. Air Force Total strength: 20,000.
There are some 400 aircraft, organized into 2 air divisions of interceptors.
Each division comprises 3 regiments of 3 squadrons, mainly MiG-17s and 21s, and about 50 MiG-19s.
(The total numbers are about 200 MiG-17s, 100 MiG-21s, and 50 MiG-19s.)