The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world. It examines the facts of military power as they existed in July 1977, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specifically stated. The study should not be regarded as a comprehensive guide to the balance of military power; in particular, it does not reflect the facts of geography, vulnerability or efficiency, except where these are explicitly touched upon. In general, national entries are grouped geographically, but with special reference to the principal regional defence pacts and alignments. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in tabular form. Other tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and static measurements of the strategic nuclear balance, defence expenditure (with historical trends), military manpower (active and reserve), major naval ship construction, army divisional establishments and arms-transfer agreements. There is a list of peace-keeping forces now deployed, a table giving the characteristics of offensive support aircraft and an index of the NATO code-names for Soviet aircraft. A separate essay assesses the European theatre balance between NATO and the Warsaw Pact and summarizes the statistics of forces and weapons in Europe which are the subject of negotiations for mutual force reductions.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is important to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables. In addition, because some items have not appeared annually, an index is given on p. Ill which provides a guide to such occasional features in this and previous editions.
The Institute assumes full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
The Military Balance is complemented by the Institute's other annual handbook, Strategic Survey, published each spring, which reviews the most significant issues of international security and strategic policy in every major country and area of the world during the previous calendar year and is designed to enable subsequent events to be followed.
September 1977
ВВЕДЕНИЕ
Военный баланс представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран во всем мире.
Он исследует факты военной мощи, как они существовали в июле 1976 года, и никаких прогнозов уровней силы или вооружения за пределами этой даты не включены, если только специально не оговорено. Это исследование не следует рассматривать в качестве всеобъемлющего руководства по балансу военной мощи; в частности, оно не отражает фактов географии, уязвимости или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются.
В целом национальные позиции сгруппированы по географическому признаку, но с уделением особого внимания основным региональным оборонным пактам и договоренностям. Информация о некоторых небольших странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не заслуживает более полного описания, приводится в табличной форме. В целом страны сгруппированы географически, но с особым упором на основные региональные оборонные пакты и союзы. Информация о некоторых мелких странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не требует более полного описания, приводится в табличной форме. Другие таблицы дают сравнительную информацию о средствах доставки ядерного оружия и статических измерениях стратегического ядерного баланса, оборонных расходах (с учетом исторических тенденций), численности военнослужащих (действующих и резервных), крупных военно-морских кораблей, военных дивизионных учреждений и соглашений о передаче оружия. Имеется список развернутых в настоящее время сил по поддержанию мира, таблица с характеристиками самолетов наступательной поддержки и указатель кодовых названий советских самолетов в NATO. В отдельном эссе дается оценка баланса сил на европейском театре действий между NATO и Варшавским договором и обобщается статистика сил и вооружений в Европе, которые являются предметом переговоров о взаимном сокращении сил.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю использовать данное издание военного баланса. Важно ознакомиться с ними, поскольку они объясняют и уточняют данные, содержащиеся в национальных разделах и таблицах. Кроме того, поскольку некоторые позиции не появляются ежегодно, индекс дается на с.111 , который дает сведения по таким позициям в этом и предыдущих изданиях.
Институт несет полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны в равной степени сотрудничают друг с другом, поэтому некоторые цифры оценочные. Институт благодарен ряду своих членов и консультантов, которые оказали помощь в сборе и проверке материалов.
The Military Balance дополняется другим ежегодным справочником Института - Strategic Survey, который публикуется каждую весну и в котором рассматриваются наиболее важные вопросы международной безопасности и стратегической политики в каждой крупной стране и районе мира в течение предыдущего календарного года и который призван обеспечить возможность проведения последующих мероприятий.
Сентябрь 1977 года
READERS NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are indicated in the Table of Contents on p. iii. An alphabetical list, showing where each country entry is to be found, is on p. 2, following these notes. To the extent that national variations permit, each country entry (with the exception of those for some smaller countries) is arranged in a standard form: general information about population, military service, total military manpower strength, Gross National Product (GNP) and defence expenditure is followed by separate sections on the main armed services (army, navy, air force), each of which contains, where the information is available, sub-sections on reserves and, where relevant, on deployment of forces of a significant size.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence expenditure
For defence expenditure the latest available budget figures are quoted. Table 2 on pp. 82-3 shows current and past expenditures, expressed in United States dollars so as to afford international comparisons; however, as many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. In Table 4 there are comparisons of NATO defence expenditures 1960-1976 in current and constant prices. In this table, and for the NATO countries in Table 2, a NATO definition of defence expenditure is used, but in all other cases national definitions are used. The defence expenditures of the Soviet Union and the People's Republic of China are estimates. The problem of arriving at Soviet defence expenditure and at a suitable exchange rate to afford comparability is discussed on p. 10 whilst a note on p. 54 gives an indication of the difficulty of arriving at a figure for China.
Gross National Product (GNP)
GNP figures are usually quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 2 uses both published and estimated GNP figures. Wherever possible, the United Nations System of National Accounts has been used, rather than national figures, as a step towards greater comparability. For the Soviet Union GNP estimates are made in roubles, following R. W. Campbell, 'A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP' (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972). East European GNPS at factor cost are derived from Net Material Product, using an adjustment parameter from T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economics of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). For the People's Republic of China two estimates of GNP have been given in a note on p. 54.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into United States dollars, using the rate prevailing at the end of the second quarter of the relevant year. In all cases the conversion rates used are shown in the country entry but may not always be applicable to commercial transactions. An exception has been made in the case of the Soviet Union, since the official exchange rate is unsuitable for converting rouble estimates of GNP. Various estimates of more appropriate conversion rates have been made, but they have shortcomings too great to warrant their being used here; the official rate is, however, given in the country section. Further exceptions are certain East European countries which are not members of the IMF and Romania (which is), for which the conversion rates used are those described in Alton's study mentioned above.
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the country entry where appropriate. Para-military forces are here taken to be forces whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest that they may be usable in support, or in lieu, of regular forces. Further manpower information is also included in Table 3.
Equipment
The equipment figures in the country entries cover total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. Except where the contrary is made clear, naval vessels of less than 100 tons structural displacement have been excluded. The term 'combat aircraft' comprises only bomber, fighter-bomber, strike, interceptor, reconnaissance, counter-insurgency and armed trainer aircraft (i.e. aircraft normally equipped and configured to deliver ordnance); it does not include helicopters. Basic technical details of the nuclear, delivery Vehicles (missiles, artillery and aircraft) available to NATO and Warsaw Pact countries are given in Table 1 on pp. 77-81. Where the term 'mile' is used to indicate the range or radius of weapons systems, it means a statute mile.
Strength of Military Formations
The table below gives the average establishment strength of the major military formations used in the text (further information about certain of the divisions is given in Table 8 on pp. 92-3). The figures should be treated as approximate, since military organization is flexible, and formations may be reinforced or reduced. The manning of formations may, of course, be well below these levels.
a. These tank strengths are for Soviet divisions in Eastern Europe; other Soviet divisions have fewer.
b. Strength of a regiment, which is the equivalent formation in the Soviet and Chinese command structures. (The term 'regiment' is, however, often employed, particularly in West European countries, to describe a battalion-size unit, and it is so used in The Military Balance.)
c. Infantry division.
d. Britain is proposing to eliminate the brigade as a formation and have armoured divisions smaller than above and a new infantry formation of about brigade size, known as a Field Force.
e. Proposed new armoured brigades will have 3,026 men and 99 tanks, mechanized brigades 3,730 men and 66 tanks.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact formations and squadrons have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have generally followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1977 are listed, under geographical regions, in Table 11 on pp. 96-101. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where these are known. Licensing arrangements, which are very widespread among the larger countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p. viii, immediately following these notes. For the convenience of the reader, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a $ sign appears it refers to United States dollars, unless otherwise stated. The term billion equals 1,000 million.
ПРИМЕЧАНИЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы указаны в оглавлении на стр. iii. Алфавитный список, показывающий, где находится каждая страна, находится на стр. 2, после этих Примечаний. Сведения о каждой стране (за исключением небольших стран) осуществляется в стандартной форме: общие сведения о численности населения, военной службы, общей численности военных, валового национального продукта (ВНП) и нынешний оборонный бюджет, далее следуют отдельные разделы по основным вооруженным силам (армия, флот, ВВС), каждый из которых содержит, где эта информация доступна, подразделы: резервы и, в соответствующих случаях, развертывание сил.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляются в каждом из основных региональных разделов исследования. Помощь в обороне с менее формальными механизмами тоже отмечена. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
Приведенные данные о расходах на оборону являются самыми последними. В таблице 2 на стр. 78-79 показаны текущие и прошлые расходы, выраженные в долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления; однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, эти цифры не обязательно будут соответствовать данным, приведенным в предыдущих изданиях "военного баланса". В таблице 4 приведены сравнения оборонных расходов NATO 1960-1976 гг. в текущих и постоянных ценах. В этой таблице и для стран NATO в таблице 2 используется определение оборонных расходов NATO, но во всех других случаях используются национальные определения. Расходы на оборону Советского Союза и Китайской Народной Республики являются оценочными. Проблема получения советских оборонных расходов и подходящего обменного курса для обеспечения сопоставимости обсуждается на стр.10 в то время как примечание на стр. 54 указывает на трудности, связанные с получением данных по Китаю.
Валовой Национальный Продукт (ВНП)
Показатели ВНП обычно приводятся в текущих рыночных ценах (факторные издержки для восточноевропейских стран). В тех случаях, когда данные из опубликованных источников в настоящее время отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 2 используются как опубликованные, так и оценочные показатели ВНП. Там, где это возможно, в качестве шага на пути к большей сопоставимости использовалась система национальных счетов Организации Объединенных Наций, а не национальные цифры. Для Советского Союза оценки ВНП делаются в рублях, по R. W. Campbell, 'A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP' (Association for Comparative Economic Studies, vol. XTV, no. 2, Fall 1972). ВНП Восточной Европы по факторным затратам рассчитываются на основе чистого материального продукта с использованием корректировочного параметра T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). Что касается Китайской Народной Республики, то см. примечание на стр. 54.
Курсы конвертации валют
Для облегчения сопоставления данные в национальной валюте были пересчитаны в доллары США по курсу, действовавшему во втором квартале соответствующего года. Во всех случаях используемые курсы пересчета показаны в записи страны, но не всегда могут быть применимы к коммерческим операциям. Исключение было сделано в случае Советского Союза, поскольку официальный обменный курс непригоден для пересчета рублевых оценок ВНП. Были сделаны различные оценки более подходящих коэффициентов конверсии, но у них слишком большие недостатки, чтобы гарантировать их использование здесь; однако официальный курс приводится в разделе по странам вместе с одним расчетным коэффициентом пересчета. Другими исключениями являются некоторые восточноевропейские страны, которые не являются членами МВФ и Румыния (которая является), для которых используются коэффициенты пересчета, описанные в вышеупомянутом исследовании Alton.
Личный состав
Приведенные данные о численности личного состава, если не указано иное, относятся к регулярным силам. В соответствующих случаях в справке по стране указывается также численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Под военизированными формированиями здесь понимаются силы, оснащение и подготовка которых выходят за рамки обязанностей гражданской полиции и чей устав и контроль позволяют предположить, что они могут использоваться для поддержки регулярных сил или вместо них. Дополнительная информация о резервах также приводится в таблице 3.
Вооружение
Данные о вооружении в справках по странам охватывают все вооружения, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны действующие эскадрильи. За исключением случаев, когда четко указывается обратное, исключаются военно-морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин ''combat aircraft': включает только бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, штурмовики, перехватчики, разведывательные, противо-повстанческие и вооруженные учебно-тренировочные самолеты (т. е. самолеты, как правило, укомплектованные, и назначенные, доставлять боеприпасы); он не включает вертолеты. Основные технические данные о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и самолеты), имеющихся в распоряжении стран NATO и Варшавского договора, приведены в Таблице 1 на 77-81. Термин "миля" используется при указании дальности или радиуса действия оружейных систем, он означает статутную милю (1,6 км).
Численность воинских формирований
В таблице ниже приводится средняя численность основных воинских формирований, использованных в тексте. Цифры следует рассматривать как приблизительные, поскольку военная организация является гибкой и формирования могут быть усилены или сокращены. Комплектование формирований может, конечно, быть значительно ниже этих уровней.
a. Число танков дано для советских дивизий в Восточной Европе; другие советские дивизии имеют меньше.
b. Численность полка, что эквивалентно формированию в российских и китайских командных структурах. (Термин "полк", однако, часто используется, особенно в западноевропейских странах, для описания подразделения размером с батальон, и он так используется в военном балансе.)
c. Пехотная дивизия.
d. Великобритания предлагает ликвидировать бригаду в качестве формирования и иметь бронетанковые дивизии меньше, чем указано выше, и новые пехотные формирования размером около бригады, которое будет известно как полевые силы.
e. Предлагаемые новые бронетанковые бригады будут иметь 3026 человек и 99 танков, механизированные бригады-3730 человек и 66 танков. Силы дивизий включают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Формирования и эскадрильи Варшавского договора имеют силы, аналогичные Советскому Союзу. Формирования и эскадрильи NATO, не включенные в таблицу, имеют показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, имеют американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки оружия
Основные соглашения о поставках оружия, заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1973 года, перечислены в разделе "географические регионы" в таблице 11 на стр. 96-101. Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там же указываются предполагаемые сроки поставки, если они известны. Лицензионные соглашения, которые широко распространены в более крупных странах, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii сразу же после этих Примечаний. Для удобства читателя некоторые важные аббревиатуры поясняются еще раз при первом использовании. Знак $ означает, если не указано, доллар США. Термин миллиард равен 1000 миллионам.
As negotiations to limit offensive forces continued at the Strategic Arms Limitations Talks (SALT), the two super-powers modernized, and in some areas expanded, their capabilities within the limits imposed by the 1972 five-year Interim Agreement and the guidelines for a second accord reached at Vladivostok in 1974. The Interim Agreement, which set ceilings on numbers of sea and land-based missile launchers, is scheduled to lapse on 3 October 1977.
The United States concentrated on improvements to the existing triad of ICBM, SLBM and bombers and continued to fund development programmes for new systems for deployment in the 1980s. The size of the ICBM force - 550 Minuteman III (each with 3 MIRV), 450 single-warhead Minuteman II and 54 single-warhead Titan II-did not change. Plans to improve Minuteman III yield and accuracy with procurement of the 370 KT Mk 12A MIRV warhead and NS-20 guidance system went ahead. These programmes, together with improvements to Minuteman software, would increase accuracy (measured in CEP) from about 0.25 nautical miles (nm) to 700 feet by the end of the decade and significantly enhance the ability to destroy hardened targets. Development of MARV proceeded, and component development began on an 8-10-MIRV mobile ICBM, the MX, to replace parts of the Minuteman force in the 1980s and further enhance hard-target capability.
At sea, the SLBM force of 496 Poseidon, each with 10-14 MIRV, in 31 submarines and 160 Polaris, each with 3 MRV, in 10 submarines remained in operation. Construction of the first ten 24-tube Trident boats continued (initial funding has been approved for others), and testing began on the 4,000 nm-range C4 Trident I missile. When operational in 1978, the C4, armed with 8x100 KT MIRV, will almost double the effective range of American SLBM and increase their accuracy to a CEP of less than 1,500 ft. A second-generation SLBM for the Trident class, the 6,000 nm D5, reportedly with a 14x150 KT MIRV warhead and possibly able to manoeuvre, was under early development.
In the air, structural and avionics improvements were made to the B-52G/H bomber force. Flight testing continued on three B-l bomber prototypes, and a fourth began construction, but plans to procure further aircraft were cancelled.
Flight testing proceeded of versions of the air-launched cruise missile (ALCM) for deployment aboard the B-52 and possibly other aircraft. The terminally-guided version for possible deployment in the early 1980s would have a maximum range of l,500 nm. Cruise missiles were also tested from other platforms. The Tomahawk sea-launched cruise missile (SLCM) was fired successfully from surface vessels and submarines, and feasibility studies were begun for adapting this 2,000 nm-range missile for ground launch.
American ICBM, SLBM and long-range bombers totalled 2,083, over 200 fewer than in 1967. However, this force had the capability to deliver over 11,000 warheads, almost twice as many as a decade earlier. With the introduction of the Trident submarine force, warhead totals will approach 14,000 (10,000 on ICBM and SLBM) in the early 1980s.
The improvement of strategic defensive forces continued at a slower pace. Interceptor aircraft continued to be phased out, but a new interceptor was planned. Development of an advanced bomber and missile attack radar went on, but the Seafarer submarine communications system met political obstacles. Several programmes to enhance satellite survivability began, including satellite 'hardening', manoeuvrability and, possibly, development of an anti-satellite capability.
The Soviet Union proceeded with broad modernization of ICBM, SLBM and bomber capabilities. Although total ICBM numbers fell to 1,477 (as older ICBM were replaced by new SLBM), at least 80 new ICBM- SS-17, SS-18 and SS-19 - were deployed in MIRV and single-warhead modes. These were said to be notably more accurate than the SS-9 and SS-11, SS-19 accuracy reportedly approaching that of existing US systems. The mobile SS-X-16 remained under development, but an intermediate range MIRV version, the SS-20, began deployment (with reloads) in the Western USSR. A new ICBM family for possible late 1980s deployment was reported in the early development stage.
Soviet SLBM increased to 909 in 82 submarines. Four Delta-II-class submarines were launched, each with 16 4,800 nm-range SS-N-8. Two new SLBM were tested during the year; the SS-NX-17, a solid-propellent replacement for the SS-N-6, and the SS-NX-18, a 3-MIRV replacement for the SS-N-8. Development of a longer-range replacement for the SS-N-3 SLCM continued.
Deployment of the Backfire B bomber continued at a rate of approximately 25 per year, and development proceeded on new ASM.
Compared with 837 in 1967, Soviet ICBM, SLBM and long-range bombers numbered 2,521. This force can deliver roughly 3,800 warheads against the United States. With the replacement of the remainder of the ICBM force with the new MIRV-equipped missiles, this total would rise to over 7,500 in the early 1980s, individual warheads having significantly higher yields than US ones.
Both air defence interceptors and SAM were modernized. The 64 ABM launchers around Moscow remained in operation, and tests were reported of new transportable radars and endo-atmospheric missiles. Civil defence activities and satellite interceptor tests continued, and there were reports of work on a charged-particle beam for use in ballistic missile defence.
General-purpose Forces
Numbers in the American and Soviet armed forces remained at last year's levels of 2.09 million and 3.67 million respectively, compared with roughly 3 million for each in the mid 1960s. Both steadily improved conventional capabilities. By reducing support personnel, the United States added one to her 13 army divisions and proceeded with plans to raise two more by 1978; two infantry divisions were also being mechanized. Programmes concentrated on new direct- and indirect-fire anti-armour weapons. The procurement of 30,000 TOW missiles was completed, and Dragon procurement continued. Cannon-launched guided projectiles and scatter able mines were under development, as were new precision-guided munitions for helicopters, and procurement of new surveillance and target-acquisition aids began. Tank production was increased, but the number of medium tanks (around 10,000) was roughly the same as in 1967. The XM-1 tank and the Mechanized Infantry Combat Vehicle (MICV) were under development. Modernization of the theatre nuclear weapon stockpile began, with development under way on enhanced-radiation weapons for use on the battlefield.
The Soviet Union continued to increase holdings of BMP MICV and T-62 and T-72 tanks, and tank numbers rose to some 43,000 compared with some 34,000 in 1967. The deployment of helicopters, SAM, ATGW and self-propelled artillery also continued.
In the US Navy plans were made to reverse the decline in major surface combatants from over 300 to less than 200 in a decade. The building of a new nuclear-powered carrier was cancelled, however, and planning concentrated on a new class of smaller, conventionally-engined carrier. Two 688-class attack submarines were delivered, and funding for a further three was approved. Development continued of the Aegis ship defence system (to be deployed aboard a new strike cruiser), the Harpoon anti-shipping missile and a tactical version of the Tomahawk SLCM. Research also accelerated on the development of a new generation of naval VTOL aircraft.
The Soviet Navy continued its gradual growth in size and quality. The first of three Kiev-class aircraft carriers became operational, construction continued of Kara- and Kresta-II-class missile cruisers, and development of a class of missile cruiser for the 1980s was also reported. Procurement of V- and T-class nuclear and F-class diesel attack and C-II-class cruise-missile submarines proceeded. New anti-shipping and anti-submarine missiles were under development and being deployed, and the naval air force received Forger VTOL and Backfire aircraft.
The United States continued deployment of the Air Force F-15 and the Navy F-14 fighters, and development of the less costly F-16 and F-18 continued in order to enable combat aircraft force levels to be kept above 2,500 as older aircraft are retired. Production of the A-10 close air support aircraft began and is to be completed by the early 1980s. Procurement of at least 16 E-3A AWACS aircraft was approved (but no decision to buy it was taken by NATO). Modification of the F-4C for electronic warfare roles proceeded, as did development work on converting the F-1 11A for this.
The deployment of new Soviet fighters with improved range, payload and avionics continued, including the Su-17 Fitter C, MiG-23 Flogger B and Su-19 Fencer. With the introduction of more multi-role aircraft, the Soviet Union has over twice as many fighters suitable for ground-attack missions as in the 1960s, many nuclear-capable. There were reports of new air-to-air and air-to-surface missiles under development, and of work on ECM equipment to enhance aircraft penetration.
Соединенные Штаты и Советский Союз
Стратегическое оружие
По мере продолжения переговоров об ограничении наступательных сил (ОСВ) две сверхдержавы модернизировали и в некоторых районах расширили свои возможности в пределах, установленных пятилетним временным соглашением 1972 года и руководящими принципами второго соглашения, достигнутого во Владивостоке в 1974 году. Срок действия временного соглашения, устанавливающего предельные значения количества ракетных установок морского и наземного базирования, истекает 3 октября 1977 года.
Соединенные Штаты сосредоточили свое внимание на совершенствовании существующей триады МБР, БРПЛ и бомбардировщиков и продолжали финансировать программы разработки новых систем для развертывания в 80-е годы. Размер сил МБР - 550 Minuteman III (каждый с 3 MIRV), 450 моноблочных Minuteman II и 54 моноблочных Titan II не изменился. Планы по повышению мощности и точности Минитмена III с закупкой боеголовки 370 КТ МК 12А MIRV и системы наведения NS-20 пошли вперед. Эти программы, наряду с усовершенствованием программного обеспечения Minuteman, позволят повысить точность (измеряемую в КВО) примерно с 0,25 морских миль (nm) до 700 футов к концу десятилетия и значительно повысить способность уничтожать защищенные цели. Разработка MARV продолжалась, и началась разработка компонентов на мобильные МБР с 8-10-MIRV, MX, для замены части сил Minuteman в 1980-х годах и дальнейшего повышения потенциала по защищенным целям.
На море оставались в эксплуатации силы с 496 БРПЛ Poseidon, каждая с 10-14 MIRV, на 31 подводной лодке и 160 Polaris, каждая с 3 MRV, на 10 подводных лодках. Продолжалось строительство первых десяти 24-шахтных лодок Trident (первоначальное финансирование было одобрено для других), и начались испытания ракеты Trident I дальностью 4000 морских миль C4. Введении в эксплуатацию в 1978 году C4, оснащенных 8х100 KT MIRV, почти удвоит эффективную дальность американских БРПЛ и увеличит их точность до КВО менее 1500 футов. БРПЛ второго поколения для класса Trident, 6000-мильные D5, как сообщается, с боеголовкой MIRV 14x150KT и, возможно, способной маневрировать, находилась в стадии ранней разработки.
В воздухе были произведены структурные и авиационные усовершенствования бомбардировочных сил B-52G/H. Продолжались летные испытания трех прототипов бомбардировщиков B-1, а четвертый начали строить, но планы по закупке дальнейших самолетов были отменены.
Продолжались летные испытания версий крылатой ракеты воздушного базирования (ALCM) для размещения на борту В-52 и, возможно, других самолетов. Версия для возможного развертывания в начале 1980-ых годов имела бы максимальную дальность l,500 морских миль. Крылатые ракеты испытывались и с других платформ. Крылатая ракета морского базирования Tomahawk (SLCM) была успешно выпущена с надводных судов и подводных лодок, и были начаты технико-экономические обоснования адаптации этой ракеты дальностью 2000 морских миль для наземного запуска.
Численность американских МБР, БРПЛ и дальних бомбардировщиков составила 2083, что на 200 меньше, чем в 1967 году. Однако эти силы имели возможность доставить свыше 11 000 боеголовок, что почти в два раза больше, чем десять лет назад. С введением подводных сил Trident в начале 1980-х годов общее число боеголовок приблизится к 14 000 (10 000 на МБР и БРПЛ).
Совершенствование стратегических оборонительных сил продолжалось более медленными темпами. Самолеты-перехватчики продолжали выводиться из эксплуатации, однако планировалось создать новый перехватчик. Разработка перспективного бомбардировщика и ракетного радиолокатора продолжалась, но система подводной связи моряков встретила политические препятствия. Началось осуществление ряда программ по повышению живучести спутников, включая "упрочнение" спутников, маневренность и, возможно, создание противоспутникового потенциала.
Советский Союз приступил к широкой модернизации МБР, БРПЛ и бомбардировочных средств. Хотя общее число МБР сократилось до 1477 (поскольку старые МБР были заменены новыми БРПЛ), по меньшей мере 80 новых МБР - SS-17, SS-18 и SS-19 - были развернуты в вариантах MIRV и моноблочных. Они были заметно более точны чем SS-9 и SS-11, точность SS-19 по сообщенияv соответствовала существующим система США. Мобильная SS-X-16 оставалась в стадии разработки, но промежуточная версия MIRV, SS-20, начала развертывание в Западной части СССР. Новое семейство МБР для возможного развертывания в конце 1980-х годов, как было сообщено, на ранней стадии разработки.
Число советских БРПЛ увеличилась до 909 на 82 подводных лодках. Были спущены четыре подводные лодки класса Delta-II, каждая с 16 4800-мильной дальностью SS-N-8. Два новых БРПЛ были проверены в течение года; SS-NX-17 на твердом ракетном топливе как замена SS-N-6 и SS-N-18, с 3 MIRV для замены на SS-N-8. Продолжалась разработка более дальней замены КРПЛ SS-N-3.
Развертывание бомбардировщиков Backfire B продолжился темпами, примерно на 25 в год, и создаются новые ПКР.
По сравнению с 837 в 1967 году советские МБР, БРПЛ и дальние бомбардировщики насчитывали 2521. Эти силы могут доставить против Соединенных Штатов примерно 3800 боеголовок. С заменой оставшейся части сил МБР новыми ракетами, оснащенными MIRV, это общее число возрастет до более чем 7500 в начале 1980-х годов, причем отдельные боеголовки будут иметь значительно более высокую мощность, чем американские.
Модернизированы как перехватчики ПВО, так и ЗРК. 64 пусковые установки ПРО вокруг Москвы оставались в эксплуатации, и поступали сообщения об испытаниях новых транспортируемых радарах и заатмосферных ракетах. Продолжалась деятельность по гражданской обороне и испытания спутниковых перехватчиков, и поступали сообщения о работе над пучком заряженных частиц для использования в противоракетной обороне.
Силы общего назначения
Численность американских и Советских Вооруженных сил оставалась на прошлогоднем уровне 2,09 млн. человек и 3,67 млн. человек, соответственно, по сравнению с примерно 3 млн. человек в середине 1960-х годов. И те и другие неуклонно улучшали обычные возможности. Сократив численность вспомогательного персонала, Соединенные Штаты добавили еще одну к своим 13 армейским дивизиям и приступили к осуществлению планов создания еще двух к 1978 году; две пехотные дивизии также механизировались. Основное внимание в программах уделялось новым видам противотанкового оружия прямого и косвенного огня. Была завершена закупка 30000 ракет TOW и закупки Dragon продолжались. В настоящее время разрабатываются управляемые снаряды пушечного типа и мины с возможностью рассеивания, а также новые высокоточные боеприпасы для вертолетов, и началась закупка новых средств наблюдения и обнаружения целей. Производство танков было увеличено, но количество средних танков (около 10 000) было примерно таким же, как в 1967 году. Разрабатывались танк XM-1 и боевая машина пехоты (MICV). Продолжалась модернизация тактического ядерного арсенала оружия, с развитием оружия повышенной радиации для использования на поле боя.
Советский Союз продолжал наращивать численность БМП и танков Т-62 и Т-72, и их число возросло до 43 000 по сравнению с 34 000 в 1967 году. Продолжалось также развертывание вертолетов, ЗРК, ПТРК и самоходной артиллерии.
В планах ВМС США были сделаны шаги, чтобы остановить сокращение числа крупных надводных кораблей с 300 до менее чем 200 за десятилетие. Однако строительство нового атомного авианосца было отменено, и планирование было сосредоточено на новом классе меньших по размерам, с традиционными двигателями. Были поставлены две ударные подводные лодки класса 688, и было утверждено финансирование еще трех. Продолжалась разработка системы корабельной обороны Aegis (будет развернута на борту нового ударного крейсера), противокорабельной ракеты Harpoon и тактической версии КР Tomahawk. Также ускорились исследования по разработке нового поколения военно-морских самолетов СВВП.
Советский военно-морской флот продолжал свой постепенный рост в размерах и качестве. Был введен в эксплуатацию первый из трех авианосцев типа Киев, продолжалось строительство ракетных крейсеров типов Kara- и Kresta-II, а также сообщалось о разработке ракетного крейсера для 1980-х. Продолжалась закупка атомных подводных лодок V - и T-типов, дизельных F-типа и носителей КР C-II типа. Разрабатывались и развертывались новые противотанковые и противолодочные ракеты, а военно-морская авиация получала СВВП Forger и самолеты Backfire.
Соединенные Штаты продолжали развертывание истребителей ВВС F-15 и ВМС F-14, а также продолжалась разработка менее дорогостоящих истребителей F-16 и F-18, с тем, чтобы по мере вывода из эксплуатации более старых самолетов численность боевых самолетов оставалась выше 2500. Производство самолетов непосредственной авиационной поддержки A-10 началось и должно быть завершено к началу 1980-х годов. Была утверждена закупка по меньшей мере 16 самолетов E-3A AWACS (однако решение о покупке NATO принято не было). Продолжалась модификация F-4C для целей радиоэлектронной борьбы, а также разработка переоборудования F-111A для этого.
Продолжалось развертывание новых советских истребителей с улучшенной дальностью полета, полезной нагрузкой и авионикой, в том числе Су-17, МиГ-23 и Су-19 (Су-24 -ЕТ). С введением многоцелевых самолетов Советский Союз имеет более чем в два раза больше истребителей, пригодных для наземных ударов, чем в 1960-х годах, многие из них ядерные. Поступали сообщения о разрабатываемых новых ракетах класса "воздух-воздух" и "воздух-поверхность", а также о работе над оборудованием РЭБ в целях повышения возможностей прорыва самолетами ПВО.
THE UNTIED STATES
Population: 217,030,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,088,000 (119,600 women).
Estimated GNP 1976: $1.692.4 bn.
Defence expenditure 1977-78: $109.7 bn.* (* Expected Outlay in Fiscal 1978. Budget Outlay $117.7 bn; Total Obligational Authority $120.4 bn.)
Strategic Nuclear Forces: (Manpower included in Army, Navy and Air Force totals. Msl and ac characteristics given in Table 1, pp. 77-81.)
OFFENSIVE:
(a) Navy: 656 SLBM in 41 subs.
31 SSBN (Lafayette-class), each with 16 Poseidon C3.
10 SSBN (5 Washington-, 5 Allen-class), each with 16 Polaris A3.
(2 Trident-class SSBN, each with 24 Trident C4, building.)
(b) Strategic Air Command (SAC): some 644 combat aircraft. ICBM: 1,054. 450 Minuteman II, 550 Minuteman III, 54 Titan 2 Aircraft:
Bombers: 441, in 24 sqns.
68 FB-111A in 4 sqns
226 B-52G/H in 15 sqns with 1,500 SRAM
75 B-52D in 5 sqns.
Training: 72 B-52D/F.
Storage or reserve: 153, incl B-52D/F/G.
Tankers: 519 KC-135 in 32 sqns.
Strategic Reconnaissance and Command: 18 SR-71A in 2 sqns; U-2C/K; 4 E-4A/B; 28 RC/EC-135.
DEFENSIVE:
North American Air Defense Command (NORAD), HQ at Colorado Springs, is a joint American Canadian organization.
US forces under NORAD are in Aerospace Defense Command (ADCOM). ABM: Safeguard system (msls deactivated). Aircraft (excluding Canadian and tac units):
Interceptors: 331
(i) Regular: 6 sqns with 141 F-106A.
(ii) Air National Guard (ANG): 3 sqns with 80 F-101B, 1 with 20 F-4D, 6 with 90 F-106A.
AEW aircraft: 1 reserve sqn with 8 EC-121. Warning Systems:
(i) Satellite-based early-warning system: 3 DSP satellites, 1 over Eastern Hemisphere, 2 over Western; surveillance and
warning system to detect launchings from SLBM, ICBM and Fractional Orbital Bombardment Systems (FOBS).
(ii) Space Detection and Tracking System (SPADATS): USAF Spacetrack (7sites), USN SPASUR and civilian agencies.
Space Defense Center at NORAD HQ: satellite tracking, identification and cataloguing control.
(iii) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS): 3 stations (Alaska, Greenland, England); detection and tracking radars with ICBM and IRBM capability.
(iv) Distant Early Warning (DEW) Line: 31 stations roughly along the 70 N parallel.
(v) Pinetree Line: 1AStations in Central Canada.
(vi) 474N:3 stations on US East, 1 on Gulf, 3 on West coast (to be replaced by Pave Paw phase array radars: 1 on East, 1 on West coast);
SLBM detection and warning net.
(vii) Perimeter Acquisition Radar (PAR): 1 north facing phased-array 2,000-mile system at inactive ABM site in North Dakota).
(viii) Back-up Interceptor Control (BUIC): system for AD command and control (all stations but 1 semi-active).
(ix) Semi-Automatic Ground Environment (SAGE): 6 locations (2 in Canada);
combined with BUIC and Manual Control Centre (MCC) in Alaska (to be replaced by Joint Surveillance System (JSS)
with 7 Region Operations Control Centres, 4 in US, 1 in Alaska, 2 in Canada);
system for coordinating surveillance and tracking of objects in North American airspace.
(x) Ground radar stations: some 51 stations manned by ANG, augmented by the Federal Aviation Administration (FAA) stations
(to be replaced as surveillance element of JSS).
Army: 789,000 (51,900 women).
4 armd divs.
5 mech divs. J
5 inf divs. J
(J 1 National Guard bde is incorporated in 1 mech and 3 inf divs. Two of the divs will not achieve deployment until 1978.)
1 airmobile div.
1 AB div.
1 armd bde.
1 inf bde.
3 armd cav regts.
1 bde in Berlin.
2 special mission bdes in Alaska and Panama.
Army Aviation: 1 air cav combat bde, indep bns assigned to HQ for tac tpt and medical duties.
1 Honest John, 3 Pershing, 8 Lance SSM bns. Tanks: some 10,000 med, incl 3,300 M-48, 6,700 M-60 (M-60A2 with Shillelagh ATGW); 1,600 M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh. AFV: some 22,000 M-577, M-114, M-113 APC. Arty and Msl: some 5,000 175mm SP guns and 105mm, 155mm and 203mm SP how; 105mm, 155mm towed guns/how;
3,000 81mm, 3,000 107mm mor; 6,000 90mm and 106mm RCL;
TOW, Dragon ATGW; Honest John, Pershing, Lance SSM. AA arty and SAM: some 600 20mm, 40mm towed and SP AA guns;
some 20,000 Redeye and Chaparral/Vulcan20mm AA msl/gun systems;
Nike Hercules and HAWK SAM. (Roland SAM on order.) Aircraft/Hel: about 500 ac, incl 300 OV-1/-10, 200 U-8/-21;
(* Includes those stockpiled for the strategic reserve formations.)
(ii) West Berlin: 4,400. HQ elements and 1 inf bde.
(iii) Greece: 800.
(iv) Italy: 3,000.
(v) Turkey: 1,200.
Pacific
(i) South Korea: 30,000. 1 inf div, 1 AD arty bde.
(ii) Hawaii: 1 inf div less 1 bde.
RESERVES: 591,000.
(i) Army National Guard: 379,000; capable after mobilization of manning
2 armd, 1 mech, 5 inf divs,
20 indep bdes t (3 armd, 6 mech, 11 inf) and 3 armd cav regts,
(* There are, in addition, 4 indep bdes incorporated in active army divs.)
plus reinforcements and support units to fill regular formations.
(ii) Army Reserves: 212,000 in 12 trg divs, 3 indep combat bdes; 49,000 a year do short active duty.
These normally carry 1 air wing (85-95 ac, 75 in Midway class) of 2 fighter sqns with F-14A or F-4B/J, 3-4 attack sqns (1 AWX) with A-7 or A-6; RA-5C recce; 2 ASW sqns (1 with S-3A, 1 with SH-3A/D/G/H hel);
1 ECM sqn with EA-6B; 1 AEW sqn with E-2B/C; EA-3B/KA-6 tankers and other specialist ac. Other surface ships:
20 trg sqns with T-1A, T-2B/C, T-28/-29B/-34/-38/-44, TA-4J/F, TA-7C, TS-2A, TE-2 ac;
TH-1, UH-1D, TH-57A hel.
DEPLOYMENT (average strengths of major combat ships; some in Mediterranean and Western Pacific based overseas, rest rotated from US): Second Fleet (Atlantic): 5 carriers, 62 surface combatants. Third Fleet (Eastern Pacific): 4 carriers, 65 surface combatants. Sixth Fleet (Mediterranean): 2 carriers, 15 surface combatants, 1 Marine Amphibious Unit (MAU).*
(* Marine Amphibious Units are 5-7 amph ships with a Marine bn embarked.
Only 1 in Mediterranean and 1 in Pacific are regularly constituted. 1 Battalion Landing Team (MAU less hel) also deployed in the Pacific;
1 occasionally formed for the Atlantic.) Seventh Fleet (Western Pacific): 2 carriers, 20 surface combatants, 1 MAU, 1 Marine Bn Landing Team.
RESERVES: 98,000. Ships in commission with the Reserve include 30 destroyers, 7 patrol gunboats, 3 amph warfare, 22 MCM ships.
7 hel sqns: 4 with SH-3A/G, 2 with HH-1K, 1 SAR with HH-3. Air Force: 571,000 (40,000 women); about 3,400 combat aircraft, f (f Excluding ac in SAC and NORAD; incl ac in ANG and Air Force Reserve.)
80 fighter/attack sqns: 49 with F-4, 2 with F-105G (to be replaced by F-4G), 13 with F-111E/F, 6 with F-15, 6 with A-7D, 1 with A-10A, 3 with F-5E.
9 tac recce sqns with RF-4C.
1 AWACS sqn with 1 E-3A (15 on order).
1 ECM sqn with EB-57 (2 with 42 EF-111A due).
11 tac air control sqns: 6 with OV-2/-10, 1 with C-130E, 1 with EC-135 ac, 3 with CH-3/-53 hel.
5 special operations sqns: 4 with C/AC-130 ac, 1 with CH-3, UH-1 hel.
1 tac drone sqn with DC-130.
15 tac airlift sqns with 272 C-l30.
17 hy tpt sqns: 4 with 77 C-5A, 13 with 271 C-141.
5 SAR sqns with 32 HC-130 ac, 79 HH-3/-53, 11 HH-1 hel.
1 medical tpt sqn with 23 C-9.
2 weather recce sqns with 14 WC-130.
Hel incl some 300 UH-1N, HH-3E, HH-43, HH-53B/C.
Trg sqns with some 1,600 T-37/-38/-39/-41/-43.
DEPLOYMENT: Continental United States (incl Alaska):
(i) Tactical Air Command: 82,000;
9th and 12th Air Forces.
42 fighter sqns, 5 tac recce sqns.
(ii) Military Airlift Command (MAC): 64,500.
21st and 22nd Air Forces. Europe: US Air Force, Europe (USAFE): 76,000.
3rd Air Force (Britain),
16th Air Force (Spain; units in Italy, Greece and Turkey),
17th Air Force (Germany and Netherlands).
1 AD sqn in Iceland.
24 fighter sqns (plus 4 in US on call) with 400 F-4C/D/E, 72 F-15, 156 F-111E/F;
3 tac recce sqns (plus 3 in US on call) with 60 RF-4C;
2 tac airlift sqns (plus 6 in US on call) with 32 C-130. Pacific: Pacific Air Forces (PACAF): 31,100;
5th Air Force (Japan, Okinawa, 1 wing in Korea), 13th Air Force (Philippines, Taiwan).