The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed in July 1978, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specifically stated. The study should not be regarded as a comprehensive guide to the balance of military power; in particular, it does not reflect the facts of geography, vulnerability or efficiency, except where these are explicitly touched upon.
In general, national entries are grouped geographically, but with special reference to the principal regional defence pacts and alignments. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in a tabular form. Other tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and static measurements of the strategic nuclear balance, defence expenditure (with historical trends), military manpower (active and reserve), light missile craft, some army divisional establishments and arms-transfer agreements. Those tables which, by their nature, change only slightly from year to year, are not always repeated in every edition. A separate essay assesses the European theatre balance between NATO and the Warsaw Pact and summarizes the statistics of forces and weapons in Europe which are in position or might be used as reinforcements. An essay on the naval balance is included for the first time.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is important to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables. In addition, because some items have not appeared annually, an index is given on p. 119 which provides А guide to such occasional features in this and previous editions.
The Institute assumes full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been
Estimated. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
The Military Balance is complemented by the Institute's other annual handbook, Strategic Survey, published each spring, which reviews the most significant issues of international security and strategic policy in every major country and area of the world during the previous calendar year and is designed to enable subsequent events to be followed.
September 1978
ВВЕДЕНИЕ
Военный баланс представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран во всем мире.
Он исследует факты военной мощи, на июль 1978 года, и не делает прогнозов уровней силы или оружия за пределами этой даты, если только специально не оговорено. Это исследование не следует рассматривать в качестве всеобъемлющего руководства по балансу военной мощи; в частности, оно не отражает факторов географии, уязвимости или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются.
В целом страны сгруппированы географически, но с особым упором на основные региональные оборонные пакты и соглашения. Информация о некоторых небольших странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не заслуживает более полного описания, приводится в табличной форме. Другие таблицы дают сравнительную информацию о ядерных средств доставки и стратегический ядерный баланс, расходов на оборону (исторические тенденции), численности вооруженных сил (активных и резервных), ракетных кораблях, некоторых армейских дивизий и договоров о передачи оружия. Те таблицы, которые по своей природе изменяются лишь незначительно из года в год, не всегда повторяются в каждом издании. В отдельном эссе дается оценка баланса на европейском театре действий между NATO и Варшавским договором и обобщается статистика сил и вооружений в Европе, которые находятся в состоянии или могут быть использованы в качестве подкреплений. Впервые включено эссе о военно-морском балансе.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю воспользоваться текущим изданием военного баланса. Важно прочитать их, так как они объясняют и придают точность данным в национальных разделах и таблицах. Кроме того, из-за того, что некоторые пункты не появлялись ежегодно, индекс дается на с.119 который предоставляет руководство по таким пунктам в этом и предыдущих изданиях.
Институт несет полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны сотрудничали в равной степени, и поэтому некоторые цифры оценочные.
Институт в значительной степени благодарен ряду своих членов и консультантов, которые помогали ему в составлении и проверке материалов.
Военный баланс дополняется другим ежегодным справочником Института - "стратегическим обзором", который публикуется каждую весну и в котором рассматриваются наиболее важные вопросы международной безопасности и стратегической политики в каждой крупной стране и районе мира в течение предыдущего календарного года и который призван обеспечить возможность для проведения последующих мероприятий.
Сентябрь 1978 года
READERS NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are indicated in the Table of Contents on p. iii. An alphabetical list, showing where each country entry is to be found, is on p. 2, following these notes. To the extent that national variations permit, each country entry (with the exception of those for some smaller countries) is arranged in a standard form: general information about population, military service, total military manpower strength, Gross National Product (GNP) and defence expenditure is followed by separate sections on the main armed services (army, navy, air force), each of which contains, where the information is available, sub-sections on reserves and para-military forces and, where relevant, on deployment of forces of a significant size.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence Expenditure
For defence expenditure the latest available budget figures are quoted. Table 4 on pp. 88-9 shows current and past expenditures, expressed in United States dollars so as to afford international comparisons; however, since many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. In Table 3 there are comparisons of NATO defence expenditures 1960-1977 in current and constant prices. In this table, and for the NATO countries in Table 4, a NATO definition of defence expenditure is used, but in all other cases national definitions are used. The Defence expenditures of the Soviet Union and the People's Republic of China are estimates. The problem of arriving at Soviet defence expenditure and at a suitable exchange rate to afford comparability is discussed on p. 11, whilst a note on p. 57 gives an indication of the difficulty of arriving at a figure for China.
Gross National Product (GNP)
GNP figures are usually quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 4 uses both published and estimated GNP figures. Wherever possible, the United Nations System of National Accounts has been used, rather than national figures, as a step towards greater comparability. For the Soviet Union GNP estimates are made in roubles, following R. W. Campbell, 'A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP' (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972). East European GNPS at factor cost are derived from Net Material Product, using an adjustment parameter from T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). For the People's Republic of China two estimates of GNP have been given in a note on p. 57.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into United States dollars, using the rate prevailing at the end of the first quarter of the relevant year. In all cases the conversion rates used are shown in the country entry but may not always be applicable to commercial transactions. An exception has been made in the case of the Soviet Union, since the official exchange rate is unsuitable for converting rouble estimates of GNP. Various estimates of more appropriate conversion rates have been made, but they have shortcomings too great to warrant their being used here; the official rate is, however, given in the country section. Further exceptions are certain East European countries which are not members of the IMF and Romania (which is), for which the conversion rates used are those described in Alton's study mentioned above.
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the country entry where appropriate. Para-military forces are here taken to be forces whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest that they may be usable in support, or in lieu, of regular forces. Further manpower information is also included in Table 5.
Equipment
The equipment figures in the country entries cover total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. Except where the contrary is made clear, naval vessels of less than 100 tons structural displacement have been excluded. The term 'combat aircraft' comprises only bomber, fighter-bomber, strike, interceptor, reconnaissance, counter-insurgency and armed trainer aircraft (i.e. aircraft normally equipped and configured to deliver ordnance); it does not include helicopters. Basic technical details of the nuclear delivery vehicles (missiles, artillery and aircraft) available to NATO and Warsaw Pact countries are given in Table 1 on pp. 80-86.
Strength of Military Formations
The table below gives the average establishment strength of the major military formations used in the text (further information about certain of the divisions is given in Tables 9-11 on pp. 101-3). The figures should be treated as approximate, since military organization is flexible, and formations may be reinforced or reduced. The manning of formations may, of course, be well below these levels.
a. These tank strengths are for Soviet divisions in Eastern Europe; other Soviet divisions have fewer.
b. Strength of a regiment, which is the equivalent formation in the Soviet and Chinese command structures. (The term
'regiment' is, however, often employed, particularly in West European countries, to describe a battalion-size unit,
and it is so used in The Military Balance.)
c. Infantry division.
d. Britain has eliminated the brigade. Armoured division strength will rise to 11,500 on mobilization. New infantry formations of about brigade size, known as Field Forces, have been formed; their establishments vary according to role.
e. Proposed new armoured brigades will have 3,026 men and 99 tanks, mechanized brigades 3,730 men and 66 tanks.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact formations and squadrons have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have generally followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1978 are listed, under geographical regions, in Table 12 on pp. 104-7. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where these are known. Licensing arrangements, which are very widespread among the larger countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p. viii, immediately following these notes. For the convenience of the reader, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a S sign appears it refers to United States dollars, unless otherwise stated. The term billion equals 1,000 million. The symbol (-) indicates that part of a unit's or formation's establishment is detached.
ПРИМЕЧАНИЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы указаны в оглавлении на стр. iii. Алфавитный список, показывающий, где находится каждая страна, находится на стр. 2, после этих Примечаний. Сведения о каждой стране (за исключением небольших стран) осуществляется в стандартной форме: общие сведения о численности населения, военной службе, общей численности военных, валового национального продукта (ВНП) и расходов на оборону, далее следуют отдельные разделы по основным вооруженным силам (армия, флот, ВВС), каждый из которых содержит, где эта информация доступна, подразделы: силы и полувоенные формирования, и, в соответствующих случаях, развертывание сил.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляется в каждой из основных региональных разделов исследования. Помощь в обороне с менее формальными механизмами тоже отмечена. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
В отношении расходов на оборону приводятся последние имеющиеся бюджетные данные. В таблице 4 на стр. 88-9 показаны текущие и прошлые расходы, выраженные в долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления; однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, эти цифры необязательно будут соответствовать показателям, приведенным в предыдущих изданиях "Военного баланса". В таблице 3 приведены сравнения оборонных расходов NATO за 1960-1977 гг. в текущих и постоянных ценах. В этой таблице и для стран NATO в таблице 4 используется определение оборонных расходов NATO, но во всех других случаях используются национальные определения. Оборонные расходы Советского Союза и Китайской Народной Республики являются оценочными. Проблема получения советских оборонных расходов и обменного курса для обеспечения сопоставимости обсуждается на стр. 11, в то время как записка на p. 57 указывает на трудности, связанные с получением данных по Китаю.
Валовой национальный продукт (ВНП)
Показатели ВНП обычно приводятся по текущим рыночным ценам (факторная стоимость для стран Восточной Европы). В тех случаях, когда в настоящее время данные из опубликованных источников отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 4 используются как опубликованные, так и оценочные данные о ВНП. Везде, где это возможно, система национальных счетов Организации Объединенных Наций использовалась, а не национальные цифры, в качестве шага на пути к большей сопоставимости. Для Советского Союза оценки ВНП делаются в рублях согласно R. W. Campbell, 'A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP' (Association for Comparative Economic Studies, vol. XTV, no. 2, Fall 1972).. Восточноевропейские ВНП по факторным издержкам рассчитываются на основе чистого материального продукта с использованием корректировочного параметра T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). Для Народной Республики Китай по ВНП было дано в примечании на стр. 57.
Курсы Конвертации Валют
Для облегчения сопоставлений показатели в национальной валюте были пересчитаны в доллары США по курсу, действовавшему на конец первого квартала соответствующего года. Во всех случаях используемые коэффициенты пересчета указаны в справке страны, но не всегда могут быть применимы к коммерческим операциям. Исключение было сделано в случае Советского Союза, поскольку официальный обменный курс непригоден для пересчета рублевых оценок ВНП. Были сделаны различные оценки более подходящих коэффициентов пересчета, однако они имеют слишком большие недостатки, чтобы их можно было использовать здесь; однако официальный курс приводится в разделе по странам. Другими исключениями являются некоторые восточноевропейские страны, не являющиеся членами МВФ, и Румыния (которая является таковой), для которых используются коэффициенты пересчета, описанные в вышеупомянутом исследовании Алтона.
Личный состав
Если не указано иное, приводятся данные о численности действующих сил, регулярных и призывных. В соответствующих случаях в справке страны указывается также численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Полувоенные силы здесь рассматриваются те, оснащение и подготовка которых выходят за рамки требований выполнения функций гражданской полиции, и устав и контроль которых позволяют предположить, что они могут использоваться для поддержки регулярных сил или вместо них. Дополнительная информация о личном составе также содержится в таблице 5.
Вооружение
Данные о вооружении в справках стран охватывают все запасы, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны силы боевых эскадрилий. За исключением случаев, когда четко указывается обратное, исключаются военно-морские корабли водоизмещением менее 100 тонн. Термин "боевые самолеты" включает только бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, ударные самолеты, перехватчики, разведывательные самолеты, самолеты для борьбы с повстанцами и вооруженные учебно-тренировочные самолеты (т. е. самолеты, обычно оснащенные и сконфигурированные для доставки боеприпасов); он не включает вертолеты. Основные технические сведения о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и авиация), имеющихся в распоряжении стран NATO и Варшавского договора, приведены в Таблице 1 на стр. 80-86.
Численность воинских формирований
Приведенная ниже таблица дает среднюю установочную численность основных воинских формирований, использованных в тексте (дополнительная информация о некоторых дивизиях приведена в таблицах 9-11 на стр. 101-3). Цифры следует рассматривать как приблизительные, поскольку военная организация является гибкой, а формирования могут быть усилены или сокращены. Комплектование формирований, конечно, может быть значительно ниже этих уровней.
a. Танковые силы в советских дивизиях в Восточной Европе; другие советские дивизии имеют меньше.
b. Численность полка, являющегося равноценным формированием в советских и китайских командных структурах. (Термин "полк", однако, часто используется, особенно в западноевропейских странах, для обозначения подразделения батальонного размера, и это так используется в военном балансе.)
С. Пехотная дивизия.
d. Британия ликвидировала бригаду. Силы бронетанковой дивизии увеличится до 11500 при мобилизации. Новые пехотные соединения в размере бригады, известные как полевые силы, были сформированы; их заведения различаются по роли.
e. Предлагаемые новые бронетанковые бригады будут иметь 3026 человек и 99 танков, механизированные бригады - 3730 человек и 66 танков.
Силы дивизий охватывают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Формирования и эскадрильи Варшавского договора имеют учреждения, аналогичные Советскому Союзу. Соединения и эскадрильи NATO, не включенные в приведенную выше таблицу, имеют общие показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, принимают американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки вооружения
Основные соглашения о поставках вооружения, определенные как заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1978 года, перечислены в разделе "географические регионы" в таблице 12 на стр. 104-7. Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там также указываются ожидаемые сроки поставки, где они известны. Лицензионные соглашения, которые широко распространены среди более крупных стран, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii, сразу же после этих Примечаний. Для удобства читателя, некоторые важные аббревиатуры объясняются снова при первом использовании. Где знак $ это относится к долларам США, если не указано иное. Термин миллиард равен 1000 миллионам. Символ (-) указывает на то, что часть объекта или формирования отделена.
As negotiations to limit offensive forces continued at the Strategic Arms Limitations Talks (SALT), the two super-powers modernized, and in some areas expanded, their capabilities within the limits imposed by the 1972 five-year Interim Agreement and the guidelines for a second accord reached at Vladivostok in 1974. The Interim Agreement, which set ceilings on numbers of sea- and land based missile launchers, was scheduled to lapse on 3 October 1977 but has been extended for the duration of the SALT II negotiating process.
The United States concentrated on improvements to the existing triad of ICBM, SLBM and bombers and continued to fund development programmes for new systems for deployment in the 1980s. The size of the ICBM force- 550 Minuteman III (each with 3 MIRV), 450 single-warhead Minuteman II and 54 single-warhead Titan II - did not change. Plans to improve Minuteman III yield and accuracy with procurement of the 370KT Mk 12A MIRV warhead and NS-20 guidance system went ahead. These programmes, together with improvements to Minuteman software, would increase accuracy (measured in CEP) from about 0.25 nautical miles (nm) to 700 feet by the end of the decade and significantly enhance the ability to destroy hardened targets. Development of MARV proceeded, and component development has started on an 8-10-MIRV mobile ICBM, the MX, to replace parts of the Minuteman force in the 1980s and further enhance hard-target capability, but no decision has yet been taken to proceed to production of either.
At sea, the SLBM force of 496 Poseidon, each with 10-14 MIRV, in 31 submarines and 160 Polaris, each with 3 MRV, in 10 submarines remained in operation. Construction of the first four 24-tube Trident boats continued (initial funding has been approved for others), but delays in building have been reported. Testing began on the 4,000 nm C4 Trident I missile, which will also be retrofitted in 12 in-service SSBN. When operational in 1979, the C4, armed with 8x100KT MIRV, will almost double the effective range of American SLBM and increase their accuracy to a CEP of less than 1,500 ft. A second-generation SLBM for the Trident class, the 6,000 nm D5, with up to 14x150KT Mk 500 Evader maneuverable warheads, was under early development.
In the air, structural and avionics improvements were made to the B-52G/H bomber force and plans were pushed forward to adapt about 120 B-52G/H bombers to carry ALCM. Flight testing continued on three B-l bomber prototypes, and a fourth is under construction, but plans to procure further aircraft have been cancelled.
Flight testing proceeded of versions of the air-launched cruise missile (ALCM) for deployment aboard the B-52 and possibly other aircraft. The terminally-guided version for possible deployment in the early 1980s would have a maximum range of l,500nm. Cruise missiles were also tested from other platforms. The Tomahawk sea-launched cruise missile (SLCM) has been fired from surface vessels and submarines, and feasibility studies were continued for adapting this 2,000 nm-range missile for ground and air launch. Limitations on the ranges of cruise missiles are under discussion in SALT II.
American ICBM, SLBM and long-range bombers totalled 2,142, over 168 fewer than in 1967. However, this force had the capability to deliver over 11,000 warheads, almost twice as many as a decade earlier. Future capabilities obviously depend upon the outcome of SALT II.
The improvement of strategic defensive forces continued at a slower pace. Interceptor aircraft were held at six active and ten reserve (air national guard) squadrons. Development of an advanced bomber and missile attack radar went on, but the Seafarer submarine communications system has had to be modified during development as a result of domestic political pressures. Several programmes to enhance satellite survivability have begun, including satellite 'hardening', maneuverability and, possibly, development of an anti-satellite capability. The Soviet Union proceeded with broad modernization of ICBM, SLBM and bomber capabilities. Although total ICBM numbers fell to a little over 1,400 (as older ICBM were replaced by new SLBM), at least 370 new ICBM-SS-17, SS-18 and SS-19-were deployed in MIRV and single-warhead modes. These were said to be notably more accurate than the SS-9 and SS-11, SS-19 accuracy reportedly approaching that of existing US systems. Deployment of the SS-16 in silos is ready to begin, but it has not been deployed in a mobile mode or in silos pending the outcome of SALT II. Deployment of the SS-20 (the first two stages of the SS-16) as a mobile MIRV MRBM has begun in the Western USSR, and possibly in the Eastern USSR also. A new ICBM family for possible late 1980s deployment has been reported in the early development stage.
Soviet SLBM increased to 1,015 in 90 submarines. Thirteen Delta II and III submarines are in service, most with 16 4,800nm-range SS-N-8. Two new SLBM have been tested: the SS-NX-17, a solid-propellant replacement for the SS-N-6, and the SS-N-18, a 3-MIRV replacement for the SS-N-8. The first SS-N-18s are reported operational on Delta II SSBN. Development of a longer range replacement for the SS-N-3 SLCM continued.
Deployment of the Backfire B bomber continued at a rate of approximately 25 per year, and development proceeded on new ASM.
Compared with 837 in 1967, Soviet ICBM, SLBM and long-range bombers numbered approximately 2,550. This force can deliver roughly 4,500 warheads against the United States. With the replacement of the remainder of the ICBM force with the new MIRV-equipped missiles, this total would rise to over 7,500 in the early 1980s, individual warheads having significantly higher yields than US ones. Both air defence interceptors and SAM have been modernized. The 64 ABM launchers around Moscow remained in operation, and tests have been reported of new transportable radars and en do atmospheric missiles. Civil defence activities and satellite interceptor tests continued.
General-Purpose Forces
Numbers in the American and Soviet armed forces remained roughly at last year's levels of 2.07 million and 3.64 million respectively, compared with roughly 3 million for each in the mid-1960s. Both steadily improved conventional capabilities. One US infantry division is also being mechanized. Programmes concentrated on new direct- and indirect-fire anti-armour weapons. The procurement of TOW and Dragon missiles continued. Cannon-launched guided projectiles and scatter able mines were under development, as were new precision-guided munitions for helicopters, and procurement of new surveillance and target-acquisition aids continued. Tank production was increased, but the number of medium tanks (around 10,000) was roughly the same as in 1967. The XM-1 tank has been accepted for service and the first 110 tanks are due to be delivered in FY 1979, to be followed by 569 in FY 1980. Plans to develop a new Mechanized Infantry Combat Vehicle (MICV) have been dropped. A less costly alternative is under consideration; as an interim measure, 1,200 more M-113 APC will be produced in FY 1979 and FY1980.
The Soviet Union continued to increase holdings of BMP MICV and T-62 and T-72 tanks, and tank numbers rose to some 50,000 compared with some 34,000 in 1967. The deployment of helicopters, SAM, ATGW and self-propelled artillery also continued.
In the US Navy plans were made to reverse the decline in major surface combatants from over 300 to 172 in a decade. The building of a new nuclear-powered carrier was undecided, however, and planning concentrated on a new class of smaller, conventionally-engined carrier. Four 688-class attack submarines have been delivered, and three more should be delivered in FY 1979. Development continued of the Aegis ship defence system (to be deployed aboard a new strike cruiser), and deployment of the Harpoon anti-shipping missile has started, together with a tactical version of the Tomahawk SLCM. Research continued on the development of a new generation of naval VTOL aircraft and sea mines.
The Soviet Navy continued its gradual growth in size and quality. The first of three Kiev-class aircraft carriers is operational, construction of Kara- and Kresta-II-class missile cruisers, and development of a class of missile cruiser for the 1980s was also reported. Procurement of nuclear V- and T-class and diesel F-class attack and C-II-class cruise-missile submarines proceeded. New anti-shipping and anti-submarine missiles were under development and being deployed, and the naval air force received more Forger VTOL and Backfire aircraft.
The United States continued deployment of the Air Force F-15 and the Navy F-14 fighters, began to build the F-16, and continued development of the less costly F-18 in order to enable combat aircraft force levels to be kept above 2,500 as older aircraft are retired. Production of the A-10 close air support aircraft continued and is to be completed by the early 1980s. Procurement of 19 E-3A AWACS aircraft was approved (but no decision to buy it was taken by NATO). Modification of the F-4C and development work on converting the F-111A for electronic warfare roles proceeded.
The deployment of new Soviet fighters with improved range, payload and avionics continued, including the Su-17 Fitter C, MiG-23 Flogger B and Su-19 Fencer. With the introduction of more multi-role aircraft, the Soviet Union has over twice as many fighters suitable for ground-attack missions as in the 1960s, many nuclear capable. There were reports of new air-to-air and air-to-surface missiles under development, and of work on ECM equipment to enhance aircraft penetration.
Соединенные Штаты и Советский Союз
Войска стратегического назначения
Поскольку переговоры об ограничении наступательных сил продолжались на переговорах об ограничении стратегических вооружений (ОСВ), две сверхдержавы модернизировали и в некоторых областях расширили свои силы в пределах, установленных пятилетним временным соглашением 1972 года и руководящими принципами второго соглашения, достигнутого во Владивостоке в 1974 году. Временное соглашение, устанавливающее предельные значения числа ракетных пусковых установок морского и наземного базирования, должно было истечь 3 октября 1977 года, но было продлено на период переговорного процесса по ОСВ-II.
Соединенные Штаты сосредоточили свое внимание на совершенствовании существующей триады МБР, БРПЛ и бомбардировщиков и продолжали финансировать программы разработки новых систем для развертывания в 80-е годы. Число МБР - 550 Minuteman III (каждая по 3 РГЧ), 450 моноблочных Minuteman II и 54 моноблочных Titan II - не изменилось. Планы по повышению мощности и точности Minuteman III с закупкой боеголовки 370КТ МК12А MIRV и системы наведения NS-20 были реализованы. Эти программы, наряду с усовершенствованием программного обеспечения Minuteman, позволят повысить точность (измеряемую в КВО) примерно с 0,25 морских миль до 700 футов к концу десятилетия и значительно повысят способность уничтожать защищенные цели. Разработка MARV продолжалась, и разработка компонентов началась на 8-10-MIRV мобильной МБР MX, для замены части сил Minuteman в 1980-х годах и дальнейшего укрепления потенциала против укрепленных целей, но еще не было принято решение приступить к производству.
На море оставались в эксплуатации 496 БРПЛ Poseidon, каждая с 10-14 MIRV, на 31 подводной лодке и 160 Polaris, каждая с 3 MRV, на 10 подводных лодках. Продолжалось строительство первых четырех 24-ракетных лодок Trident (первоначальное финансирование было утверждено для других лодок), однако сообщалось о задержках в строительстве. Испытания начались 4000-мильной ракеты C4 Trident I, которая также будет установлена на 12 действующих ПЛАРБ. При эксплуатации с 1979 года C4, оснащенная 8х100KT MIRV, почти удвоит эффективную дальность американских БРПЛ и увеличит их точность до КВО менее 1500 футов. БРПЛ второго поколения для класса Trident, 6000 миль D5, с маневренными боеголовками 14x 150KT Mk500, находился в стадии ранней разработки.
В воздухе были внесены структурные и авиационные усовершенствования в бомбардировочные силы B-52G/H, и были выдвинуты планы по адаптации около 120 бомбардировщиков B-52G/H для несения ALCM. Летные испытания продолжались на трех прототипах бомбардировщиков B-l, а четвертый находится в стадии строительства, но планы по закупке дальнейших самолетов были отменены.
Продолжались летные испытания версий крылатой ракеты воздушного базирования (ALCM) для размещения на борту В-52 и, возможно, других самолетов. Управляемая версия для возможного развертывания в начале 1980-ых годов имела бы максимальную дальность l,500 морских миль. Крылатые ракеты испытывались и с других платформ. Крылатая ракета морского базирования Tomahawk (SLCM) была выпущена с надводных судов и подводных лодок, и были продолжены технико-экономические обоснования адаптации этой ракеты дальностью 2000 морских миль для наземного и воздушного запуска. Ограничения на дальность крылатых ракет обсуждаются в ОСВ-II.
Американские МБР, БРПЛ и дальние бомбардировщики составили 2142, что на 168 меньше, чем в 1967 году. Однако эти силы имели возможность доставить более 11 000 боеголовок, что почти в два раза больше, чем десять лет назад. Будущие возможности, очевидно, зависят от результатов ОСВ-II.
Совершенствование стратегических оборонительных сил продолжалось более медленными темпами. Самолеты-перехватчики удерживались в шести активных и десяти резервных (Национальной гвардии) эскадрильях. Продолжалась разработка усовершенствованного радиолокатора обнаружения бомбардировочной и ракетной атаки, однако система подводной связи кораблей в ходе разработки была отменена в результате внутриполитического давления. Началось осуществление ряда программ по повышению живучести спутников, включая "упрочнение" спутников, маневренности и, возможно, создание противоспутникового потенциала. Советский Союз приступил к широкой модернизации МБР, БРПЛ и бомбардировочных средств. Хотя общее число МБР сократилось до чуть более 1400 (поскольку старые МБР были заменены новыми БРПЛ), по меньшей мере 370 новых МБР- SS-17, SS-18 и SS-19 были развернуты в вариантах MIRV и одноблочных. Было сказано, что они были заметно более точными, чем точность SS-9 и SS-11, SS-19, по сообщениям, приближающимися по точности к существующим системам США. Развертывание SS-16 в шахтах готово начать, но не было в мобильном варианте или в шахтах в ожидании исхода ОСВ II. Развертывание SS-20 (первые две ступени SS-16) в качестве подвижной БРСД MIRV началось на Западе, а возможно, и на Востоке СССР. Новое семейство МБР для возможного развертывания в конце 1980-х годов как было сообщено, на ранней стадии разработки.
Число советских БРПЛ увеличилась до 1015 на 90 подводных лодках. На вооружении находятся тринадцать подводных лодок Delta II и III, большинство из которых имеют 16 4800 мильной дальности SS-N-8. Две новых БРПЛ были протестированы: SS-NX-17, твердотопливная замена SS-N-6 и SS-N-18, с 3-РГЧ замена SS-N-8. Первые SS-N-18, как сообщается, развернуты на Delta II ПЛАРБ. Продолжалась разработка замены SS-N-3 КРМБ на более дальние дистанции.
Развертывание бомбардировщиков Backfire B продолжился темпами, примерно 25 в год, и развивались новые ПКР.
По сравнению с 837 в 1967 году советские МБР, БРПЛ и дальние бомбардировщики насчитывали примерно 2550 единиц. Эти силы могут доставить примерно 4500 боеголовок против Соединенных Штатов. С заменой остальной части сил МБР новыми ракетами, оснащенными РГЧИН, это общее число возрастет до более чем 7500 в начале 1980-х годов, причем отдельные боеголовки будут иметь значительно более высокую мощность, чем американские. Модернизированы как перехватчики ПВО, так и ЗРК. 64 пусковые установки ПРО вокруг Москвы оставались в эксплуатации, и сообщалось о испытаниях новых переносных радаров и атмосферных ракет. Продолжались мероприятия по гражданской обороне и испытания перехватчиков спутников.
Силы Общего Назначения
Численность американских и Советских Вооруженных сил оставалась примерно на прошлогоднем уровне 2,07 миллиона и 3,64 миллиона человек соответственно по сравнению с примерно 3 миллионами человек в середине 1960-х годов. И те, и другие неуклонно улучшало обычные возможности. Одна пехотная дивизия США также механизируется. Основное внимание в программах уделялось новым противотанковым вооружениям прямого и косвенного огня. Закупки ракет TOW и Dragon продолжается. Разрабатываются управляемые снаряды пушечного пуска и мины, способные к рассеянию, а также новые высокоточные боеприпасы для вертолетов, и продолжается закупка новых средств наблюдения и обнаружения целей. Производство танков было увеличено, но количество средних танков (около 10 000) было примерно таким же, как в 1967 году. ХМ-1 танк был принят на вооружение и первые 110 танков будут доставлены в ФРГ 1979, а затем еще 569 1980 году. Планы по разработке новой боевой машины пехоты (MICV) были сняты. Рассматривается менее дорогостоящая альтернатива; в качестве промежуточной меры, более 1200 БТР М-113 будет производиться в 1979 и 1980 фин.годах.
Советский Союз продолжал наращивать число БМП и танков Т-62 и Т-72, и количество танков возросло до 50 000 по сравнению с 34 000 в 1967 году. Продолжалось также развертывание вертолетов, ЗРК, ПТРК и самоходной артиллерии.
В планы ВМС США были сделаны, чтобы остановить спад в крупных надводных кораблях от 300 до 172 за десять лет. Строительство нового атомного авианосца, однако, не было решено, и планирование было сосредоточено на новом классе меньшего по размеру авианосца с традиционным двигателем. Было поставлено четыре ударных подводных лодки типа 688, и еще три должны быть поставлены в 1979 финансовом году. Продолжалась разработка системы корабельной обороны Aegis (которая будет развернута на борту нового ударного крейсера), и началось развертывание противотанковой ракеты Harpoon вместе с тактической версией КРМБ Tomahawk. Продолжались исследования по разработке нового поколения военно-морских самолетов СВВП и морских мин.
Советский флот продолжал свой постепенный рост в размерах и качестве. В эксплуатации находится первый из трех авианосцев класса Киев, строительство ракетных крейсеров класса Kara и Kresta-II, а также сообщается о разработке ракетного крейсера на 1980-е годы. Закупки атомных V- и Т- и дизельных F-типов ударных и C-II с крылатыми ракетами подводных лодок продолжались. Разрабатывались и развертывались новые противокорабельные и противолодочные ракеты, а военно-морские ВВС получали больше СВВП Forger и самолетов Backfire (Як-38 и Ту-22М - ЕТ).
Соединенные Штаты продолжили развертывание истребителей ВВС F-15 и ВМС F-14, начали производство F-16 и продолжили разработку менее дорогостоящих истребителей F-18, с тем чтобы уровень боевой авиации оставался выше 2500 по мере выхода старых самолетов. Производство самолетов непосредственной авиационной поддержки А-10 продолжалось и должно быть завершено к началу 1980-х годов. Была одобрена закупка 19 самолетов E-3A AWACS (но решение о покупке NATO принято не было). Продолжались модификация F-4C и работы по переводу F-111A на роль средства радиоэлектронной борьбы.
Продолжалось развертывание новых советских истребителей с улучшенной дальностью полета, полезной нагрузкой и авионикой, включая Су-17, МиГ-23 и Су-19 (Су-24 -ЕТ). С введением более многоцелевых самолетов, Советский Союз имеет более чем в два раза больше истребителей, пригодных для наземных атак, как в 1960-х годах, многие с ядерной способностью. Поступали сообщения о разрабатываемых новых ракетах класса "воздух-воздух" и "воздух-поверхность", а также о работе над оборудованием РЭБ для повышения уровня проникновения самолетов.
THE UNTIED STATES
Population: 218,630,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,068,800 (115,000 women).
Estimated GNP 1977: $1,890 bn.
Defence expenditure 1978-79: $115.2 bn.*
(* Expected Outlay in Fiscal 1979. Budget Authority $125.6 bn; Total Obligational Authority $126.0 bn.)
Strategic Nuclear Forces: (Manpower included in Army, Navy and Air Force Totals.)
OFFENSIVE:
(a) Navy: 656 SLBM in 41 SSBN.
31 SSBN (Lafayette-class), each with 16 Poseidon C3 (12 to be retrofitted with Trident C4 msls).
10 SSBN (5 Washington-, 5 Allen-class), each with 16 Polaris A3.
(4 Ohayo-class SSBN, each with 24 Trident C4, building.)
(b) Strategic Air Command (SAC): Some 600 combat aircraft. ICBM: 1,054.
450 Minuteman II, 550 Minuteman III, 54 Titan II. Aircraft:
Bombers: 432.
66 FB-111A in 4 sqns with
241 B-52G/H in 15 sqns 1,250 SRAM
75 B-52D in 5 sqns.
Training: 50 B-52D/F.
Storage or reserve: 125, incl B-52D/F.
Tankers: 487 KC-135 in 30 sqns.
Strategic Reconnaissance and Command: 10 SR-71A in 2 sqns; 10 U-2C/K; 4 E-4A/B; 19 RC/EC-135.
DEFENSIVE:
North American Air Defense Command (NORAD), HQ at Colorado Springs, is a joint American Canadian organization.
US forces under NORAD are in Aerospace Defense Command (ADCOM). ABM: Safeguard system (msls deactivated). Aircraft (excluding Canadian and tac units):
Interceptors: 331
(i) Regular: 6 sqns with 141 F-106A.
(ii) Air National Guard (ANG): 3 sqns with 60 F-101B, 2 with 40 F-4D, 5 with 90 F-106A.
AEW aircraft: 1 reserve sqn with 10 EC-121. Warning Systems:
(i) Satellite-based early-warning system: 3 DSP satellites, 1 over Eastern Hemisphere, 2 over Western; surveillance and
warning system to detect launchings from SLBM, ICBM and Fractional Orbital Bombardment Systems (FOBS).
(ii) Space Detection and Tracking System (SPADATS): USAF Spacetrack (7 sites), USN SPASUR and civilian agencies.
Space Defense Center at NORAD HQ: satellite tracking, identification and cataloguing control.
(iii) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS): 3 stations (Alaska, Greenland, England);
detection and tracking radars with ICBM and IRBM capability.
(iv) Distant Early Warning (DEW) Line: 31 stations roughly along the 70N parallel.
(v) Pinetree Line: 24 stations in Central Canada.
(vi) 474N: 3 stations on US East, 1 on Gulf, 3 on West coast (to be replaced by Pave Paws phased array radars:
1 on East, 1 on West coast); SLBM detection and warning net.
(vii) Perimeter Acquisition Radar Attack Characterization System (PARCS):
1 north-facing phased array 2,000-mile system at inactive ABM site in North Dakota).
(viii) Cobra Dane Radar: phased-array system at Shemya, Aleutians.
(ix) Back-up Interceptor Control(BUIC): system for AD command and control (all stations but 1 semi-active).
(x) Semi-Automatic Ground Environment (SAGE): 6 locations (2 in Canada);
combined with BUIC and Manual Control Centre (MCC) in Alaska
(to be replaced by Joint Surveillance System (JSS) with 7 Region Operations Control Centres,
4 in US, 1 in Alaska, 2 in Canada); system for co-ordinating surveillance and tracking of objects in North American airspace.
(xi) Ground radar stations: some 51 stations manned by Air National Guard, augmented by the
Federal Aviation Administration (FAA) stations (to be replaced as surveillance element of JSS). Army: 774,200 (50,700 women).
4 armd divs.
5 mech divs.*
5 inf divs (1 inf div to be mech in 1979).* (* One National Guard bde is incorporated in 1 mech and 3 inf divs.)
1 airmobile div.
1 AB div.
1 armd bde.
1 inf bde.
3 armd cav regts.
1 bde in Berlin.
2 special mission bdes.
Army Aviation: 1 air cav combat bde, indep bns assigned to HQ for tac tpt and medical duties.
1,600 M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh. AFV: some 22,000 M-577, M-114, M-113 APC. Arty and Msls: about 2,500 105mm, 155mm towed guns/how; 3,000 175mm SP guns and 105mm, 155mm and 203mm SP how;
3,000 81mm, 3,000 107mm mor;
6,000 90mm and 106mm RCL; TOW, Dragon ATGW; Honest John, Pershing, Lance SSM. AA arty and SAM: some 600 20mm, 40mm towed and SP AA guns;
some 20,000 Chaparral/Vulcan 20mm AA msl/gun systems, Redeye, Stinger SAM;
Nike Hercules and Improved HAWK SAM (to be replaced by Patriot). (Roland SAM on order.) Aircraft/Hel: about 500 ac, incl 300 OV-1/-10, 200 U-8/-21, 40 C-12;
(J Includes those stockpiled for the strategic reserve formations.)
(ii) West Berlin: 4,400. HQ elements and 1 inf bde.
(iii) Greece: 800.
(iv) Italy: 3,000.
(v) Turkey: 1,200. Pacific
(i) South Korea: 30,000. 1 inf div, 1 AD arty bde (to be reduced by 1 bde in 1978).
(ii) Hawaii : 1 inf div less 1 bde.
RESERVES: 556,000.
(i) Army National Guard: 366,000; capable after mobilization of manning 2 armd, 1 mech, 5 inf divs,
22 indep bdes* (3 armd, 9 mech, 10 inf) and 4 armd cav regts, plus reinforcements and support units to fill regular formations.
(* Including 4 indep bdes and 11 bns incorporated in active army divs.)
(ii) Army Reserves: 190,000 in 12 trg divs, 3 indep combat bdes; 49,000 a year do short active duty.
46 log support and 41 troop, cargo and tanker ships. (239 cargo ships, 162 tankers could be used for auxiliary sea-lift.) Aircraft: 12 attack carrier air wings; some 1,100 combat aircraft.
26 fighter sqns: 14 with 168 F-14A, 12 with 144 F-4.
36 attack sqns: 11 with 110 A-6E, 25 with 300 A-7E.
10 recce sqns with 30 RA-5C or RF-8.
24 land-based MR sqns with 280 P-3B/C.
13 ASW sqns each with 10 S-3A.
13 AEW sqns each with 4 E-2B/C.
12 ASW hel sqns each with 8 SH-3A/D/G/H.
17 mise support sqns with 12 C-130F/LC-130, 7 C-118, 12 C-9B, 12 CT-39, 13 C-131, 6 C-117, 20 C-l, 15 C-2,