The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed in July 1979, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specifically stated. The study should not be regarded as a comprehensive guide to the balance of military power; in particular, it does not reflect the facts of geography, vulnerability or efficiency, except where these are explicitly touched upon.
In general, national entries are grouped geographically, but with special reference to the principal regional defence pacts and alignments. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in a tabular form. Other tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and static measurements of the strategic nuclear balance, defence expenditure (with historical trends), military manpower (active and reserve), helicopter characteristics and arms-transfer agreements. Those tables which, by their nature, change only slightly from year to year, are not always repeated in every edition. A separate essay assesses the European theatre balance between NATO and the Warsaw Pact and includes an assessment of the theatre nuclear balance.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is important to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables.
The Institute assumes full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
The Military Balance is complemented by the Institute's other annual handbook Strategic Survey, published each spring, which reviews the most significant issues of international security and strategic policy in every major country and area of the world during the previous calendar year and is designed to enable "subsequent events to be followed.
September 1979
ВВЕДЕНИЕ
The Military Balance представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран во всем мире.
Он исследует факты военной мощи, на июль 1978 года, и не делает прогнозов уровней силы или оружия за пределами этой даты, если только специально не оговорено. Это исследование не следует рассматривать в качестве всеобъемлющего руководства по балансу военной мощи; в частности, оно не отражает факторов географии, уязвимости или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются.
В целом национальные позиции сгруппированы географически, но с особым упором на основные региональные оборонные пакты и соглашения. Информация о некоторых небольших странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не заслуживает более полного описания, приводится в табличной форме. Другие таблицы дают сравнительную информацию о ядерных средств доставки и стратегический ядерный баланс, расходы на оборону (исторические тенденции), военных сил (активных и резервных), характеристики вертолет и договоров о передаче вооружения. Те таблицы, которые изменяются лишь незначительно из года в год, не всегда повторяются в каждом издании. Отдельное эссе оценивает баланса европейского театра между NATO и Варшавским договором и включает в себя оценку ядерного баланса театра.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю воспользоваться текущим изданием военного баланса. Важно прочитать их, так как они объясняют и придают точность данным в национальных разделах и таблицах.
Институт несет полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны сотрудничали в равной степени, и поэтому некоторые цифры оценочные.
Институт в значительной степени благодарен ряду своих членов и консультантов, которые помогали ему в составлении и проверке материалов.
The Military Balance дополняется другим ежегодным справочником института Strategic Survey, который публикуется каждую весну и в котором рассматриваются наиболее важные вопросы международной безопасности и стратегической политики в каждой крупной стране и районе мира в течение предыдущего календарного года и который призван обеспечить возможность для проведения последующих мероприятий.
Сентябрь 1979 года
READERS NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are indicated in the Table of Contents on p. iii. An alphabetical list, showing where each country entry is to be found, is on p. 2, following these notes. To the extent that national variations permit, each country entry (with the exception of those for some smaller countries) is arranged in a standard form: general information about population, military service, total military manpower strength, Gross National Product (GNP) and defence expenditure is followed by separate sections on the main armed services (army, navy, air force), each of which contains, where the information is available, subsections on reserves and para-military forces and, where relevant, on deployment of forces of a significant size. It is not easy to make precise distinctions as to what are or are not para-military forces and some latitude must be allowed in definition. Some information on primary bases is included.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence expenditure
For defence expenditure the latest available budget figures are quoted. Table 4 on p. 94 shows current and past expenditures, expressed in United States dollars so as to afford international comparisons; however, since many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. In Table 3 there are comparisons of NATO defence expenditures 1960-78 in current and constant prices. In this table, and for the NATO countries in Table 2, a NATO definition of defence expenditure is used, but in all other cases national definitions are used. The defence expenditures of the Soviet Union and the People's Republic of China are estimates. The problem of arriving at Soviet defence expenditure and at a suitable exchange rate to afford comparability is discussed on pp. Il-12, whilst a note on p. 61 gives an indication of the difficulty of arriving at a figure for China.
Gross National Product (GNP)
GNP figures are usually quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 2 uses both published and estimated GNP figures. Wherever possible, the United Nations System of National Accounts has been used, rather than national figures, as a step towards greater comparability. For the Soviet Union GNP estimates are made in roubles, following R. W. Campbell, *A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972). East European GNPS at factor cost are derived from Net Material Product, using an adjustment parameter from T.P.Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe', Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). For the People's Republic of China two estimates of GNP have been given in a note on p. 61.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into United States dollars, using the rate prevailing at the end of the first quarter of the relevant year. In all cases the conversion rates used are shown in the country entry but may not always be applicable to commercial transactions. An exception has been made in the case of the Soviet Union, since the official exchange rate is unsuitable for converting rouble estimates of GNP. Various estimates of more appropriate conversion rates have been made, but they have shortcomings too great to warrant their being used here; the official rate is, however, given in the country section. Further exceptions are certain East European countries which are not members of the MF and Romania (which is), for which the conversion rates used are those described in Alton's study mentioned above.
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the country entry where appropriate. Para-military forces are here taken to be forces whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest that they may be usable in support, or in lieu, of regular forces. Further manpower information is also included in Table 5.
Equipment
The equipment figures in the country entries cover total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. Except where the symbol < is used, naval vessels of less than 100 tons structural displacement have been excluded. The term 'combat aircraft' comprises only bomber, fighter-bomber, strike, interceptor, reconnaissance, counter-insurgency and armed trainer aircraft (i.e. aircraft normally equipped and configured to deliver ordnance); it does not include helicopters. Basic technical details of the nuclear delivery vehicles (missiles, artillery and aircraft) available to NATO and Warsaw Pact countries are given in Table 1 oh pp. 90-91.
Strength of Military Formations
The table below gives the average establishment strength of the major military formations used in the text. The figures should be treated as approximate, since military organization is flexible, and formations may be reinforced or reduced. The manning of formations may, of course, be well below these levels.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact formations and squadrons have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have generally followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1979 are listed, under geographical regions, in Table 8 on pp. 103-7. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where these are known. Licensing arrangements, which are very widespread among the larger countries, are not normally included.
Symbols, Abbreviations and Terms
A list of symbols and abbreviations used in the text is on p. viii, following these notes. For the convenience of the reader, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a $ sign appears it refers to United States dollars, unless otherwise stated. The term billion equals 1,000 million.
ПРИМЕЧАНИЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы указаны в оглавлении на стр. iii. Алфавитный список, показывающий, где находится каждая страна, находится на стр. 2, после этих Примечаний. Сведения о каждой стране (за исключением небольших стран) осуществляется в стандартной форме: общие сведения о численности населения, военной службы, общей численности военных, валового национального продукта (ВНП) и расходов на оборону, затем следуют отдельные разделы по основным вооруженным силам (армия, флот, ВВС), каждый из которых содержит, где эта информация доступна, подразделы по запасам и полувоенным формированиям, и, в соответствующих случаях, на развертывание сил. Нелегко провести четкие различия в отношении того, что является или не является полувоенными силами, и в определении должна быть предусмотрена определенная свобода действий. Некоторая информация о первичных базах включена.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляется в каждой из основных региональных разделов исследования. Помощь в обороне с менее формальными механизмами тоже отмечена. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
В отношении расходов на оборону приводятся последние имеющиеся бюджетные данные. Таблица 4 на стр. В таблице 94 показаны текущие и прошлые расходы, выраженные в долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления; однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, эти цифры необязательно будут соответствовать показателям, приведенным в предыдущих изданиях The Military Balance. В таблице 3 приведены сравнения оборонных расходов NATO за 1960-1978 гг. в текущих и постоянных ценах. В этой таблице и для стран NATO в таблице 2 используется определение оборонных расходов NATO, но во всех других случаях используются национальные определения. Оборонные расходы Советского Союза и Китайской Народной Республики являются оценочными. Проблема получения советских оборонных расходов и подходящего обменного курса для обеспечения сопоставимости обсуждается на стр.12, и запись на с. 61 указывает на трудности, связанные с получением данных по Китаю.
Валовой национальный продукт (ВНП)
Показатели ВНП обычно приводятся по текущим рыночным ценам (факторная стоимость для стран Восточной Европы). В тех случаях, когда в настоящее время данные из опубликованных источников отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 2 используются как опубликованные, так и оценочные данные о ВНП. Везде, где это возможно, система национальных счетов Организации Объединенных Наций использовалась, а не национальные цифры, в качестве шага на пути к большей сопоставимости. Для Советского Союза оценки ВНП производятся в рублях, вслед за Р. В. Кэмпбеллом, * Сокращенный метод оценки советского ВНП (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972). Восточноевропейские ВНП по факторным издержкам рассчитываются на основе чистого материального продукта с использованием корректировочного параметра T.P.Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe',Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). Для Народной Республики Китай по ВНП дано в примечании на стр. 61.
Курсы Конвертации Валют
Для облегчения сопоставлений показатели в национальной валюте были пересчитаны в доллары США по курсу, действовавшему на конец первого квартала соответствующего года. Во всех случаях используемые коэффициенты пересчета указаны в справке страны, но не всегда могут быть применимы к коммерческим операциям. Исключение было сделано в случае Советского Союза, поскольку официальный обменный курс непригоден для пересчета рублевых оценок ВНП. Были сделаны различные оценки более подходящих коэффициентов пересчета, однако они имеют слишком большие недостатки, чтобы их можно было использовать здесь; однако официальный курс приводится в разделе по странам. Другими исключениями являются некоторые восточноевропейские страны, не являющиеся членами МВФ, и Румыния (которая является таковой), для которых используются коэффициенты пересчета, описанные в вышеупомянутом исследовании Алтона.
Личный состав
Если не указано иное, приводятся данные о численности действующих сил, регулярных и призывных. В соответствующих случаях в справке страны указывается также численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Полувоенные силы здесь рассматриваются те, оснащение и подготовка которых выходят за рамки требований выполнения функций гражданской полиции, и устав и контроль которых позволяют предположить, что они могут использоваться для поддержки регулярных сил или вместо них. Дополнительная информация о личном составе также содержится в таблице 5.
Вооружение
Данные о вооружении в справках стран охватывают все запасы, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны силы боевых эскадрилий. За исключением случаев, когда четко указывается обратное, исключаются военно-морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин "боевые самолеты" включает только бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, ударные самолеты, перехватчики, разведывательные самолеты, самолеты для борьбы с повстанцами и вооруженные учебно-тренировочные самолеты (т. е. самолеты, обычно оснащенные и сконфигурированные для доставки боеприпасов); он не включает вертолеты. Основные технические сведения о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и авиация), имеющихся в распоряжении стран NATO и Варшавского договора, приведены в Таблице 1 oh стр. 90-91.
Численность воинских формирований
Приведенная ниже таблица дает среднюю установочную численность основных воинских формирований, использованных в тексте (дополнительная информация о некоторых дивизиях приведена в таблицах 9-11 на стр. 101-3). Цифры следует рассматривать как приблизительные, поскольку военная организация является гибкой, а формирования могут быть усилены или сокращены. Комплектование формирований, конечно, может быть значительно ниже этих уровней.
Силы дивизий охватывают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Формирования и эскадрильи Варшавского договора имеют учреждения, аналогичные Советскому Союзу. Соединения и эскадрильи NATO, не включенные в приведенную выше таблицу, имеют общие показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, принимают американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки вооружения
Основные соглашения о поставках вооружения, определенные как заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1978 года, перечислены в разделе "географические регионы" в таблице 8 на стр. 103-7. Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там также указываются ожидаемые сроки поставки, где они известны. Лицензионные соглашения, которые широко распространены среди более крупных стран, обычно не включаются.
Условные обозначения, сокращения и термины
Список символов и сокращений, используемых в тексте, находится на стр. viii, после этих Примечаний. Для удобства читателя, некоторые важные аббревиатуры объясняются снова при первом использовании. Когда появляется знак $, он относится к долларам США, если не указано иное. Термин миллиард равен 1000 миллионам.
The second Strategic Arms Limitation Talks agreement (SALTn) is now undergoing consideration by the US Senate. Pending completion of this process, both super-powers have continued to modernize their strategic forces within the context and limits imposed by SALT I and stipulated in the Vladivostok Accord of 1974. Although the Interim Agreement (SALT I) was due to expire on 3 October 1977, both sides have undertaken to observe its provisions while SALT II is being negotiated. In the case of the United States, some programmes are in train for modernizing and upgrading strategic forces, but important decisions remain to be taken about the ICBM force. For many years the ICBM force has remained at 1,054 (550 Minuteman III each with 3 MIRV warheads, 450 single warhead Minuteman II and 54 Titan II), but plans are in hand to upgrade Minuteman III yield and accuracy with the NS-20 guidance system and the Mk 12A warhead. Development of the Mk 12A should be complete by the end of 1979 and production will then begin. Accuracy should then increase from a CEP of 0.25 nautical miles (nm) to 700 feet. MARV development continued, as did component development of the MX ICBM, but some fundamental decisions remain to be taken on the basing mode for the new missile. The MX will be 92 ins in diameter and have 10 warheads.
At sea, 496 Poseidon SLBM, each with 10-14 MIRV, form the missile complement of 31 SSBN, and a further 160 Polaris SLBM (each with 3 MRV) are carried in 10 SSBN. Of the Poseidon C3 warheads, 400 are allocated to SACEUR for European missions, although the submarines concerned are no longer based at Rota in Spain, having been withdrawn in early 1979. Construction of the first seven of the new 24-tube Trident boats continues and the first has been launched. Delays in the programme have been reported. Testing of the Trident C4 missile has continued. With a range of 4,000 nm, this will also be retrofitted into 12 of the in-service Poseidon boats starting this year. The C4 has not only almost twice the range of in-service SLBM but accuracy will improve to about 1,500 feet CEP. It will carry 8x100KT MIRV. A second-generation SLBM for Trident boats (the D5) is under early development. This is expected to have a range of 6,000 nm, to carry 14x150KT MIRV warheads, and may employ a manoeuvrable warhead, the Mk 500 Evader. In conjunction with GPS Navstar satellites, very high degrees of accuracy might be obtainable.
Some 120 B-52G/H strategic bombers are to be adapted for the carriage of ALCM or a mix of ALCM and short-range attack missiles (SRAM). This will involve structural and avionic improvements. Flight-testing continued on 3 B-l bomber prototypes but plans to procure further aircraft were cancelled. There are two ALCM designs competing for a production contract, and a fly-off is taking place. Range will be of the order of 1,500 nm and ALCM could be in service by about 1982/3. Although there is considerable and perhaps growing interest in ground- and sea-launched cruise missiles, the SALT n Protocol will prohibit their deployment with effective ranges of over 350 nm until its expiry at the end of 1981. However, testing and development may proceed. There has been a slight drop in total numbers of American delivery systems (2,270 in 1969, 2,142 in 1979), although the number of deliverable warheads has doubled (to 11,000) in the same period. By contrast, defence against strategic attack has been accorded a lower priority. Interceptor aircraft to handle a Soviet bomber attack were held at six active and ten reserve (Air National Guard) squadrons. One of these ANG squadrons is due to disband in FY 1979. Radar development continued and several programmes are in hand to enhance satellite survivability; these include satellite 'hardening', manoevrability and an anti-satellite capability.
Soviet Strategic Forces
The Soviet Union's pace of modernization continued to be impressive. Although total ICBM numbers fell (to a little under 1,400, as older ICBM were replaced by new SLBM), at least 230 new ICBM (SS-17,-18,-19) were deployed during the year in single-warhead and MIRV variants. Accuracy has improved dramatically, and the SS-18 and SS-19 reportedly haven accuracies comparable to American systems. The SS-16 ICBM is ready for deployment in a mobile mode, but the Soviet Union has undertaken in SALT II not to deploy it in this way and to dismantle any facilities for the rapid conversion of the mobile 3-MIRV SS-20 IRBM to the SS-16 by the addition of an extra stage. SS-20 deployment, however, is not constrained by SALT, and about 120 launchers are deployed, at least some of them assumed to be targeted against China. It is unclear as yet whether the rather elderly SS-4 and SS-5 IRBM are being retired as the new (and much more capable) missile is brought into service, but it appears probable that at least some of the older missiles will be placed in storage. There is little doubt that several ICBM are being developed, but only one of these could be deployed before 1985, which is 'new' under the terms of SALT n.
At sea there is also marked improvement. Soviet SLBM now number 950 in 64 submarines (this figure excludes SS-N-4 and SS-N-5 SLBM, which are not counted in SALT). Five Delta II and nine Delta III SSBN are in service. The former carry 16 4,800 nm-range SS-N-8 missiles each, and the latter are being fitted with the 5,000 nm-range SS-N-18- a new 3-MIRV replacement for the SS-N-8. Another new SLBM, the SS-N-17, is believed to be in service on one Yankee-class SSBN. It is believed that a new SLCM to replace the ageing SS-N-3 is under development.
Tu-22M Backfire bombers are entering service at a rate of about 25 per year, but a letter of understanding is attached to SALT n in which the USSR undertakes not to use this aircraft as a strategic nuclear delivery vehicle (SNDV) and to limit production to 30 a year. A new ASM is expected before long, and there are persistent reports of a new strategic bomber being flight-tested.
In 1969 the Soviet Union was deploying 1,369 SNDV. The total is now 2,504 which, under the terms of SALT n, will have to reduce to 2,250 by 1982. Some retirements of elderly systems are therefore expected, provided SALT n is ratified. Warheads, however, are increasing quite sharply as a direct result of the switch to MIRVed systems on land and at sea. The figure is now about 5,000, and this will rise to 7,500 in the early 1980s. The average yield of these warheads is substantially higher than the average yield of American warheads.
Strategic defence is provided for by extensive air defence radars, SAM, interceptors and the Moscow ABM complex of 64 launchers. Considerable effort is being devoted to defences against the US ALCM threat which will develop in the 1980s. It is believed that research is continuing on antisatellite and exotic technologies which may have application for ballistic missile defence.
American General-Purpose Forces
Numbers in the American armed forces have not changed significantly in the past year, although there is recurrent concern over recruitment. A number of significant programmes for improving the capability of conventional weapons are in train, with marked emphasis on aircraft and anti-tank systems. One American infantry division is being mechanized. Procurement of TOW and Dragon ATGW continued. Cannon-launched guided projectiles (CLGP) and scatterable mines are being developed, together with the GSRS rocket launcher. Tank production continued to increase, but numbers remain at much the same level (10,500) as ten years ago. The first 110 of the new XM-1 tank are due for delivery this year, to be followed by 569 in FY 1980. Plans to develop a new infantry/cavalry fighting vehicle have been cancelled and a less-costly alternative is being considered. As an interim measure, 1,207 more M-113 APC will be produced by FY 1980.
Deployment of the new generation of tactical fighters has continued, with the Navy F-14 and the Air Force F-15 and F-16 entering service in substantial numbers. Development of the less costly F-18 continued. The A-10 ground-attack aircraft is in full production. Fourteen E-3A AWACS aircraft are in service and eight are on order (and NATO has agreed to purchase a further eighteen for deployment in Europe). New scout, attack and transport helicopters are being developed. In the field of long-range air transport, in-flight refuelling for C-141 transports and production of the advanced tanker cargo aircraft (ATCA) will significantly enhance strategic airlift in the early 1980s.
The number of American naval units declined sharply in the 1970s, reaching a low of 172 major surface combatants. This trend should be reversed if plans proceed as intended. The building of a large new nuclear-powered carrier was vetoed by the President, although the decision may be challenged in Congress. Planning has concentrated on a new class of smaller, conventionally engined carrier. A total of 42 SSN-688 attack submarines are to be built, nine of which have entered service, with three more due this year. The Harpoon anti-shipping missile has entered service with a range of 100 km. The Tomahawk SLCM, with a much greater range and a nuclear capability, may enter service after 1981. Improvements are also under way for amphibious lift and a float support. Development is proceeding on a new type of air-cushion vehicle for ship-to-shore movement.
Soviet General-Purpose Forces
There has been no sign of any slackening in Soviet improvement programmes. Holdings of all types of armoured vehicles have increased as the BMP MCV, T-64 and T-72 tanks continue to enter service. Tank numbers are assessed at about 50,000, compared with 34,000 in 1967, although a significant proportion of these are obsolete and are considered to be in reserve. Never the less, the Soviet Union thus can rapidly increase the number of formations at short notice on full mobilization. Hind attack helicopters are being seen in much greater numbers, and new SAM, new ATGW and new tactical nuclear missiles (SS-21 and SS-22) have all been identified. Self-propelled artillery deployment continues rapidly.
Greater numbers of modern Soviet tactical aircraft - Su-17 Fitter C, MiG-23 Flogger B, MiG-27 Flogger D and Su-19 Fencer - have been brought in, and all have greater range and payload than the aircraft they are replacing, as well as much improved avionics. Many are nuclear-capable and have considerable ability to penetrate at low level. Armament and ECM are improving. Long-range transport aircraft (especially the H-76 Candid), with impressive payload/range characteristics, continue to enter service. The Soviet Navy received more Forger VTOL and Backfire aircraft, both to improve the air defences of the fleets and to enhance long-range anti-shipping capabilities.
Although a very substantial number of Soviet naval vessels are overdue for replacement and can only be suitable for service close to shore, emphasis continues to be placed on new amphibious shipping (Ivan Rogov-class), carriers (two Kiev-class operational, another launched) and attack submarines. Other major surface combatants under construction include Kara; Kresta-II and Krivak-class vessels, and new missile attack boats of the Matka-class are under construction to replace or augment the Osa class. There are reports that a nuclear-powered cruiser of over 20,000 tons is now fitting out in the Baltic.
Соединенные Штаты и Советский Союз
Американские Стратегические Силы
Второе соглашение об ограничении стратегических вооружений (ОСВ) в настоящее время находится на рассмотрении Сената США. До завершения этого процесса обе сверхдержавы продолжали модернизировать свои стратегические силы в контексте и в пределах, установленных ОСВ I и предусмотренных Владивостокским соглашением 1974 года. Хотя срок действия временного соглашения (ОСВ I) должен был истечь 3 октября 1977 года, обе стороны обязались соблюдать его положения во время переговоров по ОСВ II. В случае Соединенных Штатов, некоторые программы по модернизации стратегических сил идут, но важные решения еще предстоит предпринять по поводу сил МБР. На протяжении многих лет группа МБР осталась состоять из 1,054 (550 Minuteman III с 3 разделяющейся головной частью, 450 с одной боеголовкой Minuteman II и 54 Titan II), но планы по обновлению Minuteman III мощности и точности с NS-20 системой наведения и МК 12А БЧ. Разработка Mk 12A должна быть завершена к концу 1979 года, после чего начнется производство. Точность должна затем увеличиться с КВО 0,25 морских миль до 700 футов. Разработка MARV продолжалась, как и разработка компонентов МБР MX, но еще предстоит принять ряд принципиальных решений по режиму базирования новой ракеты. MX будет иметь 92 дюйма в диаметре и 10 боеголовок.
На море 496 БРПЛ Poseidon, каждая с 10-14 MIRV, образуют ракетный комплект из 31 ПЛАРБ, а еще 160 Polaris БРПЛ (каждая с 3 MRV) несутся в 10 ПЛАРБ. 400 боеголовок Poseidon С3 подчиняются ВГК ОВС NATO в Европе для европейских миссий, несмотря на то, что подводные лодки больше не базируются в Роте в Испании, были выведены в начале 1979 года. Строительство первых семи новых 24-ракетных лодок Trident продолжается и первая была спущена. Сообщалось о задержках в осуществлении программы. Испытания ракеты Trident C4 продолжаются. Их дальность 4000 миль. Они также будут установлены в 12 лодок Poseidon начиная с этого года. При эксплуатации с 1979 года C4, оснащенная 8х100KT MIRV, почти удвоит эффективную дальность американских БРПЛ и увеличит их точность до КВО менее 1500 футов. БРПЛ второго поколения для класса Trident, 6000 миль D5, с маневренными боеголовками уклоняющимися до 14x 150KT Mk500, находился в стадии ранней разработки. Она, как ожидается, будет иметь дальность 6000 миль, нести 14x150кт MIRV боеголовок, и может использовать маневренную боеголовку, Mk 500. В сочетании со спутниками GPS Navstar можно получить очень высокую степень точности.
Около 120 стратегических бомбардировщиков B-52G/H должны быть адаптированы для несения ALCM или смеси ALCM и ракет ближнего действия (SRAM). Это потребует структурных и авиационных усовершенствований. Летные испытания продолжались на 3 прототипах бомбардировщиков B-l, но планы по закупке дальнейших самолетов были отменены. Существует два проекта ALCM, конкурирующих за производственный контракт, и происходят летные испытания. Будет заказано ALCM с дальностью1.500 миль и они смогут находиться в на вооружении примерно в 1982/3 г. Хотя существует значительный и, возможно, растущий интерес к крылатым ракетам наземного и морского базирования, протокол по ОСВ-II запретит их развертывание с эффективной дальностью более 350 миль до истечения срока его действия в конце 1981 года. Однако тестирование и разработка могут продолжаться. Общее число американских систем доставки несколько сократилось (2270 в 1969 году, 2142 в 1979 году), хотя число доставляемых боеголовок за тот же период удвоилось (до 11 000). В отличие от этого, обороне от стратегического нападения уделяется меньшее внимание. Самолеты-перехватчики для отражения атаки советских бомбардировщиков держались в шести активных и десяти резервных (воздушная Национальная гвардия) эскадрильях. Одна из этих эскадрилий АНГ должна быть расформирована в 1979 финансовом году. Разработка РЛС продолжались и ряд программ по повышению живучести спутников, включая спутники защиты, маневренности и противоспутникового потенциала.
Советские Стратегические Силы
Темпы модернизации Советского Союза оставались впечатляющими. Хотя общее число МБР сократилось (до немногим менее 1400, поскольку старые МБР были заменены новыми БРПЛ), по крайней мере 230 новых МБР (SS-17,-18, -19) были развернуты в течение года в вариантах с одной боеголовкой и MIRV. Точность значительно улучшилась, и SS-18 и SS-19, как сообщается, имеют точность, сопоставимую с американскими системами. МБР SS-16 готова к развертыванию в мобильном режиме, но Советский Союз взял на себя обязательство в ОСВ-II не развертывать его таким образом и демонтировать любые объекты для быстрого преобразования мобильного 3- MIRV SS-20 БРСД в SS-16 путем добавления дополнительной ступени. Развертывание SS-20, однако, не ограничено ОСВ, и развернуто около 120 пусковых установок, по крайней мере некоторые из них, как предполагается, нацелены против Китая. Пока неясно, будут ли выведены из эксплуатации довольно старые ракеты SS-4 и SS-5 БРСД по мере ввода в эксплуатацию новой (и гораздо более мощной) ракеты, но представляется вероятным, что по крайней мере некоторые из старых ракет будут помещены на хранение. Нет никаких сомнений в том, что разрабатываются несколько МБР, но только одна из них может быть развернута до 1985 года, что является "новой" в соответствии с условиями ОСВ-2.
На море также наблюдается заметное улучшение. Советская БРПЛ в настоящее время насчитывает 950 ракет на 64 подводных лодках (за исключением SS-N-4 и SS-N-5, которые не засчитываются в ОСВ). Пять Delta II и девять Delta III ПЛАРБ находятся в эксплуатации. Первые несут по 16 ракет SS-N-8 с дальностью 4,800 миль на каждой, а на вторые устанавливаются SS-N-18 с 5000 мильной дальностью и новой РГЧ из 3 боеголовок вместо SS-N-8. Еще одна новая БРПЛ, SS-N-17, как полагают, находится в эксплуатации на одной ПЛАРБ класса Yankee. Считается, что в настоящее время разрабатывается новый КРМБ для замены стареющего SS-N-3.
Бомбардировщики Ту-22М Backfire поступают на вооружение со скоростью около 25 в год, но к ОСВ-2 прилагается письмо о взаимопонимании, в котором СССР обязуется не использовать этот самолет в качестве стратегического ядерного средства доставки и ограничить производство до 30 в год. Вскоре ожидается новый ракета воздух-поверхность, и есть постоянные сообщения о том, что новый стратегический бомбардировщик проходит летные испытания.
В 1969 году Советский Союз развернул 1369 носителей. Общее число теперь 2,504 который, в соответствии с условиями ОСВ-2, придется сократить до 2250 к 1982 году. Таким образом, ожидается снятия с устарелых систем вооружения при условии ратификации ОСВ-2. Число боеголовок, однако, довольно резко увеличиваются в результате прямого перехода на системы MIRV на суше и на море. В настоящее время эта цифра составляет около 5000, а в начале 1980-х годов она возрастет до 7500. Средняя мощность этих боеголовок существенно превышает среднюю мощность американских боеголовок.
Стратегическую оборону обеспечивают обширные РЛС ПВО, ЗРК, перехватчики и московский комплекс ПРО из 64 пусковых установок. Значительные усилия направляются на защиту от американской угрозы ALCM, которая будет развиваться в 1980-х годах. Считается, что продолжаются исследования по антиспутниковым и экзотическим технологиям, которые могут применяться для противоракетной обороны.
Американские Силы Общего Назначения
Численность американских вооруженных сил существенно не изменилась за последний год, хотя периодически возникает озабоченность по поводу вербовки. Осуществляется ряд важных программ по повышению потенциала обычных вооружений с уделением особого внимания авиационным и противотанковым системам. Одна американская пехотная дивизия механизирована. Поставки ПТУР TOW и Dragon продолжались. Совместно с ракетной установкой GSRS разрабатываются управляемые снаряды пушечного типа (CLGP) и рассеиваемые мины. Производство танков продолжало расти, но их число остается на том же уровне (10 500), что и десять лет назад. Первые 110 новых танков XM-1 должны быть поставлены в этом году, а затем 569 в 1980 фин.году. Планы по разработке новой БМП были отменены и рассматривается менее затратная альтернатива. В качестве временной меры к 1980 году будет выпущено еще 1207 БТР М-113.
Развертывание нового поколения тактических истребителей продолжается, в ВМС F-14 и в ВВС F-15 и F-16 стали поступать в значительном количестве. Продолжалась разработка менее дорогостоящего F-18. Штурмовик А-10 находится в производстве. Четырнадцать самолетов Е-3А ДРЛОУ находятся на вооружении, восемь - на вооружении (и NATO согласилась приобрести еще восемнадцать для развертывания в Европе). Разрабатываются новые разведывательные, ударные и транспортные вертолеты. Что касается воздушного транспорта большой дальности, то дозаправка топливом в полете для транспортных самолетов С-141 и производство современных грузовых самолетов-танкеров (ATCA) значительно расширят стратегические воздушные перевозки в начале 1980-х годов.
Число американских военно-морских подразделений резко сократилось в 1970-х годах, достигнув минимума в 172 крупных надводных кораблей. Эта тенденция должна быть обращена вспять, если планы будут осуществляться надлежащим образом. Президент наложил вето на строительство нового крупного атомного авианосца, хотя это решение может быть оспорено в Конгрессе. Планирование было сосредоточено на новом классе небольших, традиционных авианосцев. Всего планируется построить 42 ударные подводные лодки SSN-688, девять из которых поступили на вооружение, еще три должны быть построены в этом году. Противокорабельная ракета Harpoon поступила на вооружение с дальностью 100 км. КРМБ Tomahawk, с гораздо большей дальностью и ядерным потенциалом, может вступить в эксплуатацию после 1981 года. Улучшения также для амфибийных сил и их поддержки. Продолжается разработка нового типа транспортного средства на воздушной подушке для перевозки судов на берег.
Советские Войска Общего Назначения
Не было никаких признаков ослабления советских программ совершенствования. Запасы всех типов бронетехники увеличились по мере ввода в эксплуатацию БМП, танков Т-64 и Т-72. Количество танков оценивается примерно в 50 000 по сравнению с 34 000 в 1967 году, хотя значительная их часть устарела и считается находящейся в резерве. Тем не менее, Советский Союз, таким образом, может быстро увеличить число соединений в короткие сроки по полной мобилизации. Ударные вертолеты Ми-24 наблюдаются в гораздо большем количестве, и были идентифицированы новые ЗРК, новые ПТРК и новые тактические ядерные ракеты (SS-21 и SS-22). Быстро продолжается развертывание самоходной артиллерии.
Получено большее количество современных советских тактических самолетов - Су-17, МиГ-23, МиГ-27 и Су-19 (Су-24 -ЕТ), и все они имеют большую дальность и полезную нагрузку, чем самолеты, которые они заменяют, а также значительно улучшенную авионику. Многие из них обладают ядерным потенциалом и значительной способностью проникать на малых высотах. Вооружение и средства РЭБ совершенствуются. Дальний транспортный самолет (Ил-76), с впечатляющей грузоподъемностью и дальностью, продолжают поступать. Советский флот получил больше Як-38 СВВП и самолетов Ту-22М, как для улучшения противовоздушной обороны флотов, так и для повышения дальних противокорабельных возможностей.
Хотя очень значительное число советских военно-морских кораблей уже устарело и требуют замены и может быть пригодно только для действий вблизи берега, упор по-прежнему делается на новые десантные суда (класса Иван Рогов), авианосцы (два действующих класса Киев, еще один спущен на воду) и ударные подводные лодки. Другие крупные надводные в стадии строительства включают Kara; Kresta-II и Krivak-классы кораблей, и новые ракетные катера Matka -класса в стадии строительства, чтобы заменить или дополнить класса Osa. Сообщается об атомном крейсере более 20 000 тонн, который сейчас в оснащение на Балтике.
THE UNTIED STATES
Population: 220,300,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,022,000 (134,310 women).
Estimated GNP 1978: $2,106.6 bn.
Defence expenditure 1979-80: $122.7bn.* (Expected Outlay in Fiscal 1980. Budget Outlay $135.0 bn; Total Obligational Authority $135.5 bn.)
Strategic Nuclear Forces (Manpower included in Army, Navy and Air Force totals)
OFFENSIVE:
(a) Navy: 656 SLBM in 41 SSBN.
31 Lafayette SSBN, each with 16 PoseidonC3 (12 to be retrofitted with Trident C4 msls).
5 Washington, 5 Allen SSBN, each with 16 Polaris
(7 Trident SSBN, each with 24 Trident C4, building.)
(b) Strategic Air Command (SAC): ICBM: 1,054.
26 strategic msl sqns: 9 with 450 Minuteman II, 11 with 550 Minuteman III, 6 with 54 Titan II.
(On order: 200 MX ICBM.) Aircraft:
Bombers: 573.
66 FB-111A in 4 sqns
240 B-52G/H in 15 sqns with 1,020 SRAM.
75 B-52D in 5 sqns.
Training: 50B-52D/F.
Storage or reserve: 142 incl B-52D/G/H.
Tankers: 515 KC-135A in 30 sqns.
Strategic recce and comd: 1 sqn with 10 SR-71A, 1 sqn with 10 U-2C/K, 1 sqn with 4 E-4A/B, 3 sqns with 19 RC/EC-135.
(On order: 25 TR-1.)
DEFENSIVE:
North American Air Defense Command (NORAD).
HQ at Colorado Springs, is a joint American Canadian organization. It includes: ABM: Safeguard system (msls deactivated). Aircraft (excluding Canadian and tac units):
Interceptors: 325
(i) Regular: 6 sqns with 146 F-106A.
(ii) Air National Guard (ANG): 3 sqns with 63 F-101B/F, 2 with 40 F-4C/D, 5 with! 76 F-106A
Genie, Falcon, Super Falcon AAM.
(i) Satellite-based early-warning system: 3 DSP satellites, 1 over Eastern Hemisphere, 2 over Western; surveillance and warning system to detect
launchings from SLBM, ICBM and fractional orbital bombardment systems (FOBS).
(ii) Space Detection and Tracking System (SPADATS): USAF Spacetrack (7 sites), USN SPASUR and civilian agencies.
Space Defense Center at NORAD HQ: satellite tracking, identification and cataloguing control.
(iii) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS): 3 stations (Alaska, Greenland, England); detection and tracking radars with ICBM and IRBM capability.
(iv) Distant Early Warning (DEW) Line: 31 stations roughly along the 70RN parallel.
(v) Pinetree Line: 24 stations in Central Canada.
(vi) 474N: 1 station on US East, 1 on Gulf, 1 on West coast (to be replaced by Pave Paws phased array radars: 1 on East, 1 on West coast);
SLBM detection and warning net.
(vii) Perimeter Acquisition Radar Attack Characterization System (PARCS): 1 north-facing phased array 2,000-mile system at inactive ABM site in North Dakota.
(viii) Cobra Dane Radar: phased-array system at Shemya, Aleutians.
(ix) Back-up Interceptor Control (BUIC): system for AD command and control (all stations but 1 semi-active).
(x) Semi-Automatic Ground Environment (SAGE): 6 locations (2in Canada); combined with BUIC and Manual Control Centre (MCC) in Alaska (to be replaced by Joint Surveillance System (JSS) with 7 Region Operations Control Centres, 4 in US, 1 in Alaska, 2in Canada);
system for co-ordinating surveillance and tracking of objects in North American airspace.
(xi) Ground radar stations: some 47 stations manned by ANG, augmented by Federal Aviation Administration (FAA) stations
(to be replaced as surveillance element of JSS). Army: 750,800 (56,840 women).
4 armd divs.
5 mech divs.
5 inf divs (1 to become mech in 1979).* (One National Guard bde is incorporated in 1 mech and 3 inf divs.)
1 airmobile div.
1 AB div.
1 armd bde.
1 inf bde.
3 armd cav regts.
1 bde in Berlin.
2 special mission bdes.
Army Aviation: 1 air cav combat bde, indep bns assigned to HQ for tac tpt and medical duties.
1,600 M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh.
AFV: some 22,000 M-577, M-114, M-113 APC. Arty and Msls: about 2,500 105mm, 155mm towed guns/how; 4,000 175mm SP guns and 105mm, 155mm and 203mm SP how;
3,500 81mm, 2,000 107mm mor; 6,000 90mm and 106mm RCL; TOW, Dragon ATGW; Honest John, Pershing, Lance SSM. AA arty and SAM: some 600 20mm, 40mm towed and SP AA guns; some 20,000 Redeye, Stinger, Chaparral/Vulcan 20mm AA msl/gun systems;
Nike Hercules and Improved HAWK SAM (to be replaced by Patriot).
Aircraft/Hel: about 550 ac, incl 200 OV-1/-10, 350 U-21/C-12;
(Includes those stockpiled for the strategic reserve formations.)
(ii) West Berlin: 4,400. HQ elements and 1 inf bde.
(iii) Greece: 800.
(iv) Italy: 4,000.
(v) Turkey: 1,000. Pacific:
(i) South Korea: 33,400. 1 inf div, 1 AD arty bde with 12 Improved HAWK btys.
(ii) Hawaii: 1 inf div less 1 bde.
RESERVES: 534,000
(i) Army National Guard: 348,000 capable after mobilization of manning 2 armd, 1 mech, 5 inf divs, 21 indep bdesї
(Including 4 indep bdes and 11 bns incorporated in active army divs.)
(3 armd, 8 mech, 10 inf) and 4 armd cav regts, plus reinforcements and support units to fill regular formations.
(ii) Army Reserves: 186,000 in 12 trg divs, 1 mech, 2 inf indep combat bdes; 49,000 a year do short active duty. Marine Corps: 184,000 (5,085 women).
(On order: 12A-6E, 12 A-7E, 60 F-14A, 24 F-18 fighters, 24 P-3C MR, 12 E-2C AEW ac.)
DEPLOYMENT AND BASES (average strengths of major combat ships; some in Mediterranean and Western Pacific based overseas, rest rotated from US): Second Fleet (Atlantic): 5 carriers, 61 surface combatants. Norfolk, Mayport, Roosevelt Roads (Puerto Rico), Charleston, Philadelphia, Brooklyn,
New London, Newport, Boston, Guantanamo Bay (Cuba), Argentia (Newfoundland), Keflavik (Iceland), Holy Loch (Scotland). Third Fleet (pastern Pacific): 4 carriers, 67 surface combatants. Pearl Harbor, San Francisco, San Diego, Long Beach, Adak (Alaska). Sixth Fleet (Mediterranean): 2 carriers, 16 surface combatants, 1 Marine Amphibious Unit (MAU).* Naples (Italy), Rota (Spain). Seventh Fleet (Western Pacific): 2 carriers, 19 surface combatants, 1 MAU, 1 Marine Bn Landing Team.* Yokosuka (Japan), Subic Bay (Philippines),
Apra Harbor (Guam), Midway.
(* Marine Amphibious. Units are 5-7 amph ships with a Marine bn embarked. Only 1 in Mediterranean and 1 in Pacific are regularly constituted.
1 Bn Landing Team (MAU less hel) also deployed in the Pacific; 1 occasionally formed, for the Atlantic.)
RESERVES: 83,000. Ships in commission with the Reserve include 28 destroyers, 3 amph warfare ships, 22 ocean minesweepers.
2 carrier wings: 6 attack sqns with A-7B, 4 fighter with F-4N, 2 recce with RF-8G, 2 AEW with E-2B, 3 electronic with EA-6A, EKA-3.
13 MR sqns with P-3A.
4 tac spt sqns with 12 C-9B, 30 C-118B.
2 composite sqns with TA-4J. _
7 hel sqns: 4 ASW with SH-3A/G, 2 lt attack with HH-1K, 1 SAR with HH-3A. Air Force: 563,000 (47,095 women); about 3,400 combat aircraft (Excluding ac in SAC and NORAD; incl ac in ANG and Air Force Reserve.)
81 FGA sqns: 43 with 1,100 F-4, 3 Wild Weasel (1 with 24 F-105G, 2 with 48 F-4G), 12 with 282 F-111A/D/E/F, 13 with 312 F-15, 3 with 72 A-7D,
7 with 112 A-10A.
7 tac recce sqns with 192 RF-4C.
3 AWACS sqn with 14 E-3A.
1 defence system evaluation sqn with 21 EB-57 (2 with 40 EF-111 Adue).
11 tac air control sqns: 6 with 88 OV-10 and O-2E, 1 with 7 EC-130E, 1 with 11 EC-135 ac, 3 with 27 CH-3 hel.
5 special operations sqns: 4 with 20 AC-130 ac, 1 with CH-3, UH-1 hel.
4 aggressor trg sqns with 55F-5E.
17 ocu: 1 with F-16, 7 with F-4,1 with F-5, 2 with F-15, 2 with F-101/-106, 3 with A-10, 1 with RF-4C.
1 tac drone sqn with 7 DC-130A.
15 tac airlift sqns with 231 C-130.
17 hy tpt sqns: 4 with 70 C-5A, 13 with 234G-141.
5 SAR sqns with 30 HC-130 ac, 76 HH-3/-53, 11 HH-l hel