The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed in July 1980, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specificially stated. The study should not therefore be regarded as a comprehensive guide to the balance of military power; in particular, it does not reflect the facts of geography, vulnerability or efficiency, except where these are explicitly touched upon.
In general, national entries are grouped geographically, but with special reference to the principal regional defence pacts and alignments. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in a tabular form. Other tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and static measurements of the strategic nuclear balance, defence expenditure (with historical trends), military manpower (active and reserve) and arms-transfer agreements. Those tables which, by their nature, change only slightly from year to year, are not always repeated in every edition. Charts illustrate French and Chinese divisional organizations, and there is a map of the Soviet Military Districts. Separate essays assess the European theatre balance, both conventional and nuclear, between NATO and the Warsaw Pact and summarize the statistics of forces and weapons in Europe which are the subject of negotiations for mutual force reductions.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is important to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables.
The Director and the staff" of the Institute assume full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
September 1980
ВВЕДЕНИЕ
The Military Balance представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран во всем мире.
Он исследует факты военной мощи, на июль 1980 года, и не делает прогнозов уровней силы или оружия за пределами этой даты, если только специально не оговорено. Это исследование не следует рассматривать в качестве всеобъемлющего руководства по балансу военной мощи; в частности, оно не отражает факторов географии, уязвимости или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются.
В целом национальные позиции сгруппированы географически, но с особым упором на основные региональные оборонные пакты и соглашения. Информация о некоторых небольших странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не заслуживает более полного описания, приводится в табличной форме. Другие таблицы дают сравнительную информацию о ядерных средств доставки и стратегический ядерный баланс, расходы на оборону (исторические тенденции), военных сил (активных и резервных), характеристики вертолет и договоров о передаче вооружения. Те таблицы, которые изменяются лишь незначительно из года в год, не всегда повторяются в каждом издании. На диаграммах изображены французские и китайские дивизионные организации, а также карта советских военных округов. Отдельные очерки оценивают баланс сил и вооружений на европейском театре действий, как обычных, так и ядерных, между NATO и Варшавским договором и обобщают статистические данные о силах и вооружениях в Европе, которые являются предметом переговоров о взаимном сокращении сил.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю воспользоваться текущим изданием военного баланса. Важно прочитать их, так как они объясняют и придают точность данным в национальных разделах и таблицах.
Директор и сотрудники Института несут полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны сотрудничали в равной степени, и поэтому некоторые цифры оценочные. Институт в значительной степени благодарен ряду своих членов и консультантов, которые помогали ему в составлении и проверке материалов.
Сентябрь 1980 года
READERS NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are indicated in the Table of Contents on p. iii. An alphabetical list, showing where each country entry is to be found, is on p. 2, following these notes. To the extent that national variations permit, each country entry (with the exception of those for some smaller countries) is arranged in a standard form: general information about population, military service, total military manpower strength, Gross National Product (GNP) and defence expenditure is followed by separate sections on the main armed services (army, navy, air force), each of which contains, where the information is available, subsections on reserves and para-military forces and, where relevant, on deployment of forces of a significant size. It is not easy to make precise distinctions as to what are or are not para-military forces, and some latitude must be allowed in definition. Some information on primary naval bases is included.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence Expenditure
For defence expenditure the latest available budget figures are quoted. Table 4 on pp. 96-7 shows current and past expenditures, expressed in United States dollars so as to afford international comparisons; however, since many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. In Table 2 there are comparisons of NATO defence expenditures 1960-1979 in current and constant prices; in this table, and for the NATO countries in Table 4, a NATO definition of defence expenditure is used, but in all other cases national definitions are used. The defence expenditures of the Soviet Union and the People's Republic of China are estimates. The problem of arriving at Soviet defence expenditure and at a suitable exchange rate to afford comparability is discussed on pp. 12-13, whilst a note on p. 64 gives an indication of the difficulty of arriving at a figure for China.
Gross National Product (GNP)
GNP figures are usually quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 4 uses both published and estimated GNP figures. Wherever possible, the United Nations System of National Accounts has been used, rather than national figures, as a step towards greater comparability. For the Soviet Union GNP estimates are made in roubles, following R. W. Campbell, 'A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP' {Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972). East European GNPS at factor cost are derived from Net Material Product, using an adjustment parameter from T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974). For the People's Republic of China two estimates of GNP have been given in a note on p. 64.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into United States dollars, using the rate prevailing at the end of the first quarter of the relevant year. In all cases the conversion rates used are shown in the country entry but may not always be applicable to commercial transactions. An exception has been made in the case of the Soviet Union, since the official exchange rate is unsuitable for converting rouble estimates of GNP. Various estimates of more appropriate conversion rates have been made, but they have shortcomings too great to warrant their being used here; the official rate is, however, given in the country section. Further exceptions are certain East European countries which are not members of the IMF and Romania (which is), for which the conversion rates used are those described in Alton's study mentioned above.
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the country entry where appropriate. Para-military forces are here taken to be forces whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest that they may be usable in support, or in lieu, of regular forces. Further manpower information is also included in Table 4.
Equipment
The equipment figures in the country entries cover total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. Except where the symbol < is used, naval vessels of less than 100 tons structural displacement have been excluded. The term 'combat aircraft' comprises only bomber, fighter-bomber, strike, interceptor, reconnaissance, counter-insurgency and armed trainer aircraft (i.e. aircraft normally equipped and configured to deliver ordnance); it does not include helicopters. Basic technical details of the nuclear delivery vehicles (missiles, artillery and aircraft) available to NATO and Warsaw Pact countries are given in Table 1 on pp. 88-94.
Strength of Military Formations
The table below gives the average establishment strength of the major military formations used in the text. The figures should be treated as approximate, since military organization is flexible, and formations may be reinforced or reduced. The manning of formations may, of course, be well below these levels.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact and some client countries have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have generally followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1980 are listed, under geographical regions, in Table 9 on pp. 102-107. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where these are known. Licensing arrangements, which are widespread among industrialized countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p. viii, immediately following these notes. For the convenience of the reader, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a $ sign appears it refers to United States dollars, unless otherwise stated. The term billion equals 1,000 million.
The symbol (-) indicates that part of a unit's or formation's establishment is detached.
ПРИМЕЧАНИЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы указаны в оглавлении на стр. iii. Алфавитный список, показывающий, где находится каждая страна, находится на стр. 2, после этих Примечаний. Сведения о каждой стране (за исключением небольших стран) осуществляется в стандартной форме: общие сведения о численности населения, военной службы, общей численности военных, валового национального продукта (ВНП) и расходов на оборону, затем следуют отдельные разделы по основным вооруженным силам (армия, флот, ВВС), каждый из которых содержит, где эта информация доступна, подразделы по запасам и полувоенным формированиям, и, в соответствующих случаях, на развертывание сил. Нелегко провести четкие различия в отношении того, что является или не является полувоенными силами, и в определении должна быть предусмотрена определенная свобода действий. Некоторая информация о первичных базах включена.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляется в каждой из основных региональных разделов исследования. Помощь в обороне с менее формальными механизмами тоже отмечена. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
В отношении расходов на оборону приводятся последние имеющиеся бюджетные данные. В таблице 4 на стр. 96-7 показаны текущие и прошлые расходы, выраженные в долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления; однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, эти цифры необязательно будут соответствовать показателям, приведенным в предыдущих изданиях The Military Balance. В таблице 2 приведены сравнения оборонных расходов NATO 1960-1979 гг. в текущих и постоянных ценах; в этой таблице и для стран NATO в таблице 4 используется определение оборонных расходов NATO, но во всех других случаях используются национальные определения. Оборонные расходы Советского Союза и Китайской Народной Республики являются оценочными. Проблема получения советских оборонных расходов и соответствующего обменного курса для обеспечения сопоставимости обсуждается на стр. 12-13, в то время как примечание на стр. 64 указывает на трудность достижения цифры для Китая.
Валовой национальный продукт (ВНП)
Показатели ВНП обычно приводятся по текущим рыночным ценам (факторная стоимость для стран Восточной Европы). В тех случаях, когда в настоящее время данные из опубликованных источников отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 2 используются как опубликованные, так и оценочные данные о ВНП. Везде, где это возможно, система национальных счетов Организации Объединенных Наций использовалась, а не национальные цифры, в качестве шага на пути к большей сопоставимости. Для Советского Союза оценки ВНП производятся в рублях, следуя Р. У. Кэмпбеллу, Сокращенный метод оценки советского ВНП (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, no. 2, Fall 1972). Восточноевропейские ВНП по факторным издержкам рассчитываются на основе чистого материального продукта с использованием корректировочного параметра T.P.Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe',Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). Для Народной Республики Китай по ВНП дано в примечании на стр.64.
Курсы Конвертации Валют
Для облегчения сопоставлений показатели в национальной валюте были пересчитаны в доллары США по курсу, действовавшему на конец первого квартала соответствующего года. Во всех случаях используемые коэффициенты пересчета указаны в справке страны, но не всегда могут быть применимы к коммерческим операциям. Исключение было сделано в случае Советского Союза, поскольку официальный обменный курс непригоден для пересчета рублевых оценок ВНП. Были сделаны различные оценки более подходящих коэффициентов пересчета, однако они имеют слишком большие недостатки, чтобы их можно было использовать здесь; однако официальный курс приводится в разделе по странам. Другими исключениями являются некоторые восточноевропейские страны, не являющиеся членами МВФ, и Румыния (которая является таковой), для которых используются коэффициенты пересчета, описанные в вышеупомянутом исследовании Алтона.
Личный состав
Если не указано иное, приводятся данные о численности действующих сил, регулярных и призывных. В соответствующих случаях в справке страны указывается также численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Полувоенные силы здесь рассматриваются те, оснащение и подготовка которых выходят за рамки требований выполнения функций гражданской полиции, и устав и контроль которых позволяют предположить, что они могут использоваться для поддержки регулярных сил или вместо них. Дополнительная информация о личном составе также содержится в таблице 4.
Вооружение
Данные о вооружении в справках стран охватывают все запасы, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны силы боевых эскадрилий. За исключением случаев, когда используется символ <, исключаются морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин "боевые самолеты" включает в себя только бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, ударные самолеты, перехватчики, разведывательные самолеты, учебно-боевые самолеты (т. е. самолеты, обычно оснащенные и сконфигурированные для доставки боеприпасов); он не включает вертолеты. Основные технические данные о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и самолеты), имеющихся в распоряжении стран NATO и Варшавского договора, приведены в Таблице 1 на стр. 88-94.
Численность воинских формирований
В таблице ниже приводится средняя численность основных воинских формирований, использованных в тексте. Цифры следует рассматривать как приблизительные, поскольку военная организация является гибкой, а формирования могут быть усилены или сокращены. Комплектование формирований, конечно, может быть значительно ниже этих уровней.
Силы дивизий охватывают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Формирования и эскадрильи Варшавского договора имеют учреждения, аналогичные Советскому Союзу. Соединения и эскадрильи NATO, не включенные в приведенную выше таблицу, имеют общие показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, принимают американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки вооружения
Основные соглашения о поставках вооружения, определенные как заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1980 года, перечислены в разделе "географические регионы" в таблице 9 на стр. 102-107. Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там также указываются ожидаемые даты поставки, когда они известны. Лицензионные соглашения, которые широко распространены среди промышленно развитых стран, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii сразу же после этих Примечаний. Для удобства читателя, некоторые важные аббревиатуры объясняются снова при первом использовании. Если появляется знак $, он относится к долларам США, если не указано иное. Термин миллиард равен 1000 миллионам.
Символ (-) указывает на то, что часть подразделения или формирования отделена.
The second Strategic Arms Limitation Talks agreement (SALT II), signed in June 1979, has not been ratified so far by either side. Modernization has proceeded within the context and limits imposed by SALT I and stipulated in the Vladivostok Accord of 1974, and, for the time being at least, both sides appear to be observing the provisions of SALT II.
Modernization of the US ICBM force consists of upgrading the yield and accuracy of 300 of the Minuteman III missiles with the Mk-12A warhead, which will reduce the Circular Error of Probability (CEP) from some 900 to about 600 feet. This programme should be completed by the end of 1981. The Minuteman II design is now 15 years old; the Minuteman III is 10. During the year there has been continuing debate over the concept of the MX ICBM. A total figure of 200 is planned, and the missiles are expected to carry ten Mk-12A warheads. As yet no decision has been reached concerning a mobile deployment of this weapon.
The retrofit programme of Trident C-4 SLBM (range 4,000 nm, 8x100-KT MIRV), replacing Poseidon C-3 SLBM in the Lafayette-class submarines, has begun. Three boats are now in service, with 9 more scheduled for renovation. Retirement of 10 older SSBN will take place this year and next. The introduction of the new 24-tube Ohayo-class is due to begin shortly, but again the date of the end of the 11-boat programme is not yet known. Development of a follow-on Trident SLBM (the D-5, range 6,000 nm, 14 x 150-KT MIRV or, possibly, MARV) continues.
The strategic bomber force strength remains about what it has been for some years. Four prototype aircraft remain from the cancelled B-l programme, of which one is reported in flying condition. Of the two ALCM designs reported last year, the Boeing AGM-86A was selected as the production weapon. This will carry a W-80 200-KT nuclear warhead, similar to that on the short range attack missile (SRAM-B), at high subsonic speeds. A total procurement of 3,418 missiles is planned, with some 250 expected to be delivered by December 1981, by which time one squadron of 16 B-52G aircraft will have been modified to carry them. Eventually all 151 B-52G will be modified to carry ALCM. The 90 B-52H will also have ALCM avionics. At the same time, a programme for improving existing avionics of the B-52G and B-52H is planned. The US strategic warhead total is 7,301, 364 below last year's figure. This drop is attributed to a reduction in the Polaris A-3 and B-52 strengths.
Defence against a strategic missile attack continues to be accorded a low priority. The US never took up fully the options permitted under the June 1972 ABM Treaty (one ABM complex for the capital and one for some ICBM) and she has now dismantled her Safeguard system, originally designed to protect ICBM, although research and development into anti-ballistic missile technology, newer defence technologies and the defence of key sites continues. The replacement of most of the 474N SLBM early-warning system by another, the FPS-115 Pave Paws, is nearly complete, as is the reorganization of the machinery for co-ordinating the surveillance and tracking of objects entering North American air space. A new early-warning system became operational in September 1979, but this generated a series of false alarms in 1980, raising concern over the reliability of some of its components. The disbandment of an Air National Guard (ANG) interceptor squadron, reported as planned for 1979, did not take place.
As a result of an Executive Order issued in July 1979, planning and development of civil-defence policies is now the responsibility of the Federal Emergency Management Agency. The general thrust of its planning appears to focus upon the evacuation of some urban populations. Preservation of the national decision-making and command authority continues to depend primarily upon the maintenance of an airborne capability, rather than the system of underground shelters and dispersion primarily used by the USSR and China, though there is a modest shelter system.
Soviet Strategic Forces
The Soviet Union appears to have reached something of a plateau in her ICBM modernization programme, although reports persist that four new ICBM are under development. The SS-9, introduced in 1965, has now been retired and has been replaced by the SS-18, which offers greater accuracy and flexibility at the cost of a slightly reduced maximum range. Testing of this SS-18 with a single 18-25-MT warhead, allegedly to be used against deep underground shelters, is reported. Replacement of a portion of the SS-11 inventory by the SS-17 also appears to have been completed. More than half the ICBM force is now less than ten years old. Within the IRBM force the SS-4 is being replaced by the SS-20 at a rate of 1 every 5 days, which is slightly more rapid than earlier deployments of 1 every 7 days suggested. There is no indication of the fate of the missiles withdrawn, but the storage of at least a proportion of these ICBM/IRBM is considered probable.
The strategic submarine fleet follows a similar pattern. However, the rate of modernization has also been slightly slower than hitherto assessed. Four of the Yankee-II-class boats have now been withdrawn, apparently for conversion to attack submarines. There are four new Delta-class, all of them Delta-I (12 tubes). It remains to be seen whether this indicates a trend to a larger number of the smaller Delta-class boats or merely a phase of a production run. The older Golf-I-class boats, though not covered by the SALT agreement, have almost all been withdrawn from service. The reported new Typhoon class has not yet been seen in service. The previous mix of Bear and Bison long-range bombers remains unchanged. The numbers of medium bombers have increased slightly with the introduction of more Backfires at the expense of the Blinders.
The total of strategic nuclear delivery vehicles is 2,488, down 16 from last year's 2,504. The reduction stems from the continuing shift from the Yankee-II to the Delta-I submarines. The substitution of the SS-N-8 in Delta-I boats for the SS-N-6 in the Yankee-IIs represents no change in the number of warheads, since both are single-warhead SLBM. However the replacement of the SS-11 by SS-19 and the increase in the numbers of SS-18 could potentially result in an increase of about 10% in ICBM warheads, bringing the overall warhead total to about 6,000, 1,500 short of the 7,500-warhead total expected by about 1985. The average yield of these warheads continues to be higher than the average yield of American warheads.
Strategic defence continues to be provided by extensive air-defence radars, SAM, interceptors and the complex of Galosh ABM launchers around Moscow. Older interceptors are being replaced by more modern aircraft. No new types of interceptor aircraft have been noted, but the MiG-25 Foxbat has reportedly been exercising in a 'look-down/shoot-down' mode. A re-evaluation of the SAM holdings suggests the numbers are rather higher than previously estimated. Types remain the same, although a new weapon, the SA-10, is now beginning to appear. During the past year half the 64 Galosh ABM have been withdrawn from service; whether this is a prelude to a modernization programme or an enduring reduction is not yet clear.
American General-Purpose Forces
Common to all US forces has been the difficulty of recruiting and retaining skilled men. Personnel shortages are reportedly adversely affecting the performance of some units, and this is most noticeable in the US Navy. New equipment is now being introduced. The new M-l Abrams tank is in production, as are the M-2 infantry fighting vehicle (IFV) and M-3 cavalry fighting vehicle (CFV). The M-60 tank, first in service in 1959/60, is being upgraded. In the Navy, 3 new Los Angeles-class nuclear submarines were delivered this year and 28 others are planned or under construction, to bring the total to 40 by 1990. The first of the 16 planned Aegis-class guided-missile cruisers is under construction, as are 5 more Spruance-class destroyers, Perry-class frigates, and a number of smaller vessels. The status of the Marine Corps is under review, with the prospect of use in a wider role under the Rapid-Deployment Force (RDF) concept (requiring new equipment, such as the M-198 155mm how and the M-110 203mm SP gun). Since early 1980 the US has deployed two carrier task groups to the Indian Ocean. This is a total of about 25 ships, 18 of which are combatants. The pre-positioning of heavy equipment in hired logistic shipping in the Indian Ocean has already begun, and the procurement of specialized roll-on/roll-off (Ro-Ro) ships is planned for this and other contingencies. The USAF is attempting to improve its training and readiness, but purchases of new equipment are limited to existing contracts and to the planned procurement of 60 additional A-10 Thunderbolt II close-support aircraft. All three services report shortages of spare parts, and some units appear to have difficulty in maintaining an adequate state of combat readiness in consequence.
Soviet General-purpose Forces
Soviet equipment programmes continue to provide new equipment for their three forces. In the Army the familiar PT-76 light tank appears to be retiring, its role being assumed by the BTR-50P replacement - the BMP MICV. The older SSM, FROG, Scud and Scaleboard tactical nuclear delivery vehicles, are being replaced by new SSM, the SS-21, SS-22 and SS-23, all with greater ranges and presumably greater accuracy and with at least comparable warheads. In the Navy two new titanium-hulled Alpha-class nuclear-powered attack submarines, and a new Kirov-class cruiser are now reported on trials. Victor-II SSN production continues. Two new cruise missiles are also reported, the SS-N-9 and SS-N-12, both with longer ranges than their predecessors. New Kara-class cruisers, Krivak frigates and a number of smaller vessels, many of them with missiles, are also under construction. There is increasing evidence that at least one large carrier is under construction, together with a large nuclear-powered surface combatant. In the air there has been a steady increase in aircraft numbers, although no new types have been reported.
The Soviet Union has withdrawn a tank division from East Germany, deploying it in a western Military District. Although there have been many reports that additional tank units have been assigned to the Eastern Europe-based divisions, no firm evidence of such deployment has been received. Soviet ships continue to operate in the Indian Ocean with an average strength of 26, of which some 10 are combatants. Long-range and maritime air reconnaissance continues. The Afghanistan operation has obviously given the Soviet Union practice in her mobilization procedures. It has no doubt provided experience for those officers and men involved in the planning and execution of the operation itself. It has been apparent that a force designed and prepared for a war on European lines took time to adjust to low-intensity conflict, and some lack of flexibility and understanding of the problems involved have been noted. Reports clearly indicate that the Soviet Union has placed great reliance on the armed helicopter for dealing with insurgency, and greater use of this system may be expected.
Соединенные Штаты и Советский Союз
Американские Стратегические Силы
Второе соглашение о переговорах по ограничению стратегических вооружений (ОСВ-II), подписанное в июне 1979 года, до сих пор не ратифицировано ни одной из сторон. Модернизация осуществлялась в контексте и пределах, установленных ОСВ I и Владивостокским соглашением 1974 года, и, по крайней мере, в настоящее время обе стороны, как представляется, соблюдают положения ОСВ II.
Модернизация американских сил МБР состоит в повышении мощности и точности 300 ракет Minuteman III с боеголовкой Mk-12A, что позволит снизить КВО с примерно 900 до примерно 600 футов. Эта программа должна быть завершена к концу 1981 года. Возраст Minuteman II теперь 15 лет; Minuteman HI 10. В течение года продолжалось обсуждение концепции МБР MX. Всего планируется развернуть 200, а ракеты должны нести десять боеголовок МК-12А. Пока еще не принято никакого решения относительно мобильного развертывания этого оружия.
В рамках программы модернизации Trident C-4 БРПЛ (дальность 4,000 Нм, 8х100-кт РГЧ), замена БРПЛ Poseidon C-3 в Lafayette -классе подводных лодок, началась. В настоящее время в эксплуатации находятся три лодки, еще 9 планируется отремонтировать. Вывод из состава 10 старших ПЛАРБ состоится в этом году и в следующем. Введение нового 24-ракетного класса Ohayo должно начаться в ближайшее время, однако дата окончания 11-лодочной программы пока не известна. Продолжается разработка последующей ПЛАРБ Trident (D-5, дальность 6000 Нм, 14x150-кт MIRV или, возможно, MARV).
Силы стратегических бомбардировщиков остаются примерно такими же, какими они были в течение нескольких лет. Из отмененной программы B-l остаются четыре опытных самолета, один из которых, как сообщается, находится в летном состоянии. Из двух конструкций ALCM, представленных в прошлом году, Боинг AGM-86A была выбрана в качестве производственного оружия. Она будет нести ядерную боеголовку W-80 200-KT, аналогичную боеголовке ракеты малой дальности (SRAM-B), на высоких дозвуковых скоростях. Планируется закупить в общей сложности 3418 ракет, причем ожидается, что к декабрю 1981 года будет поставлено около 250 ракет, а к этому времени одна эскадрилья из 16 самолетов B-52G будет модифицирована для их несения. В конечном итоге все 151 B-52G будут модифицированы для несения ALCM. 90 B-52H также будет иметь авионику ALCM. В то же время запланирована программа совершенствования существующей авионики B-52G и В-52Н. Общее число стратегических боеголовок США 7301, что на 364 меньше прошлогоднего показателя. Это падение объясняется снижением числа Polaris A-3 и B-52.
Обороне от стратегических ракет по-прежнему уделяется мало внимания. США никогда не брались в полной мере за варианты, разрешенные договором по ПРО от июня 1972 года (один комплекс ПРО для столицы и один для некоторых МБР), и теперь они демонтировали свою систему, первоначально предназначенную для защиты МБР, хотя исследования и разработки в области технологии противоракетной обороны, новых оборонных технологий и обороны ключевых объектов продолжаются. Почти завершена замена большей части системы раннего предупреждения 474N SLBM на другую, FPS-115 Pave Paws, а также реорганизация механизма координации наблюдения и отслеживания объектов, входящих в североамериканское воздушное пространство. Новая система раннего предупреждения начала функционировать в сентябре 1979 года, однако в 1980 году она вызвала ряд ложных тревог, что вызвало обеспокоенность по поводу надежности некоторых ее компонентов. Расформирование эскадрильи перехватчиков воздушной Национальной гвардии (ANG), о котором сообщалось в 1979 году, не состоялось.
В соответствии с указом, изданным в июле 1979 года, планирование и разработка политики в области гражданской обороны в настоящее время входит в компетенцию федерального агентства по чрезвычайным ситуациям. Общая направленность его планирования, как представляется, сосредоточена на эвакуации некоторых городских жителей. Сохранение национальной директивной и командной власти по-прежнему зависит в первую очередь от поддержания воздушного потенциала, а не от системы подземных укрытий и рассредоточения, используемой в основном СССР и Китаем, хотя и существует скромная система укрытий.
Советские Стратегические Силы
Советский Союз, по-видимому, достиг запланированного уровня в своей программе модернизации МБР, хотя продолжают поступать сообщения о разработке четырех новых МБР. SS-9, введенный в 1965, теперь был выведен и был заменен на SS-18, который предлагает большую точность и гибкость за счет немного уменьшенной максимальной дальности. Сообщается об испытаниях SS-18 с одной боеголовкой 18-25 МТ, предположительно предназначенной для использования против глубоких подземных укрытий. Замена части SS-11 на SS-17 и, похоже, закончилось. Более половины сил МБР в настоящее время имеют возраст менее десяти лет. В составе сил БРСД SS-4 заменяется на SS-20 темпом 1 ракета за 5 дней, что несколько быстрее, чем предполагалось ранее, когда развертывание осуществлялось 1 ракета в 7 дней. Нет никаких указаний на судьбу выведенных ракет, но хранение по крайней мере части этих МБР/БРСД считается вероятным.
Стратегический подводный флот следует аналогичной схеме. Однако темпы модернизации также были несколько ниже, чем до сих пор оценивалось. Четыре Yankee-II класса лодки были сняты, видимо для преобразования в ударные подводные лодки. Есть четыре новых Delta-класса, включая Delta-I (12 ракет). Пока неясно, указывает ли это на тенденцию к увеличению числа небольших лодок класса Delta или же это просто этап производственного цикла. Старые лодки Golf-I - класса, хотя и не охвачены соглашением ОСВ, почти все были сняты с эксплуатации. Сообщается, что новый класс Typhoon еще не был замечен в эксплуатации. Предыдущая смесь Ту-95 и дальних бомбардировщиков М-4 остается неизменной. Число средних бомбардировщиков несколько возросло с введением дополнительных Ту-22М за счет Ту-22.
Общее количество стратегических носителей ядерного оружия - это 2,488, на 16 меньше прошлогоднего 2,504. Сокращение связано с продолжающимся переходом от Yankee-II к Delta-I подводных лодок. Замена на SS-N-8 в Delta-I лодках SS-N-6 на Yankee-II не изменяет количества боеголовок, поскольку оба моноблочных БРПЛ. Однако замена SS-11 на SS-19 и увеличение числа SS-18 может потенциально привести к увеличению примерно на 10% в МБР боеголовок, доведя общее БЧ с 6000, на 1,500 до 7,500-БЧ к 1985 году. Средняя мощность этих боеголовок по-прежнему превышает среднюю мощность американских боеголовок.
Стратегическую оборону продолжают обеспечивать радиолокационные станции ПВО, ЗРК, перехватчики и комплекс пусковых установок ПРО Galosh в районе Москвы. Старые перехватчики заменяются более современными самолетами. Никаких новых типов самолетов-перехватчиков отмечено не было, но Миг-25 Foxbat, как сообщается, получил режим "сверху-вниз". Повторная оценка числа ЗРК позволяет предположить, что эти цифры несколько выше, чем предполагалось ранее. Типы остались прежними, хотя новое оружие, SA-10, теперь начинает появляться. За прошедшее полугодие 64 про Galosh были выведены из эксплуатации; является ли это прелюдией к программе модернизации или долговременным сокращением, пока не ясно.
Американские Силы Общего Назначения
Общей для всех сил США была трудность набора и удержания квалифицированных мужчин. Нехватка персонала отрицательно сказывается на работе некоторых подразделений, и это наиболее заметно в ВМС США. Сейчас внедряется новое оборудование. В производстве находится новый танк M-1 Abrams, а также боевая машина пехоты M-2 (IFV) и боевая машина кавалерии M-3 (CFV). Танк М-60, первый изготовлен в 1959/60, модернизируется. В Военно-Морском Флоте в этом году было поставлено 3 новые атомные подводные лодки Los Angeles, а еще 28 планируется или строятся, чтобы довести общее количество до 40 к 1990 году. Строится первый из 16 запланированных крейсеров с управляемыми ракетами класса Aegis, а также еще 5 эсминцев класса Spruance, фрегаты класса Perry и ряд небольших судов. В настоящее время рассматривается статус Корпуса морской пехоты с перспективой его использования в более широкой роли в рамках концепции сил быстрого развертывания (RDF) (требующей нового оборудования, такого, как М-198 155 мм гаубицы и М-110 203 мм самоходные орудия). С начала 1980 года США развернули две авианосные целевые группы в Индийском океане. Это в общей сложности около 25 судов, 18 из которых являются боевыми. Предварительное размещение тяжелого оборудования в арендованных судах-складах в Индийском океане уже началось, и в связи с этим и другими непредвиденными обстоятельствами планируется закупка специализированных судов типа "ро-ро-ро". ВВС США пытаются улучшить свою подготовку и готовность, однако закупки нового оборудования ограничиваются существующими контрактами и планируемыми закупками 60 дополнительных самолетов ближней поддержки A-10 Thunderbolt II. Все три службы сообщают о нехватке запасных частей, и, как представляется, некоторым подразделениям трудно поддерживать надлежащую боеготовность.
Советские войска общего назначения
Советские программы оснащения продолжают обеспечивать новое оборудование для своих трех сил. В армии знакомый легкий танк ПТ-76, похоже, уходит в отставку, его роль берет на себя замена БТР-50П - БМП MICV. Старые ТБР, FROG, Scud и тактические ядерные средства доставки Scaleboard заменяются новыми ТБР, SS-21, SS-22 и SS-23, с большей дальностью и предположительно большей точностью и по крайней мере сопоставимыми боеголовками. На флоте сейчас проходят испытания две новые атомные подводные лодки класса Alpha с титановым корпусом и новый крейсер класса Киров. Производство ПЛА Victor-II продолжается. Сообщается также о двух новых крылатых ракетах SS-N-9 и SS-N-12, которые имеют большую дальность, чем их предшественники. Строятся также крейсеры класса Kara, фрегаты Krivak и ряд небольших судов, многие из которых с ракетами. Появляется все больше свидетельств того, что по крайней мере один крупный авианосец строится вместе с крупным наземным боевым кораблем, работающим на ядерной энергии. В воздухе наблюдается устойчивый рост количества самолетов, хотя о новых типах не сообщается.
Советский Союз вывел танковую дивизию из Восточной Германии, развернув ее в Западном военном округе. Хотя поступало много сообщений о том, что дивизиям, базирующимся в Восточной Европе, были приданы дополнительные танковые подразделения, убедительных доказательств такого развертывания получено не было. Советские корабли продолжают действовать в Индийском океане со средней численностью 26, из которых около 10 являются боевыми. Продолжается дальняя и морская воздушная разведка. Операция в Афганистане, очевидно, дала Советскому Союзу практику в ее мобилизационных процедурах. Она, несомненно, предоставила опыт тем офицерам и солдата, которые участвовали в планировании и осуществлении самой операции. Было очевидно, что для того, чтобы силы, предназначенные и подготовленные к войне на европейском направлении, приспособились к конфликту низкой интенсивности, потребовалось время, и было отмечено некоторое отсутствие гибкости и понимания соответствующих проблем. Доклады четко указывают на то, что Советский Союз возлагает большие надежды на вооруженный вертолет для борьбы с повстанцами, и можно ожидать более широкого использования этой системы.
THE UNTIED STATES
Population: 221,600,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,050,000 (150,000 women).
Estimated GNP 1979: $2,368.8 bn.
Defence expenditure 1980-81: S142.7 bn.* (* Expected Outlay in Fiscal 1981. Budget Outlay $158.2 bn; Total Obligational Authority $158.7 bn.) Strategic Nuclear Forces: (Manpower included in Army, Navy and Air Force totals.)
OFFENSIVE:
(a) Navy: 656 SLBM in 41 SSBN.
31 Lafayette SSBN: 3 with 16 Trident I C-4, 28 with 16 Poseidon C-3 (9 to be retrofitted with C-4).
5 Washington, 5 Allen SSBN, each with 16 Polaris A-3 (6 to convert to SSN by 1981).
(8 Ohio SSBN, each with 24 Trident C-4, building.)
(b) Strategic Air Command(SAC): ICBM: 1,054 in 26 strategic msl sqns.
9 sqns with 450 Minuteman II, 11 with 550 Minuteman III.
6 sqns with 54 Titan II.
(On order: 200 MX.) Aircraft: Some 430 combat aircraft.
Long-range bombers: 338.
16 sqns with 151 B-52G, 90 B-52H.
5 sqns with 75 B-52D.
Trainers: 22 B-52F.
Medium-range bombers: 65.
4 sqns with 65 FB-111A.
Active reserve: a further 3 FB-111A, 31 B-52 (perhaps 4 D, 21 G, 6 H).
3 sqns with 27 RC/EC-135.
Tankers: 34 sqns with 517 KC-135A.
(On order: 25 TR-1A recce ac.)
DEFENSIVE: North American Air Defence Command (NORAD), a joint US-Canadian organization with HQ at Colorado Springs, includes: Aircraft (excluding Canadian and tac units):
Interceptors: 327.
(i) Regular: 6 sqns with 148 F-106A.
(ii) Air National Guard (ANG): 3 sqns with 63 F-101B, 2 with 40 F-4D, 5 with 76 F-106A.
AAM: Genie, Falcon, Super Falcon. Warning Systems:
(i) Satellites: 1 over Eastern Hemisphere, 2 over Western.
(Surveillance and warning system to detect launch of SLEM, ICBM and fractional orbital bombardment systems (FOBS).)
(ii) Space Detection and Tracking System (SPADATS): USAF 496L Spacetrack (6 sites in US), USN SPASUR and civilian agencies,
Space Defense Center at NORAD Combat Operation HQ. (Satellite tracking, identification and cataloguing control.)
(iii) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS): 3 stations in Alaska, Greenland and England. (Radars to detect and track ICBM and IRBM.)
(iv) Distant Early Warning (DEW) Line: 31 stations roughly along the 70RN parallel.
(v) Pinetree Line: 24 stations in Central Canada.
(vi) 474N: 1 station each on US East, Gulf and West coasts; those on East and West coasts being replaced by Pave Paws phased-array radars.
(SLBM detection and warningnet.)
(vii) Perimeter Acquisition Radar Attack Characterization System (PARCS): 1 north-facing phased array 2,000-mile system at inactive ABM site in North Dakota.
(viii) Cobra Dane Radar: phased-array system at Shemya, Aleutians. (Detection of ICBM, SLBM, satellites.)
(ix) Back-up Interceptor Control (BUIC) : all stations but 1 semi-active. (AD command and control).
(x) Semi-Automatic Ground Environment (SAGE): 6 locations (2 in Canada); combined with BUIC and
Manual Control Centre (MCC) in Alaska (SAGE, BUIC and MCC are all being replaced by Joint Surveillance System (JSS),
with 8 Region Operations Control Centres; 5 in US, 1 in Alaska, 2 in Canada).
(Co-ordinating surveillance and tracking of objects in North American airspace.)
(xi) Ground radar stations: 3 manned by ANG, some 47 by the Federal Aviation Administration (FAA) (to be replaced as surveillance element of JSS). Army: 774,000 (56,840 women).
4 armd divs.
6 mech divs.* (* One National Guard bde is incorporated in 1 mech and 3 inf divs.)
4 inf divs.*
1 airmobile div.
1 AB div.
1 armd bde.
4 inf bdes.
3 armd cav regts.
4 Pershing, 8 Lance SSM bns.
Army Aviation: 1 air cav combat bde; indep bns assigned to HQ for tac, tpt and medical duties. Tanks: some 10,900 med, incl 1,825 M-48A5, 1,555 M-60, 6,195 M-60A1, 540 M-60A2 with Shillelagh ATGW, 615 M-60A3, 152 M-1 Abrams;
1,400 M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh. AFV: some 22,000 M-577, M-114, M-113 APC. Arty and Msls: about 2,500 105mm, 155mm towed guns/how; 4,000 175mm SP guns and 105mm, 155mm and 203mm SP how; 3,500 81mm, 2,000
107mm mor; 6,000 90mm and 106mm RCL; 107,000 TOW, 7,000 Dragon ATGW; Copperhead GW; 108 Pershing, Lance SSM. AA arty and SAM: some 600 20mm and 40mm towed and SP AA guns; some 20,000 Vulcan 20mm AA guns;
Redeye, Stinger SAM; Chaparral SAM systems; Nike Hercules and Improved HAWK SAM (to be replaced by Patriot). Aircraft/Hel: about 550 ac, incl 200 OV-1/-10, 350 RU-21/C-12;
298 AH-1S, 195 UH-60A hel.)
DEPLOYMENT: Continental United States (including Alaska and Canal Zone):
Strategic Reserve:
(i) 1 mech, 1 AB divs, 1 armd bde;
(ii) To reinforce 7th Army in Europe, 2 armd, 3 mech, 2 inf, 1 airmobile divs, 1 armd cav regt, 1 inf bde;
(One armd, 1 mech divs, 1 armd cav regt have hy eqpt stockpiled in W.Germany.)
(iii) Alaska, 1 bde;
(iv) Panama, 1 bde. Europe: 206,400.
(i) Germany: 196,200. 7th Army: 2 corps (incl 2 armd, 2 mech divs, 1 armd, 1 mech, 1 cav bdes plus 2 armd cav regts), 3,000 med tks.
(Includes those stockpiled for the strategic reserve formations.)
(ii) West Berlin: 4,400. HQ elements and 1 inf bde.
(iii) Greece: 800.
(iv) Italy: 4,000.
(v) Turkey: 1,000. Pacific:
(i) South Korea: 30,400, 1 inf div (less 1 inf bde), 1 AD arty bde with 12 Improved HAWK btys.
(ii) Hawaii : 1 inf div less 1 bde.
RESERVES: 535,000. A further 746,500 have some reserve obligation.
(i) Army National Guard: 345,500, capable after mobilization of manning 2 armd, 1 mech, 5 inf divs, 21 indep bdes
(3 armd, 8 mech, 10 inf; 4 in regular army divs), plus reinforcements and support units to fill regular formations.
(ii) Army Reserves: 190,000; 49,000 a year do short active duty. 12 trg divs, 1 mech, 2 indep inf combat bdes, 1 tk, 2 inf, 15 indep arty bns, 130 indep aviation units with 566 ac. Navy: 528,000 (21,600 women); 173 major combat surface ships, 81 attack submarines. Submarines, Attack:
74 nuclear: 12 Los Angeles with Harpoon SSM and SUBROC; 52 with SUBROC (1 Lipscomb, 1 Narwhal, 37 Sturgeon, 13 Thresher),
5 Skipjack, 4 Skate, 1 Tullibee.
7 diesel (to be 5 in 1981): 3 Barbel, 1 Grayback, 2 Tang, 1 Darter. Aircraft carriers: 14 (1 more building).
(On order: 811 F-18 fighters, 3 EC-130Q EW ac, 20 CH-53E Super Stallion, UC-12B hel.)
DEPLOYMENT AND BASES (average strengths of major combat ships; some based overseas in Mediterranean and Western Pacific, rest rotated from US): Second Fleet (Atlantic): 5 carriers, 64 surface combatants. Norfolk (HQ), Mayport, Roosevelt Roads (Puerto Rico), Charleston, Philadephia, Brooklyn,
New London, Newport, Boston, Guantanamo Bay (Cuba), Argentia (Newfoundland), Kefiavik (Iceland), Holy Loch (Britain). Third Fleet (Eastern Pacific): 4 carriers, 67 surface combatants. Pearl Harbor (HQ), San Francisco, San Diego, Long Beach, Adak (Alaska). Sixth Fleet (Mediterranean): 5 subs, 2 carriers, 12 surface combatants. Gaeta (HQ), Naples (Italy), Rota (Spain). Seventh Fleet (Western Pacific): 7 subs, 2 carriers, 26 surface combatants. Yokosuka (Japan, HQ), Subie Bay (Philippines), Apra Harbor (Guam), Midway.
Dets serve in the Indian Ocean (2 carrier task forces: 2 carriers, some 18 surface combatants).
Middle East Force (Persian Gulf): 1 cmd ship, 4 surface combatants.
RESERVES: 88,000. A further 335,600 have some Reserve obligation.
Ships in commission with the Reserve include 23 destroyers, 3 amph warfare ships, 22 ocean minesweepers. 2 log ships.
2 carrier wings: 6 attack sqns with A-7B, 4 fighter with F-4N, 2 recce with RF-8G, 2 AEW with E-2B, 3 ECM with EA-6A, EKA-3.
2 MR wings: 13 sqns with P-3A/B.
1 tac spt wing: 2 composite sqns with TA-4J, 6 spt sqns with C-9, C-118, C-130.
1 hel wing: 7 hel sqns (4 ASW with SH-3D, 2 lt attack with HH-1K, 1 SAR with HH-3). Marine Corps: 189,000 (5,085 women).
3 divs, each of 9 inf, 1 recce, 1 engr, 1 amph bns, 1 arty regt.
13 FGA sqns: 3 lt with 78 AV-8A Harrier V/STOL, 5 lt with 80 A-4M, 5 med with 60 A-6A/E.
1 recce sqn with 10 RF-4B.
2 ECM sqn with 20 EA-6B.
2 observation sqns with 24 OV-10A.
3 assault tpt/tanker sqns with 36 KC-130F.
24 hel sqns: 6 hy with 126 CH-53D, 9 med with 162 CH-46F, 6 lt with 96 UH-1N, 3 attack with 72 AH-1J/T.
6 trg sqns with some 40 A-4M/TA-45, A-6C, AV/TAV-8A, F-4J/N ac; CH-46F, CH-53D hel.
AAM: Sparrow, Sidewinder.
DEPLOYMENT: Continental United States:
2 Marine Amphibious Forces (MAF), each with 1 div, 1 air wing. Pacific:
(i) Japan: 1 MAF (1 div, 1 air wing), 1 Marine Amphibious Unit (MAU), 1 bn landing team.*
(ii) Hawaii: 1 bde (from div in US).
(* Marine Amphibious Units are 5-7 amph ships with a Marine bn embarked. Only 1 in Mediterranean and 1 in Pacific are regularly constituted.
1 Bn Landing Team (MAU less hel) also deployed in the Pacific; 1 occasionally formed for the Atlantic.)
RESERVES: 33,300. A further 82,400 have some Reserve obligation.
1 div and 1 Fleet Marine force: 1 regt, 30 combat and spt bns.
1 air wing: 2 fighter sqns with 24 F-4N, 6 attack sqns with 72 A-4E/F, 1 observation sqn with 16 OV-10A/D, 1 tpt/tanker sqn with 12 KC-130,
7 hel sqns (1 attack with 18 AH-1G, 2 heavy with 18 CH-53, 3 medium with 54 CH-46, 1 light with 21 UH-1E), 1 SAM bn with HAWK. Air Force: 555,100 (53,230 women); about 3,700 combat aircraft. (Excluding ac in SAC and NORAD; incl ac in ANG and Air Force Reserve.)
26 wings, comprising 79 FGA sqns: 32 with 868 F-4, 16 with 360 F-15, 3 with 72 F-16, 5 Wild Weasel(1 with 24 F-105G, 4 with 84 F-4G),
11 with 282 F-111A/D/E/F, 3 with 72 A-7D, 9 with 216 A-10A.
6 tac recce sqns with 192 RF-4C.
3 AWACS sqns with 20 E-3A.
1 defence system evaluation sqn with 21 EB-57 (a second forming, to have EF-111A).
11 tac air control sqns: 6 with 88 OV-10 and O-2E,
1 with 7 EC-130E, 1 with 11 EC-135 ac, 3 with 27 CH-3 hel.
5 special operations sqns: 4 with 20 AC-130 ac, 1 with CH-3, UH-1 hel.
4 aggressor trg sqns with 55 F-5E.
17 ocus: 1 with F-16, 7 with F-4, 1 with F-5, 2 with F-15, 2 with F-101/-106, 3 with A-10, 1 with RF-4C.
1 tac drone sqn with 7 DC-130A.
14 tac airlift sqns with 276 C-130.
17 hy tpt sqns: 4 with 74 C-5A, 13 with 241 C-141.
7 SAR sqns with 30 HC-130 ac, 76 HH-3/-53, 11 HH-1 hel.