The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed in July 1981, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specifically stated. The study should not therefore be regarded as a comprehensive guide to the balance of military power, in particular, it does not reflect the facts of geography, doctrine or efficiency, except where these are explicitly touched upon.
The book is organized in three sections. National entries are in general grouped geographically, but with special reference to the principal regional defence pacts and alignments. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in a tabular form. Tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and static measurements of the strategic nuclear balance, defence expenditure (with historical trends), military manpower (active and reserve) and arms-transfer agreements. New in this year's edition are a description of chemical warfare agents, and a sketch map of the Chinese People's Republic's Military Regions and Districts. Separate essays assess the European theatre balance, both conventional and nuclear, between NATO and the Warsaw Pact. There essays go beyond the purely statistical presentation of military forces.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is important to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables.
The Director and the staff of the Institute assume full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. Inevitably, these estimates change as new information becomes available. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
September 1981
ВВЕДЕНИЕ
The Military Balance представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран во всем мире.
Он исследует факты военной мощи, на июль 1981 года, и не делает прогнозов уровней силы или оружия за пределами этой даты, если только специально не оговорено. Это исследование не следует рассматривать в качестве всеобъемлющего руководства по балансу военной мощи; в частности, оно не отражает факторов географии, уязвимости или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются.
Книга состоит из трех разделов. Национальные позиции, как правило, сгруппированы географически, но с особым упором на основные региональные договоры и соглашения в области обороны. Информация о некоторых небольших странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не заслуживает более полного описания, представлена в табличной форме. Таблицы дают сравнительную информацию о ядерных средствах доставки стратегический ядерный баланс, расходов на оборону (исторические тенденции), военных сил (активных и резервных) и соглашений о передачи вооружений. Новым в этом году является описание боевых отравляющих веществ, а также эскиз карты военных районов и округов Китайской Народной Республики. Отдельные очерки оценивают баланс европейского театра действий, как обычного, так и ядерного, между НАТО и Варшавским договором. Эти очерки выходят за рамки чисто статистического представления военных сил.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю воспользоваться текущим изданием военного баланса. Важно ознакомиться с ними, поскольку они усиливают и уточняют данные в национальных разделах и таблицах.
Директор и сотрудники Института несут полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны в равной степени сотрудничали друг с другом, и поэтому некоторые цифры оценочные. Эти оценки неизбежно меняются по мере поступления новой информации. Институт в значительной степени благодарен ряду своих членов и консультантов, которые помогали ему в составлении и проверке материалов.
Сентябрь 1981 года
READERS NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are indicated in the Table of Contents on p.iii. An alphabetical list, showing where each country entry is to be found, is on p. 2, following these notes. To the extent that national variations permit, each country entry (with the exception of those for some smaller countries) is arranged in a standard form: general information about population, military service, total military manpower strength, Gross National Product (GNP) and defence expenditure; separate sections on the army, navy, and air force, with broad organization and equipment and, where relevant, the foreign deployment of forces of a significant size and main naval bases. Where the information is available, reserves and paramilitary forces are included. It is not easy to make precise distinctions as to what are or are not paramilitary forces, and some latitude must be allowed in definition. In general, however, para-military forces are here taken to be forces whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest they may be usable in support, or in lieu, of regular forces.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence expenditure
For defence expenditure the latest available budget figures are quoted. Table 4 on p. 112 shows current, and past expenditures, expressed in current United States dollars so as to afford international comparisons; however, since many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. In Table 2 there are comparisons of NATO defence expenditures 1961-1980 in current and constant prices; in this table, and for the NATO countries in Table 4, a standard NATO definition of defence expenditure is used, but in most other cases national definitions are used. The defence expenditures of the Soviet Union and the People's Republic of China are a range of estimates illustrating the variation of opinion as to these expenditures. The problem of arriving at Soviet defence expenditure and an exchange rate to afford comparability is discussed on pp. 14-15, whilst a note on p. 75 covers the difficulty of arriving at a figure for China.
National Income
Gross National Product (GNP) and Gross Domestic Product (GDP) figures are both used. GDP is equal to GNP minus net income from abroad. GNP figures are usually quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 4 uses both published and estimated GNP figures. Wherever possible, the United Nations System of National Accounts has been used, rather than national figures, as a step towards greater comparability. For the Soviet Union GNP estimates are made in roubles, following R.W. Campbell, 'A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP' (Associationfor Comparative Economic Studies, vol. XIV, no.2, Fall 1972). East European GNPS at factor cost are derived from Net Material Product, using an adjustment parameter from T.P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974). For the People's Republic of China two estimates of GNP have been given in a note on p. 75.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into United States dollars, using the rate prevailing at the end of the first quarter of the relevant year. In all cases the conversion rates used are shown in the country entry but may not always be applicable to commercial transactions. An exception has been made in the case of the Soviet Union, since the official exchange rate is unsuitable for converting rouble estimates of GNP. Various estimates of more appropriate conversion rates have been made, but they have shortcomings too great to warrant their being used here; the official rate is, however, given in the country section. Further exceptions are certain East European countries which are not members of the IMF and Romania (which is), for which the conversion rates used are those described in Alton's study mentioned above.
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the country entry where appropriate. Reserve figures are generally estimates based on a five-year post-conscription period. Further manpower information is also included in Table 4.
Equipment
The equipment figures in the country entries cover total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. The symbol - indicates that part of an establishment is detached. Except where the symbol Strength of Military Formations
The table below gives the average establishment strength of the major military formations used in the text. The figures should be treated as approximate, since military organization is flexible, and formations may be reinforced or reduced. The manning of formations may, of course, be well below these levels.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact forces and those of other Soviet-supported countries have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea and Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have generally followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1 July 1981 are listed, by geographical region, in Table 5 on pp. 114-18. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where these are known. Licensing arrangements, widespread among industrialized countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p.viii, immediately following these notes. For the convenience of the reader, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a $ sign appears it refers to US dollars, unless otherwise stated. The term billion equals 1,000 million.
ПРИМЕЧАНИЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы указаны в оглавлении на стр. iii. Алфавитный список, показывающий, где находится каждая запись страны, находится на стр. 2, после этих Примечаний. В той мере, в какой это позволяют национальные различия, справка о стране (за исключением некоторых небольших стран) оформляется в стандартной форме: общая информация о населении, военной службе, общей численности военного персонала, валовом национальном продукте (ВНП) и расходах на оборону; отдельные разделы, посвященные армии, флоту и военно-воздушным силам, с организацией и оснащением и, где это уместно, иностранным развертыванием сил значительного размера и основных военно-морских баз. Там, где такая информация имеется, включаются резервы и военизированные формирования. Нелегко провести четкое разграничение между военизированными формированиями или не военизированными формированиями, и в определении должна быть предусмотрена определенная свобода действий. В целом, однако, полувоенными силами, здесь принято считать силы с вооружением и обучением выходящем за рамки того, что требуется для гражданской полиции и чья Конституция и управления предполагают, что они могут использоваться в поддержку, или вместо регулярных сил.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляет каждый из основных региональных разделов исследования. Помощь в обороне с менее формальными механизмами тоже отмечена. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
В отношении расходов на оборону приводятся последние имеющиеся бюджетные данные. Таблица 4 на стр. 112 показывает текущие и прошлые расходы, выраженные в текущих долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления; однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, эти цифры не обязательно будут соответствовать показателям, показанным в предыдущих изданиях The Military Balance. В таблице 2 приведены сравнения оборонных расходов НАТО 1961-1980 гг. в текущих и постоянных ценах; в этой таблице и для стран НАТО в таблице 4 используется стандартное определение оборонных расходов НАТО, но в большинстве других случаев используются национальные определения. Расходы на оборону Советского Союза и Китайской Народной Республики представляют собой ряд оценок, иллюстрирующих различия во мнениях относительно этих расходов. Проблема получения советских оборонных расходов и обменного курса для обеспечения сопоставимости обсуждается на стр. 14-15, а примечание на стр. 75 показывает трудность достижения цифры для Китая.
Национальный доход
Используются показатели валового национального продукта (ВНП) и валового внутреннего продукта (ВВП). ВВП равен ВНП минус чистый доход из-за рубежа. Показатели ВНП обычно приводятся в текущих рыночных ценах (стоимость факторов для восточноевропейских стран). В тех случаях, когда в настоящее время данные из опубликованных источников отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 4 используются как опубликованные, так и оценочные данные о ВНП. Там, где это возможно, в качестве шага на пути к большей сопоставимости использовалась система национальных счетов Организации Объединенных Наций, а не национальные показатели. Для Советского Союза оценки ВНП делаются в рублях, следуя Р. У. Кэмпбеллу, "кратчайшему методу оценки советского ВНП" (Associationfor Comparative Economic Studies, vol. XIV, нет.2, Fall 1972). Восточноевропейские ВНП по факторным издержкам рассчитываются на основе чистого материального продукта с использованием корректировочного параметра T.P.Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe',Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington: USGPO, 1974). Для Народной Республики Китай по ВНП дано в примечании на стр. 75.
Курсы Конвертации Валют
Для облегчения сопоставлений показатели в национальной валюте были пересчитаны в доллары США по курсу, действовавшему на конец первого квартала соответствующего года. Во всех случаях используемые коэффициенты пересчета показаны в записи страны, но не всегда применимы к коммерческим операциям. Исключение сделано в случае Советского Союза, поскольку официальный обменный курс непригоден для пересчета рублевых оценок ВНП. Были сделаны различные оценки более подходящих коэффициентов пересчета, но они имеют слишком большие недостатки, чтобы оправдывать их использование здесь; однако официальный курс приводится в разделе по стране. Другими исключениями являются некоторые восточноевропейские страны, не являющиеся членами МВФ, и Румыния (которая является таковой), для которых используются коэффициенты пересчета, описанные в вышеупомянутом исследовании Алтона.
Личный состав
Если не указано иное, приводятся данные о численности действующих сил, регулярных и призывных. В соответствующих случаях в справке страны также указывается численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Данные о резервах обычно рассчитываются на основе пятилетнего периода после призыва в армию. Дополнительная информация о личном составе также приводится в таблице 4.
Вооружение
Данные о вооружении в справках стран охватывают все запасы, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны силы боевых эскадрилий. Символ - указывает на то, что часть заведения отделена. За исключением случаев, когда используется символ <, исключаются морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин "боевые самолеты" включает в себя только бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, ударные самолеты, перехватчики, разведывательные самолеты, учебно-боевые самолеты (т. е. самолеты, обычно оснащенные и сконфигурированные для доставки боеприпасов); он не включает вертолеты. Основные технические данные о средствах доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и самолеты), имеющихся в распоряжении стран NATO и Варшавского договора, приведены в Таблице 1.
Численность воинских формирований
В таблице ниже приводится средняя численность основных воинских формирований, использованных в тексте. Цифры следует рассматривать как приблизительные, поскольку военная организация является гибкой, а формирования могут быть усилены или сокращены. Комплектование формирований, конечно, может быть значительно ниже этих уровней.
Силы дивизий охватывают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Силы Варшавского договора и других поддерживаемых Советским Союзом стран имеют составы, аналогичные Советскому Союзу. Соединения и эскадрильи НАТО, не включенные в таблицу выше, имеют общие показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, принимают американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки вооружения
Основные соглашения о поставках оружия, заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1981 года, перечислены в разбивке по географическим регионам в таблице 5 на стр. Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там также указываются ожидаемые даты поставки, когда они известны. Лицензионные соглашения, широко распространенные среди промышленно развитых стран, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii сразу же после этих Примечаний. Для удобства читателя, некоторые важные аббревиатуры объясняются снова при первом использовании. Если появляется знак $, он относится к долларам США, если не указано иное. Термин миллиард равен 1000 миллионам.
The second Strategic Arms Limitation Talks Agreement (SALT II), signed in June 1979, remains ungratified. Modernization of strategic weapons continues within the context and limits imposed by SALT I and stipulated in the Vladivostok accord of 1974. Neither side appears to have taken any steps to breach irreversibly the provisions of SALT II, and both sides have reduced the numbers of SLBM in service, although this is probably temporary only, while new submarine types are phased into service.
Modernization of the US ICBM force with Mk 12A warheads retrofitted to the 550 Minuteman III missiles is virtually complete. Damage to two Titan II silos has resulted in a reduction in that force of two missiles, one of which is expected to be back in service in 1982. The new Administration is reviewing the MX ICBM basing mode, with decisions expected shortly, and development of the missile continues.
The retrofitting of the Trident C-4 SLBM (range 4,000 nm, 8x100KT MIRV) into Poseidon SSBN continues with 4 boats now in service and 6 more scheduled for refitting shortly. Five Allen-class Polaris boats have now been retired. The net effect of these changes has reduced the number of SLBM launchers by 100, warheads by 272 and yield by 43.2MT. The first of the new Ohio-class SSBN (24 Trident C-4), is undergoing sea trials. The programme (totalling 11 boats) has suffered from production delays, but 8 boats are now building. Early development of Trident D-5 SLBM(range 6,000 nm, up to 14x150KT MIRV or, possibly, MARV) continues.
Within the strategic bomber force the older B-52F models have now been placed in reserve. Upgrading of the D, G and H models has begun. This will give the B-52D greater bombing accuracy and enable the G and H models to carry ALCM. Conversion of the B-52G to carry ALCM is in hand, with the first squadron of 16 aircraft due to enter service in December 1981. The Administration's decision on whether to reinstate the B-l, to stretch the F-111, or to embark on an entirely new strategic bomber is expected shortly. The total number of US deliverable strategic warheads is now about 9,000, when ICBM and SLBM warheads and air-delivered weapons are counted (the figure of 7,301 in last year's Military Balance referred to missile carried warheads only). Bomber force loadings are difficult to establish with precision.
Defence against strategic attack is under review, with renewed emphasis being placed on the research and development of ABM systems. This programme looks at pursuing short-term, endo- and exo-atmospheric detection and interception of re-entry vehicles. A previous LOADS (Low-Altitude Defensive Systems) concept is being re-examined, with full system tests expected during this fiscal year. Improvements in early warning systems against manned bombers, strategic command, control, communications and intelligence (C3I), and increases in the CONUS interceptor forces are taking place.
Soviet Strategic Systems
The Soviet Union's ICBM deployment total remained unchanged over the year, although there have been reports of modifications to warheads to provide greater targeting flexibility in terms of yields and accuracy. There are now some 308 SS-18 in service, mostly with 8x2MT warheads, but a few are reported with 1 x 10-50MT warhead. Also in service are 150 SS-17, 300 SS-19 and 580 of the older SS-11, some 60 of which, in SS-19 silos, may be being uprated to SS-19 standard. A number of new types of ICBM are believed to be under development.
The modernization of the I/MRBM force continues, with some 230 of the new SS-20 (3x150KT MIRV) in service. Phasing out of the older single-warhead SS-4 and SS-5 (1x1MT RV) continues at a rather slower pace, resulting in a net increase of perhaps 10 launchers over the year. Before the SS-20 was introduced in 1977 there were some 600 SS-4 and -5 with single warheads. Today there are some 380 SS-4/-5 1 MT and 690 SS-20 150KT warheads; an increase in the total number of available warheads of some 56%, albeit with a decline in the deliverable megatonnage of some 19%.
There has been an overall decline in the number of SLBM from 1,003 in 1980 to 989 in 1981. The total number of D-class submarines remains the same, but a reassessment has raised the total of D-II boats to 11, with a corresponding drop in D-I boats, and results in an increase of four missiles in the gross total. The Y-class and H-II class totals are each down one. The G-class (not included under SALT) remain as they were last year, with perhaps 3 in reserve. The older G-I class, withdrawn last year, have apparently been scrapped. The first of the new Typhoon-class, with 20 missiles, is now fitting out and more of this class are under construction. The missile is also believed to be new, the SS-NX-20 with MIRV.
The Long Range Air Force continues to operate its ageing force of Tu-95, Mya-4, Tu-16, Tu-22 and its newer Tu-22M/Tu-26 Backfire. There is some variation in numbers of Backfire when compared with last year. It is possible that the earlier Backfire A has been taken out of service for modification.
Excluding the I/MRBM forces, the total number of nuclear delivery vehicles is 2,537, and the number of deliverable warheads has risen in the year from 6,000 to over 7,000, primarily as a result of introducing MIRVed launchers to replace single-warhead launchers.
There is no evidence that the Soviet Union is according a lower priority to strategic defence. Although the number of Galosh ABM around Moscow has been reduced from 64 to 32, it now appears that this is a prelude to some upgrading consistent with the ABM Treaty of 1972. New ABM-associated and intermediate-range radars are reported in service or under construction, and a new low-level SA-10 SAM is entering service, with other SAM reported under development. Civil Defence remains a higher priority in the USSR than in the US, particularly in terms of providing protection for the leadership.
American General-Purpose Forces
Significant in the first Reagan budget was the emphasis given to the general preparedness of the US conventional forces, in clear recognition not only of their utility but also the neglect of previous years in terms of force levels and readiness. Clearly, it is still too early to identify all programme changes, but the shipbuilding programme deserves specific emphasis, as does the attention now being directed to the logistic support levels of all types of conventional forces.
All services continue to procure additional items of existing equipment. The Army is slowly introducing the new M-l Abrams tank and has begun to introduce its new M-2 infantry and M-3 cavalry combat vehicles. It has virtually phased out the 175mm gun, standardizing on the 155mm and 203mm howitzers. New weapons include the Multiple Launch Rocket System (MLRS), similar to multi-rail unguided artillery rocket systems in general use throughout the Warsaw Pact. It is intended to provide high rates of fire against area targets. The Divisional Air Defense gun (DIVAD), a 40mm self-propelled anti-aircraft weapon intended to augment existing AA artillery protection within the field forces, is also being introduced. A new SAM, the Patriot, is on order. The Navy is ordering two aircraft carriers, four cruisers, three destroyers and 31 frigates, with plans for others for future fiscal years. The reactivation and modernization of two, perhaps four, battleships from the reserve is being considered. The Marine Corps will receive additional amphibious personnel carriers and CH-53E Super Stallion helicopters. The Air Force continues to phase in the F-16, replacing its F-4 Phantoms.
Concern continues to be expressed over the increasing problems concerning the serviceability and maintenance of complex military equipment. Reports suggest that many modern weapons fail in service through inadequate maintenance, or some minor components showing faults when tested, sometimes as a result of a malfunction in the test equipment.
Soviet General-Purpose Forces
The steady improvement of Soviet divisions in terms of firepower, mobility and logistic support continues, although no new types of major equipment have been identified during the past year. The T-80 medium tank has not yet appeared, while the familiar PT-76 light tank continues to be phased out in favour of the BMD light tank and perhaps the BMP infantry combat vehicle, which uses the same turret as the PT-76 with a 73mm gun. The old BTR-50 and -60 personnel carriers are being replaced by the BTR-70 and by the BMP.
The Soviet Navy is acquiring some impressive new equipment. A new cruise missile submarine, the O-class with 20 SS-N-19, has been developed. New surface combatants include the Kirov-class nuclear-powered missile cruiser, carrying a mix of surface-to-surface, surface-to-air and anti-submarine missiles, and two new classes of missile-equipped destroyers, Sovremenny and Udaloy. Construction continues on known types in all categories.
No new types have been noted in either the Naval Air Force or Frontal Aviation, with the possible exception of a new Sukhoi ground-attack aircraft. Older types are being replaced with new.
Russian equipment continues to be characterized by its sturdiness and, in many cases, by its simplicity. Over the years, however, there has been a trend toward more sophistication both in construction and operation.
Соединенные Штаты и Советский Союз
Американские Стратегические Силы
Второе соглашение об ограничении стратегических вооружений (ОСВ-2), подписанное в июне 1979 года, остается не ратифицированным. Модернизация стратегических вооружений продолжается в контексте и пределах, установленных ОСВ-1 и Владивостокским соглашением 1974 года. Ни одна из сторон, по-видимому, не предприняла никаких шагов для необратимого нарушения положений ОСВ-2, и обе стороны сократили число находящихся в эксплуатации БРПЛ, хотя это, вероятно, носит лишь временный характер, в то время как новые типы подводных лодок вводятся в эксплуатацию.
Модернизация американских сил МБР с боеголовками Mk 12A на 550 ракетах Minuteman III, практически завершена. Ликвидация двух шахт Titan II привело к сокращению этих сил на две ракеты, одна из которых, как ожидается, вернется на вооружение в 1982 году. Новая администрация пересматривает режим базирования МБР MX, решения по которому ожидаются в ближайшее время, и разработка ракеты продолжается.
Модернизация Trident C-4 SLBM (дальность 4000 миль, 8x100KT MIRV) в ПЛАРБ Poseidon продолжается на 4 лодках, которые сейчас находятся в эксплуатации, и еще 6 запланированы для переоборудования в ближайшее время. Пять лодок класса Allen Polaris уже сняты с вооружения. Эффект этих изменений сократил количество пусковых установок БРПЛ на 100, боеголовок - на 272, а мощность-на 43,2 МТ. Первая из новых ПЛАРБ класса Ohio (24 Trident C-4) проходит ходовые испытания. Программы (на общую сумму 11 лодок) страдает от задержки в производстве, но 8 лодки сейчас строят. Раннее развитие Trident D-5 SLBM (дальность 6000 миль, до 14х150КТ MIRV или, возможно, MARV) продолжается.
В составе стратегических бомбардировочных сил более старые модели B-52F в настоящее время размещены в резерве. Началась модернизация моделей D, G и H. Это даст B-52D большую точность бомбардировки и позволит моделям G и H нести ALCM. Конверсия B-52G для несения ALCM ведется, первая эскадрилья из 16 самолетов должны войти в эксплуатацию в декабре 1981 года. Ожидается, что в ближайшее время администрация примет решение о том, следует ли восстановить B-l, модернизировать F-111 или приступить к совершенно новому стратегическому бомбардировщику. Общее количество стратегических боеголовок даст нам результат сейчас около 9000, на МБР и БРПЛ носителях (было 7,301 в военном балансе в прошлом году упомянутые ракеты несли только боеголовок). Бомбардировочные нагрузки трудно установить с точностью.
Оборона от стратегических атак находится в стадии рассмотрения, с новым акцентом на исследование и разработку систем ПРО. Эта программа предусматривает краткосрочное, эндо-и экзо-атмосферное обнаружение и перехват средств, возвращающихся в атмосферу. Предыдущая LOADS (мало-высотная оборонительная система) на стадии пересмотра, с полной системой тестов, ожидаемых в текущем финансовом году. Совершенствуются системы раннего предупреждения о пилотируемых бомбардировщиках, стратегическое командование, управление, связь и разведка (C3I), а также увеличиваются силы перехватчиков CONUS.
Советские Стратегические Системы
Общий объем развертывания МБР в Советском Союзе оставался неизменным в течение года, хотя поступали сообщения о модификациях боеголовок для обеспечения большей гибкости прицеливания с точки зрения мощности и точности. Сейчас 308 SS-18 на вооружении, в основном с 8x2 MT боеголовок, но несколько, как сообщается, с 1x10-50 МТ БЧ. Также в эксплуатации 150 SS-17, 300 SS-19 и 580 старых SS-11, из которых около 60, в SS-19-шахтах, может быть модернизировано до SS-19 стандарта. Считается, что в стадии разработки находится ряд новых типов МБР.
Модернизация сил БРСД продолжается, около 230 новых SS-20 (3x150 KT РГЧ) в действии. Постепенный отказ от старых одноблочных установок SS-4 и SS-5 (1x1 MT RV) продолжается довольно медленными темпами, что привело к чистому увеличению, возможно, на 10 пусковых установок в течение года. До появления SS-20 в 1977 году насчитывалось около 600 SS-4 и -5 с одиночными боеголовками. Сегодня их насчитывается около 380 SS-4/-5 1 MT и 690 боеголовок SS-20 150 KT; увеличение общего числа имеющихся боеголовок примерно на 56%, хотя и со снижением доставляемых мегатонн примерно на 19%.
Наблюдается общее снижение количества БРПЛ от 1,003 в 1980 году до 989 в 1981 году. Общее число D-класса подводных лодок по-прежнему то же самое, но пересмотр повысил общее количество D-II лодок до 11, с соответствующим уменьшением в D-I лодок, что приводит к увеличению на четыре ракеты в всего. Итоговое количество классов Y и H-II снижены. G-класс (не включенный в ОСВ) остается таким как они были в прошлом году, с возможно 3-мя в запасе. Старые G-I класс, сняты в прошлом году, были отменены. Первая из нового класса Typhoon, с 20 ракетами, в настоящее время оснащается и другие этого класса находятся в стадии строительства. Ракета также считается новой, SS-NX-20 с MIRV.
ВВС дальнего радиуса действия продолжают эксплуатировать свои устаревающие самолеты Ту-95, Мя-4, Ту-16, Ту-22 и новые Ту-22М/Ту-26. По сравнению с прошлым годом наблюдаются некоторые различия в количестве Backfire. Возможно, что более ранний Backfire A был снят с эксплуатации для модификации.
Кроме БРСД сил, общее количество носителей ядерного оружия 2,537 и количество поставляемых боеголовок возросло в год от 6000 до более 7000, в основном в результате введения пусковых установок МБР с РГЧ ИН для замены моноблочных установок.
Нет свидетельств того, что Советский Союз уделяет меньшее внимание стратегической обороне. Хотя количество противоракет Galosh вокруг Москвы сократилось с 64 до 32, сейчас, как представляется, это прелюдия к некоторой модернизации в соответствии с Договором по ПРО 1972 года. Новая ПРО с РЛС средней дальности, как сообщается, уже в службе или в стадии строительства, и новый ЗРК SA-10 вводится в эксплуатацию, другие ЗРК, как сообщается, в стадии разработки. Гражданская оборона остается более высоким приоритетом в СССР, чем в США, особенно с точки зрения обеспечения защиты руководства.
Американские Силы Общего Назначения
Важным в первом бюджете Рейгана был акцент на общую готовность обычных вооруженных сил США, в явном признании не только их полезности, но и пренебрежения ими в предыдущие годы с точки зрения уровня и готовности сил. Очевидно, что еще слишком рано говорить обо всех изменениях в программе, однако особого внимания заслуживает программа в области судостроения, равно как и внимание, которое сейчас уделяется уровню материально-технического обеспечения всех видов обычных вооруженных сил.
Все службы продолжают закупать дополнительное оборудование. Армия постепенно вводит новый танк M-1 Abrams и начала вводить свои новые боевые машины пехоты M-2 и кавалерии M-3. Он практически свернуты пушки 175мм, стандартизации на 155мм и 203мм гаубицы. Новое оружие включает в себя реактивные системы залпового огня (РСЗО), аналогичные многоствольным неуправляемым артиллерийским ракетным системам общего пользования в странах Варшавского договора. Он предназначен для обеспечения высокой скорострельности по площадным целям. Вводится также дивизионная зенитная установка (DIVAD)- 40-мм самоходное зенитное орудие, предназначенное для усиления существующей зенитной артиллерийской защиты в составе полевых сил. Новый ЗРК, Patriot, заказан. Военно-морской флот заказывает два авианосца, четыре крейсера, три эсминца и 31 фрегат, с планами на будущие финансовые годы. Рассматривается вопрос о реактивации и модернизации двух, а может быть, и четырех линкоров из резерва. Корпус морской пехоты получит дополнительные десантные вертолетоносцы и вертолеты CH-53E Super Stallion. ВВС продолжает создание F-16, для замены им F-4 Phantom.
По-прежнему выражается озабоченность в связи с растущими проблемами, касающимися исправности и технического обслуживания сложной военной техники. Согласно сообщениям, многие современные виды оружия выходят из строя в результате ненадлежащего технического обслуживания или некоторых незначительных неисправностей в ходе испытаний, иногда в результате неисправности испытательного оборудования.
Советские Войска Общего Назначения
Неуклонное совершенствование советских дивизий в плане огневой мощи, мобильности и материально-технического обеспечения продолжается, хотя за прошедший год новых видов основной техники не выявлено. Средний танк Т-80 еще не появился, в то время как знакомый легкий танк ПТ-76 продолжает сворачиваться в пользу легкого танка БМД и, возможно, боевой машины пехоты БМП, которая использует ту же башню, что и ПТ-76 с 73-мм пушкой. Старые БТР-50 и -60 заменяются на БТР-70 и БМП.
Советский флот приобретает впечатляющую новую технику. Разработана новая крылатая ракетная подводная лодка О-класса с 20-ю ракетами SS-N-19. Новые надводные корабли включают в атомный ракетный крейсер типа Киров, несущий ракеты "поверхность-поверхность", зенитные и противолодочные ракеты, а также два новых класса ракетных эсминцев, Современный и Удалой. Строительство продолжается по известным типам во всех категориях.
Новых типов не отмечено ни в Военно-Морских силах, ни в фронтовой авиации, за исключением, возможно, нового штурмовика "сухой". Старые типы заменяются новыми.
Российское оборудование продолжает характеризоваться своей прочностью и во многих случаях простотой. Однако на протяжении многих лет наблюдается тенденция к повышению уровня сложности как в строительстве, так и в эксплуатации.
THE UNTIED STATES
Population: 225,300,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,049,100 (167,760 women).
Estimated GDP 1980: $2,920 bn.
Defence expenditure 1981-2: $180 bn (national definition),* $171 bn (NATO definition).
(* Revised outlay requested in President Carter's last budget proposal;
Total Obligational Authority for FY 1982 was $196.7 bn, and Budget Authority $195.7 bn.
President Reagan has increased the Budget Authority to $226.3 bn, incl Civil Defence spending of $4.1 bn.) Strategic Nuclear Forces: (Manpower included in Army, Navy and Air Force totals.)
OFFENSIVE:
(a) Navy (21,000): 576 SLBM in 36 SSBN.
31 Lafayette SSBN: 4 with. 16 Trident I C-4(64 msls); 27 with Poseidon C-3 (432 msls), (8 to be retrofitted with C-4).
5 Washington, each with 16 Polaris A-3 (80 msls); (3 decommissioned Allen could be reactivated).
(8 Ohio SSBN, each with 24 Trident, building; 1 is on trials.)
(On order: 320 Trident I C-4 msls.)
(b) Strategic Air Command (SAC)(120,000): ICBM: 1,052 in 26 strategic msl sqns.
9 sqns with 450 Minuteman II, 11 with 550 Minuteman III (300 to refit with Mk 12A warhead).
6 sqns with 52 Titan II.
(Some 100 ICBM in storage.)
(On order: 200 MX.) Aircraft: Some 430 combat aircraft.
Long-range bombers: 316.
Active reserve: a further 5 FB-111A, 31B-52 (perhaps 3 D, 22 G, 6H).
Storage: 223 B-52 (all series).
ASM: perhaps 1,250 SRAM.
Strategic recce and comd:
1 sqn with 9 SR-71A.
1 sqn with 8 U-2R.
1 sqn with 4 E-4A/B (3 E-4A to convert to -4B).
3 sqns with 16 RC-135, 7 EC-135N, 14 EC-135C, EC-135S/U/V.
Tankers: 49 sqns (1 trg) with 615 KC-135A (incl 13 Air National Guard with 107 ac, 3 Air Force Reserve with 21 ac).
(On order 2 E-4B comd, 10 TR-1 Arecce, 12 KC-10A tanker ac; 920 ALCM.)
DEFENSIVE: North American Aerospace Defense Command (NORAD/ADCOM) a joint US-Canadian organization with HQ at Colorado Springs, includes: Aircraft (excluding Canadian and tac units):
Interceptors: 312.
(i) Regular: 6 sqns with 108 F-106A (F-15 to replace).
(Assigned from Tactical Air Force: 1 sqn with 18 F-15, 1 with 21 F-4.)
(ii) Air National Guard (ANG): 10 sqns (2 with 36 F-101B, 3 with 54 F-4D, 5 with 75 F-106A).
AAM: Genie, Falcon, Super Falcon.
Warning Systems:
1. ICBM, SLBM, satellites:
(a) Satellites: TRW Block 647: 1 over Indian Ocean: infra-red surveillance and warning system.
Control stations at Guam, Pine Gap and Nurrunger (Australia).
(b) Space Detection and Tracking System (SPADATS):
(i) Cobra Dane phased-array radar system at Shemya, Aleutians. Augments BMEWS in Alaska.
(Cobra Judy ship-bome phased array tracking system being built; will support research programmes, and also SPADATS.)
(ii) USAF 496L Spacetrack. FPS-17 detection, FPS-79 tracking radars at Diyarbakir (Turkey); FPS-10 tracking radar at Ko Kita (Thailand);
optical tracking system in California, at San Vito (Italy), Sand Island (Pacific), Mount Johns (New Zealand).
(iii) USN Space Surveillance System (SPASUR): 9 field stations in US (3 transmitting, 6 receiving sites and civilian agencies).
(c) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS). USAF 474L system: 3 stations:
13 radars detect and track ICBM and IRBM, but not MIRVS or satellites. 3,000-mile range.
(d) Perimeter Acquisition Radar Attack Characterization System (PARCS).
1 north-facing phased-array, 130 arc, 1,800-mile range system at Grand Forks, North Dakota (identifies and tracks individual re-entry vehicles).
(e) Space Defense Operations Center (SPADOC). NORAD/ADCOM Combat Operation HQ, Wyoming (tracking, identification and cataloguing).
Command, control and communications to all space-associated commands and agencies.
2. SLBM:
(a) Pave Paws 474L system. 1 phased-array station each on US East and West coasts; 3,000 nm range.
(b) 1 FPS-85 and 1 AN/FSS-7 station in Florida. Alternate Space Defense Center.
Linked to Spacetrack and SPASUR through NORAD HQ. Also to identify and track fractional-orbit bombardment systems (FOBS).
3. Anti-Air (aircraft, cruise missile):
(a) Over-The-Horizon-Back-Scatter (OTH-B). 414L at 2 sites in Maine (2 transmitters, 5 receivers), 1 in Washington state planned.
(b) Distant Early Warning (DEW)Line. 31 stations roughly along the 70RN parallel detecting aircraft and cruise missiles to 40,000 feet at 200-mile range.
(c) Pinetree Line: 24 stations in Southern Canada.
(d) Semi-Automatic Ground Environmen (SAGE).
416 Lair weapons control and warning system at 6 locations (2 in Canada); combined with BUIC and Manual Control Center (MCC) in Alaska.
(e) Back-up Interceptor Control (BUIC).
All stations but 1 semi-active (AD command and control to support Joint Surveillance System (JSS) in tactical control of interceptor forces).
(SAGE, BUIC and MCC are all being replaced in 1982-3 by USAF/Federal Aviation Authority JSS,
with 7 Region Operations Control Centers (ROCC); 4 in US, 1 in Alaska, 2 in Canada; will control 46 radars in US, plus Alaska and Canada,
for co-ordination/control of military and civil air traffic; surveillance and tracking of objects in high- and medium altitude trans-polar flight.)
4. Intermittent programmed photographic recce satellites:
(a) USAF: Titan 3D launcher; 50-80 day life span.
(b) CIA: KH-11; longer life. Army: 775,000.
4 inf divs.* (* One National Guard bde is incorporated in 2 mech and 2inf divs.)
1 airmobile div.
1 AB div: 3 bdes (each 3 para bns, 1 arty bn), 1 armd bn, 1armd hel bn.
5 corps arty gps (each 2 bdes: 2 bns of Lance SSM; 2 bns of 8-in (203mm), 2 of 155mm how).
5 corps AA arty gps (2 bdes: 1 bn of Nike Hercules, 3 of Hawk, 1 of Chaparral/'Vulcan).
1 armd bde.
4 inf bdes.
3 armd cav regts.
4 Pershing, 8 Lance SSM bns(10 in corps arty).
3 Special Forces Groups: 2 Ranger bns.
Army Aviation: 1 air cav combat bde; indep bns and dets, assigned to HQ for tac, tpt and medical duties. Tanks: some 11,400, incl 1,825 M-48A5, 1,555 M-60, 5,775 M-60A1, 540 M-60A2 with Shillelagh ATGW, 1,500 M-60A3, 150 M-1 Abrams;
400 M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh (330 trg). AFV: some 20,000 M-577, M-901 TOW, M-113 (some with TOW) APC, M-2, M-3 MICV. Arty and Msls: about 2,500 105mm, 155mm towed guns/how; 4,000 105mm, 155mm and 203mm SP how;
144 Pershing and Lance SSM. AA Arty and SAM: some 600 20mm and 40mm towed and SP AA guns; some 2,600 Vulcan towed and SP 20mm AA guns;
Redeye, FIM-92A Stinger SAM; 600 Chaparral SAM systems; Nike Hercules and Improved HAWK SAM (to be replaced by Patriot). Aircraft/Hel: about 580 ac, incl 200 OV-1/-10, 200 RU-21, 80 C-12;
12 C-12A ac; 324 AH-IS, 8 AH-64, 192 UH-60A hel; 1,075 Hell Fire ATGW (ASM).
DEPLOYMENT: Continental United States (incl Alaska, Hawaii and Canal Zone):
Strategic Reserve, incl Rapid Deployment Force (RDF):
(i) 1 mech, 1AB divs; 1 armd, 1 air cav bdes.
(ii) To reinforce 7th Army in Europe, 2 armd, 3 mech, 2 inf, 1 airmobile divs, 1 inf bde, 1 armd cav regt.*
(* 1 armd, 1 mech divs, 1 armd cav regt have hy eqpt stockpiled in FRG.)
(iii) Alaska, 1 inf bde.
(iv) Panama, 1 inf bde.
(v) Hawaii, 1 inf div less 1 bde.
(See also Forces Abroad below.)
RESERVES: 605,400.
(i) Army National Guard: 385,800. 3,285 units; capable after mobilization of manning
2 armd, 1 mech, 5 inf divs, 22 indep bdes (4 armd, 8 mech, 10 inf; 4 of them in regular army divs), 4 armd cav regts;
plus HQ, reinforcements and spt units to fill regular formations.
Indep bns: 6 tk, 2 mech, 50 arty, 4 TOW; 8 AD; 1 inf (recce) gp, 6 bns; 2 Special Forces Gps, 6 bns; 105 air units, 150 sections; 2,568 ac.
(ii) Army Reserves: 219,600; 49,000 a year do short active duty. 3,410 units: 12 trg divs, 3 indep combat bdes: 1 mech, 2 inf;
67 indep bns incl 1 tk, 2 inf, 15 indep arty bns; 2 Special Forces Gps: 7 bns; 130 indep air units with 566 aircraft. Navy: 528,000; 201 major combat surface ships, 84 attack submarines. Four Fleets. Submarines, Attack:
79 nuclear: 15 Los Angeles with Harpoon SSM and SUBROC;