The Military Balance is an annual, quantitative assessment of the military power and defence expenditure of countries throughout the world.
It examines the facts of military power as they existed in July 1982, and no projections of force levels or weapons beyond this date have been included, except where specifically stated. The study should not therefore be regarded as a comprehensive guide to the balance of military power, in particular, it does not reflect the facts of geography, doctrine or efficiency, except where these are explicitly touched upon.
The book is organized in three sections. National entries are in general grouped geographically, but with special reference to the principal regional defence pacts and alignments. Information about some smaller countries, whose military forces are of a size which has not seemed to warrant fuller description at this stage, has been set out in a tabular form. Tables give comparative information on nuclear delivery vehicles and static measurements of the strategic nuclear balance, defence expenditure (with historical trends), military manpower (active and reserve) and arms-transfer agreements. Separate essays assess the European theatre balance, both conventional and nuclear, between NATO and the Warsaw Pact and the US-Soviet strategic balance. These essays go beyond the purely statistical presentation of military forces.
Notes, which follow this Preface, will help the reader to use the current edition of The Military Balance. It is important to read them, since they amplify and give precision to the data in the national sections and tables.
The Director and the staff of the Institute assume full responsibility for the facts and judgments which this study contains. The co-operation of governments has been sought and, in many cases, received. Not all countries have been equally co-operative, and some figures have necessarily been estimated. Inevitably, these estimates change as new information becomes available. The Institute owes a considerable debt to a number of its own members and consultants, who have helped in compiling and checking material.
September 1982
ВВЕДЕНИЕ
The Military Balance представляет собой ежегодную количественную оценку военной мощи и оборонных расходов стран всего мира.
Он исследует факты военной мощи, на июль 1982 года, и не делает прогнозов уровней силы или оружия за пределами этой даты, если только специально не оговорено. Это исследование не следует рассматривать в качестве всеобъемлющего руководства по балансу военной мощи; в частности, оно не отражает факторов географии, уязвимости или эффективности, за исключением тех случаев, когда они прямо затрагиваются.
Книга состоит из трех разделов. Национальные позиции, как правило, сгруппированы географически, но с особым упором на основные региональные договоры и соглашения в области обороны. Информация о некоторых небольших странах, численность Вооруженных сил которых на данном этапе, как представляется, не заслуживает более полного описания, представлена в табличной форме. Таблицы дать сравнительную информацию о ядерных средствах доставки, стратегический ядерный баланс, расходов на оборону (исторические тенденции), военных сил (активных и резервных) и соглашений о передачи вооружений. Отдельные эссе оценивают баланс европейского театра действий, как обычного, так и ядерного, между НАТО и Варшавским договором и советско-американский стратегический баланс. Эти очерки выходят за рамки чисто статистического представления военных сил.
Примечания, которые следуют за этим предисловием, помогут читателю воспользоваться текущим изданием военного баланса. Важно ознакомиться с ними, поскольку они усиливают и уточняют данные в национальных разделах и таблицах.
Директор и сотрудники Института несут полную ответственность за факты и суждения, содержащиеся в настоящем исследовании. Правительства стремились к сотрудничеству и во многих случаях получали его. Не все страны в равной степени сотрудничали друг с другом, и поэтому некоторые цифры оценочные. Эти оценки неизбежно меняются по мере поступления новой информации. Институт в значительной степени благодарен ряду своих членов и консультантов, которые помогали ему в составлении и проверке материалов.
Сентября 1982 года
READERS NOTES
Regions and Countries
The main geographical regions are shown in the Table of Contents on p.iii. An alphabetical list, showing where each entry is to be found, is on p. 2, following these notes. To the extent that national variations permit, each entry is arranged in a standard form: population, military service, total military manpower strength, Gross National Product (GNP)/Gross Domestic Product (GDP) and defence expenditure; separate sections on the army, navy and air force, with broad organization and equipment and, where relevant, the significant foreign deployment of forces. Where the information is available, reserves and para-military forces are included. Precise distinctions as to what are or are not para-military forces are difficult, and some latitude must be allowed: para-military forces are those elements whose equipment and training goes beyond that required for civil police duties and whose constitution and control suggest they may be usable in support, or in lieu, of regular military forces.
Defence Pacts and Agreements
A short description of multilateral and bilateral pacts and military aid agreements introduces each of the main regional sections of the study. Defence assistance given under less formal arrangements is also noted. Agreements which cover only economic aid are not included.
Defence Expenditure
For defence expenditure the latest available budget figures are quoted. Table 5 on pp.l24-5 shows current and past expenditures, expressed in current United States dollars so as to afford international comparisons; however, since many countries update these each year, the figures will not necessarily correspond with those shown in previous editions of The Military Balance. In Table 3 there are comparisons of NATO defence expenditures 1970-1981 in constant prices; in this table, and for the NATO countries in Table 5, a standard NATO definition of defence expenditure is used, but in most other cases national definitions are used. The defence expenditures of the Soviet Union and the People's Republic of China are a range of estimates illustrating the variation of opinion as to these expenditures. The problem of arriving at Soviet defence expenditure and an exchange rate to afford comparability is discussed on pp. 12-13, whilst the difficulty of arriving at a figure for China is covered on p.79.
National Income
GNP and GDP figures are both used. GDP is equal to GNP minus net income from abroad. GNP figures are usually quoted at current market prices (factor cost for East European countries). Where figures are not currently available from published sources, estimates have been made, and Table 5 uses both published and estimated GNP figures. GNP/GDP growth rates refer to real growth in real terms. Inflation rates are based on available consumer price indices. Wherever possible the United Nations System of National Accounts, based on the latest available International Financial Statistics (IFS), has been used, rather than national figures, as a step towards greater comparability. For the Soviet Union GNP estimates are made in roubles, following R.W. Campbell, 'A Shortcut Method for Estimating Soviet GNP' (Association forComparative Economic Studies, vol. XIV, no.2, Fall 1972). East European GNPS at factor cost are derived from Net Material Product. For China three estimates of GNP/GDP are given on p.79.
Currency Conversion Rates
To make comparisons easier, national currency figures have been converted into United States dollars, using the rate averaged for the national financial year (for 1982-83 figures, the average rate for the first half of calendar 1982). Wherever possible the exchange rates have been taken from the IFS. In all cases the conversion rates used are shown in the entry, though they may not always J?e applicable to commercial transactions, and high inflation rates in some countries make conversions unreliable. An exception has been made in the case of the Soviet Union, since the official exchange rate is unsuitable for converting rouble estimates of GNP. Various estimates of more appropriate conversion rates have been made, but they have shortcomings too great to warrant their being used here; the official rate is, however, given in the country section. Further exceptions are certain East European countries which are not members of the IMF and Hungary and Romania (which are), for which the conversion rates used are those described in T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974).
Manpower
Unless otherwise stated, the manpower figures given are those of active forces, regular and conscript. An indication of the size of militia, reserve and para-military forces is also included in the entry where appropriate. Reserve figures are generally estimates based on a five-year post-conscription period, though some national definitions are given. Manpower information is summarized in Table 5.
Equipment
The equipment figures in the entries show total holdings, with the exception of combat aircraft, where front-line squadron strengths are normally shown. The symbol (-) indicates that part of an establishment is detached. Except where the symbol (is used, naval vessels of less than 100 tons structural displacement have been excluded. The term 'combat aircraft' comprises aircraft normally equipped and configured to deliver ordnance (bomber, fighter-bomber, strike, interceptor, reconnaissance, counter-insurgency and armed trainer aircraft, including operational training or conversion units (ocu)) and armed helicopters when clearly identified as such. Basic technical details of the nuclear delivery vehicles (missiles, artillery and aircraft) available to NATO and Warsaw Pact countries are given in Table 1 on pp. 112-18.
Strength of Military Formations
The table below gives the approximate average establishment strength of the major military formations in the text. Military organization is flexible, and the manning and structure of formations may vary from these levels.
Divisional strengths cover organic units only and exclude support units or services outside the divisional structure. Warsaw Pact forces and those of other Soviet-supported countries have establishments similar to those of the Soviet Union. NATO formations and squadrons not included in the table above have similar totals to those of Germany unless otherwise mentioned in the text. Iran, Pakistan, the Philippines, Thailand, Japan, South Korea arid Taiwan have tended to adopt American military organization, while Australia, New Zealand, Malaysia and Singapore have generally followed British practice.
Arms Transfers
Major arms supply agreements identified as being made during the year which ended on 1July 1982 are listed, under geographical regions, in Table 4 on pp. 119-23. Because the actual transfer of arms may take place outside that year, an indication is also given there of expected delivery dates, where known. Licensing arrangements, widespread among industrialized countries, are not normally included.
Abbreviations and Terms
A list of the abbreviations used in the text is on p.viii, immediately following these notes. For the convenience of the reader, certain important abbreviations are explained again when first used. Where a $ sign appears it refers to US dollars, unless otherwise stated. The term billion (bn) equals 1,000 million (m).
ПРИМЕЧАНИЯ ДЛЯ ЧИТАТЕЛЕЙ
Регионы и страны
Основные географические регионы представлены в оглавлении на стр. iii. Алфавитный список, показывающий, где находится каждая запись, находится на p. 2, после этих Примечаний. В той мере, в какой это позволяют национальные различия, справка о стране (за исключением некоторых небольших стран) оформляется в стандартной форме: общая информация о населении, военной службе, общей численности военного персонала, валовом национальном продукте (ВНП) и расходах на оборону; отдельные разделы, посвященные армии, флоту и военно-воздушным силам, с организацией и оснащением и, где это уместно, иностранным развертыванием сил значительного размера и основных военно-морских баз. Там, где такая информация имеется, включаются резервы и военизированные формирования. Нелегко провести четкое разграничение между военизированными формированиями или не военизированными формированиями, и в определении должна быть предусмотрена определенная свобода действий. В целом, однако, полувоенными силами, здесь принято считать силы с вооружением и обучением выходящем за рамки того, что требуется для гражданской полиции и чья Конституция и управления предполагают, что они могут использоваться в поддержку, или вместо регулярных сил.
Оборонные Пакты и соглашения
Краткое описание многосторонних и двусторонних пактов и соглашений о военной помощи представляет каждый из основных региональных разделов исследования. Помощь обороне давали под менее формальные механизмы тоже отметил. Соглашения, которые охватывают только экономическую помощь, не включены.
Оборонные расходы
В отношении расходов на оборону приводятся последние имеющиеся бюджетные данные. Табл. 5 стр.l24-5 показывает текущие и прошлые расходы, выраженные в текущих долларах США, с тем чтобы можно было проводить международные сопоставления; однако, поскольку многие страны ежегодно обновляют эти данные, цифры не обязательно будут соответствовать показателям, показанным в предыдущих изданиях The Military Balance. В таблице 3 приведены сравнения оборонных расходов НАТО 1970-1981 гг. в постоянных ценах; в этой таблице и для стран НАТО в таблице 5 используется стандартное определение оборонных расходов НАТО, но в большинстве других случаев используются национальные определения. Расходы на оборону Советского Союза и Китайской Народной Республики представляют собой ряд оценок, иллюстрирующих различия во мнениях относительно этих расходов. Проблема получения советских оборонных расходов и обменного курса для обеспечения сопоставимости обсуждается на стр. 12-13, в то время как трудность достижения цифры для Китая рассматривается на стр. 79.
Национальный доход
Используются показатели ВНП и ВВП. ВВП равен ВНП минус чистый доход из-за рубежа. Показатели ВНП обычно приводятся в текущих рыночных ценах (стоимость факторов для восточноевропейских стран). В тех случаях, когда в настоящее время данные из опубликованных источников отсутствуют, были сделаны оценки, а в таблице 5 используются как опубликованные, так и оценочные данные о ВНП. Темпы роста ВНП/ВВП относятся к реальному росту в реальном выражении. Темпы инфляции основаны на имеющихся индексах потребительских цен. Там, где это возможно, система национальных счетов Организации Объединенных Наций, основанная на последних имеющихся данных Международной финансовой статистики (МФС), использовалась вместо национальных показателей в качестве шага на пути к большей сопоставимости. Для Советского Союза оценки ВНП делаются в рублях, следуя Р. У. Кэмпбеллу, "кратчайшему методу оценки советского ВНП" (Association for Comparative Economic Studies, vol. XIV, нет.2, Fall 1972). Восточноевропейские ВНП по факторной стоимости являются производными от чистого материального продукта. Для Китая три оценки ВНП/ВВП приведены на стр. 79.
Курсы Конвертации Валют
Для облегчения сопоставлений показатели в национальной валюте были пересчитаны в доллары США с использованием усредненного курса за национальный финансовый год (за 1982-1983 годы - средний курс за первую половину календарного 1982 года). Там, где это возможно, обменные курсы были взяты из МФС. Во всех случаях используемые коэффициенты пересчета показаны в записи, хотя они не всегда могут быть применимы к коммерческим операциям и высокие темпы инфляции в некоторых странах делают конверсии ненадежными. Исключение сделано в случае Советского Союза, поскольку официальный обменный курс непригоден для пересчета рублевых оценок ВНП. Были сделаны различные оценки более подходящих коэффициентов пересчета, но они имеют слишком большие недостатки, чтобы оправдывать их использование здесь; однако официальный курс приводится в разделе по стране. Другими исключениями являются некоторые восточноевропейские страны, которые не являются членами МВФ, а также Венгрия и Румыния (которые являются), для которых используются коэффициенты пересчета, описанные T. P. Alton, 'Economic Growth and Resource Allocation in Eastern Europe', Reorientation and Commercial Relations of the Economies of Eastern Europe, Joint Economic Committee, 93rd Congress, 2nd Session (Washington DC: USGPO, 1974).
Личный состав
Если не указано иное, приводятся данные о численности действующих сил, регулярных и призывных. В соответствующих случаях в справке страны также указывается численность ополченцев, резервных и полувоенных сил. Данные о резервах обычно рассчитываются на основе пятилетнего периода после призыва в армию. Информация о личном составе также приводится в таблице 5.
Вооружение
Данные о вооружении в справках стран охватывают все запасы, за исключением боевых самолетов, где обычно показаны силы боевых эскадрилий. Символ (-) указывает, что часть отделеньная. За исключением случаев, когда используется символ <, исключены морские суда водоизмещением менее 100 тонн. Термин, 'combat aircraft' включает только самолеты нормально укомплектованные, и подготовленные, для доставки боеприпасов (бомбардировщики, истребители-бомбардировщики, штурмовики, перехватчик, разведывательных, противоповстанческие и вооруженные учебно-тренировочные самолеты, в том числе и оперативной подготовки или переучивания (ОCU)) и боевых вертолетов, когда четко обозначена. Основные технические характеристики средств доставки ядерного оружия (ракеты, артиллерия и самолеты), имеющиеся в распоряжении стран НАТО и Варшавского договора, приведены в Таблице 1 на стр. 112-18.
Численность воинских формирований
В приведенной ниже таблице приводится примерная средняя численность основных воинских формирований. Военная организация является гибкой, и комплектование и структура формирований могут отличаться от этих уровней.
Табл.
Силы дивизий охватывают только органические подразделения и исключают вспомогательные подразделения или службы за пределами структуры дивизий. Силы Варшавского договора и других поддерживаемых Советским Союзом стран имеют составы, аналогичные Советскому Союзу. Соединения и эскадрильи НАТО, не включенные в таблицу выше, имеют общие показатели, аналогичные показателям Германии, если в тексте не указано иное. Иран, Пакистан, Филиппины, Таиланд, Япония, Южная Корея и Тайвань, как правило, принимают американскую военную организацию, в то время как Австралия, Новая Зеландия, Малайзия и Сингапур в целом следуют британской практике.
Поставки вооружения
Основные соглашения о поставках оружия, заключенные в течение года, закончившегося 1 июля 1982 года, перечислены в разделе "географические регионы" в таблице 4 на стр. 119-23. Поскольку фактическая передача оружия может иметь место и за пределами этого года, там, где это известно, также указываются ожидаемые сроки поставки. Лицензионные соглашения, широко распространенные среди промышленно развитых стран, обычно не включаются.
Сокращения и термины
Список сокращений, используемых в тексте, приведен на стр. viii сразу же после этих Примечаний. Для удобства читателя, некоторые важные аббревиатуры объясняются снова при первом использовании. Если появляется знак$, он относится к долларам США, если не указано иное. Термин миллиард (bn) равен 1000 миллионам (m).
The Reagan Administration announced in October 1981 a programme for continuing the upgrading of American strategic nuclear forces, including both delivery systems and, most importantly, the associated command, control, communications and intelligence-gathering systems (C3I). This sets the direction for US procurement, but it is too soon for these changes to be reflected in the deployed forces. The US intends to bring 100 MX ICBM into service by the late 1980s (the precise basing mode remains undecided), to proceed with the rapid development of the Trident II/D-5 SLBM, and to procure 100 B-1B intercontinental bombers and SLCM for land attack.
Decisions taken by previous Administrations have resulted in the deployment during the year of the first Ohio-class SSBN with 24 Trident I/C-4 missiles. Eight more are under construction or funded. Also, eight more Lafayette-class SSBN have been retrofitted with Trident 1/ C-4 missiles, bringing the total carrying this longer-range missile to twelve. Twelve more of the Poseidon boats were to have been converted. Eight have been funded; no programme has yet been announced concerning the remaining four. All Polaris-equipped boats have now been retired.
The cumulative results of these changes have been to reduce the total SSBN inventory by four (from 36 to 32), while SLBM totals have gone down by 56 (from 576 to 520), and the number of SLBM warheads has temporarily fallen by 304 (from 5,072 to 4,768) until the C-4 missile is in full service. There has been virtually no change, however, in the sea-based deliverable megatonnage (at about 315 MT).
The operational ICBM inventory remains at 1,052 (reflecting the earlier loss of 2 Titan II silos). Although one damaged silo is expected to return to service later in 1982, all Titan II forces are scheduled to be retired from 1983. Conversions of Minuteman II ICBM to Minuteman III will result in a drop of 50 of the former and a corresponding increase in the latter by the mid-1980s. Of the present 550 Minuteman HI ICBM, 300 are estimated to have been fitted with the new (and more powerful) W-78 warhead, containing three Mk 12A MIRV. Warhead totals for the ICBM force remain at 2,152, but there has been an increase of 123.75 in deliverable megatonnage (from 1,198.5 to 1,322.25) as a result of warhead changes. Other improvements to the existing missile force are expected to continue, including greater accuracy, penetration and protection against counter-measures. Significant development and purchase of improvements to early warning, threat-assessment and C3I systems are also planned.
There has been no significant change in the US strategic bomber force. There are reports that two FB-111A aircraft are to be retired (presumably to be replaced from the active reserve), that the B-52D will be retired shortly, that 28 B-52H will be used to support the Rapid Deployment Joint Task Force (RDJTF) in a conventional mode, and that 14 B-52G are nearing the completion of their conversion to carry the AGM-86B Air-Launched Cruise Missile (ALCM), with a total programme of 104 G and possibly 96 H to be converted eventually. Introducing the TR-1 long-range strategic reconnaissance aircraft, uprating the E-4A command aircraft to E-4B (replacing the aging EC-135N) and purchases of new tanker aircraft (KC-10A) round out current strategic modernization.
General-Purpose Forces
Despite the attention given by the Reagan Administration to strategic forces, it has been general-purpose forces which have received proportionately greater funding, arid future investment plans concentrate largely on them. New equipment is being introduced in all branches of the conventional forces and more is planned.
In the ground forces, the Abrams tank appears largely to have overcome its development problems, although the M-60 is still being purchased in substantial numbers. The Sheridan light tank has been almost entirely phased out. M-2 and M-3 Bradley MICV are beginning to enter service in significant quantities. Ground-based anti-air defences for the field army have not greatly improved, although a trial purchase of the Roland system has been made, and Patriot continues in development.
It is the size and shape of the US Navy which has perhaps caused most debate, but it is the hardest to change in the short run. A large programme has been funded or is envisaged, including three more Los Angeles-class SSN, a third Nimitz-class nuclear-powered aircraft carrier (CVN), additional escorts (2 Kidd-class guided-missile destroyers (DDG) and 4 Perry-class guided-missile frigates (FFG)) and a further air wing for the CVN. The US Marine Corps and the Navy are taking delivery of the F/A-18 fighter/bomber. In the longer run, a 600-ship Navy - including 15 carrier task forces (there are currently 12)- has become the target of this Administration.
The US Air Force is replacing the F-4 and F-106 with the F-16 and F-15 respectively and is enhancing its airborne early warning and control capability with additional E-3A Sentry aircraft. The future of the heavy-lift capability remains uncertain, but either additional (and modified) C-5 or Boeing 747 aircraft are likely to be ordered.
There has been little fundamental change in the RDJTF during the year, although the network of transit and prepositioning arrangements has been refined and added to, and exercising has begun in the Near and Middle East (including Oman). Nevertheless the political constraints remain considerable, and it may be some years before substantial improvement can be made to air and sea lift. Furthermore, command-and-control arrangements remain to be finalized and put into effect.
Соединенные Штаты и Советский Союз
Войска стратегического назначения
В октябре 1981 года администрация Рейгана объявила о программе продолжения модернизации американских стратегических ядерных сил, включая как системы доставки, так и, что наиболее важно, связанные с ними системы командования, управления, связи и сбора разведывательных данных (C3I). Это задает направление закупкам США, но пока еще слишком рано говорить, чтобы эти изменения отразились на развернутых силах. США намерены развернуть 100 МБР МХ в конце 1980-х (с базированием еще не определились), продолжают быстрое развитием БРПЛ Trident II/D-5, и закупку 100 В-1В межконтинентальных бомбардировщики и КРМБ.
Решения, принятые предыдущими администрациями, привели к развертыванию в течение года первого ПЛАРБ класса Ohio с 24 ракетами Trident I/C-4. Еще восемь находятся в стадии строительства или финансирования. Кроме того, еще восемь ПЛАРБ класса Lafayette были модернизированы для ракет Trident I/C-4, в результате чего общее число носителей этой ракеты большой дальности достигла двенадцати. Еще двенадцать лодок Poseidon должны были быть переоборудованы. Восемь из них были профинансированы; программа в отношении остальных четырех пока не объявлена. Все лодки оборудованные ракетами Polaris уже списаны.
Совокупные результаты этих изменений сократили общее число ПЛАРБ на четыре (с 36 до 32), в то время как число БРПЛ снизились на 56 (с 576 до 520), а количество боеголовок БРПЛ временно снизилось на 304 (из 5,072 до 4,768) до С-4 ракеты заключается в полном обслуживании. Не произошло практически никаких изменений в доставляемом мегатоннаже (более 315 MT).
Оперативный запас МБР остается на уровне 1052 единиц (что отражает более раннее снятие 2 шахт Titan II). Хотя ожидается, что один из них вернется на службу позднее в 1982 году, все силы Титана II планируется отправить в отставку с 1983 года. Преобразование МБР Minuteman II в Minuteman III приведет к сокращению числа первых на 50 единиц и соответствующему увеличению числа последних к середине 1980-х годов. Из нынешних 550 Minuteman III 300, по оценкам, были оснащены новой (и более мощной) боеголовкой W-78, содержащей три Mk12A MIRV. В итоге число БЧ для МБР остается 2,152, но наблюдается увеличение на 123.75 в результате мегатоннажа (от 1,198.5 до 1,322.25) в результате изменения БЧ. Ожидается, что будут продолжены и другие усовершенствования существующих ракетных сил, включая повышение точности, проникновения и защиты от контрмер. Планируется также значительная разработка и закупка усовершенствований систем раннего предупреждения, оценки угроз и C3I.
Существенных изменений в стратегических бомбардировочных силах США не произошло. Есть сообщения, что два FB -111А должны быть сняты (предположительно в замене из действующего резерва), что B-52D будут сняты в ближайшее время, что 28 B-52H будут использоваться для поддержки быстрого развертывания совместной целевой группы (RDJTF) в обычном режиме, и 14 B-52G близки к завершению их преобразования для несения крылатых ракет AGM-86B, общая программа 104 G и, возможно, 96 H, в конечном счете переоборудуется. Внедрение стратегического разведывательного самолета большой дальности TR-1, перевод командного самолета E-4A на E-4B (замена устаревшего EC-135N) и приобретение новых самолетов-заправщиков (KC-10A) завершают текущую стратегическую модернизацию.
Силы Общего Назначения
Несмотря на то внимание, уделяемое администрацией Рейгана стратегическим силам, именно силы общего назначения получили пропорционально большее финансирование, и будущие инвестиционные планы в основном сосредоточены на них. Новая техника внедряется во всех отраслях обычных вооруженных сил, планируется ее увеличение.
В сухопутных войсках танк Abrams, по-видимому, в значительной степени преодолел технические проблемы, хотя М-60 все еще закупается в значительных количествах. Легкий танк Sheridan почти полностью выведен из эксплуатации. БМП М-2 и М-3 Bradley начинают поступать на вооружение в значительных количествах. Наземная противовоздушная оборона для полевой армии не сильно улучшилась, хотя была произведена пробная закупка системы Roland, и Patriot продолжает развиваться.
Размер и структура ВМС США, которые, возможно, вызвали большинство споров, но это труднее всего изменить в краткосрочной перспективе. Большая программа финансируется или предполагается, в том числе три ПЛА Los Angeles в третий атомный авианосец типа Nimitz (CVN), дополнительные корабли эскорта (2 Kidd ракетные эсминцы (DDG) и 4 Perry -класса ракетные фрегаты (FFG)) и еще воздушные крылья для авианосцев. Корпус морской пехоты США и военно-морской флот начинают прием истребителя/бомбардировщика F/A-18. В долгосрочной перспективе целью этой администрации стал флот из 600 кораблей, включая 15 авианосных групп (в настоящее время их 12).
Военно-воздушные силы США заменяют F-4 и F-106 на F-16 и F-15, соответственно, и повышают свою способность раннего предупреждения и управления в воздухе дополнительными самолетами E-3A Sentry. Будущее тяжелой грузоподъемности остается неопределенным, но, скорее всего, будут заказаны либо дополнительные (и модифицированные) самолеты C-5, либо Boeing 747.
В течение года произошли незначительные фундаментальные изменения в RDJTF, хотя сеть транзитных и предварительных соглашений была усовершенствована и дополнена, и на Ближнем и Среднем Востоке (включая Оман) начались учения. Тем не менее политические ограничения остаются значительными, и, возможно, пройдет несколько лет, прежде чем можно будет добиться существенных улучшений в области воздушных и морских перевозок. Кроме того, еще предстоит окончательно доработать и ввести в действие механизмы командования и управления.
THE UNTIED STATES
Population: 230,049,000.
Military service: voluntary.
Total armed forces: 2,116,800 (185,680 women).
GDP 1981: $2,924.8 bn.
Estimated defence expenditure 1982-3: $215.9 bn (national definition).* (* Revised outlay requested in President's last budget proposal;
Total Obligational Authority for FY 1983 was $258.0 bn, and Budget Authority $257.5 bn.)
GDP growth: -0.2% (1980), 2.0% (1981). Inflation: 12.4% (1980), 8.9% (1981). Strategic Nuclear Forces: (Manpower included in Army, Navy and Air Force totals.)
OFFENSIVE:
(a) Navy (21,000): 520 SLBM in 32 SSBN.
1 Ohio SSBN with 24 Trident I/C-4.
31 Lafayette SSBN: 12 with 16 Trident I/C-4 (192 mss); 19 with 16 Poseidon C-3 (304 msls) (8 being retrofitted with C-4).
(On order: 8 Ohio SSBN; 320 Trident I/C-4 msls.)
(b) Strategic Air Command (SAC) (118,000): 2 Air Forces. 12 divs. ICBM: 1,052: 9 strategic msl wings, 26 sqns.
9 sqns with 450 Minuteman II (50 to be replaced with Minuteman III).
3 sqns with 16 RC-135, 7 EC-135N (to be replaced by E-4), 14 EC-135C, EC-135S/U/V.
Tankers: 49 sqns (1 trg) with 646 KC-135A (incl 13 Air National Guard with 107 ac, 3 Air Force Reserve with 21 ac), 6 KC-10A.
(On order. 100 B-1B bombers, 2 E-4B comd, 16 TR-1A recce (2 -1B trg), 10 KC-10A tankers, 720 AGM-86B ALCM.)
DEFENSIVE:
North American Aerospace Defense Command (NORAD) is a joint US-Canadian organization with HQ at Cheyenne Mountain near Colorado Springs, USA. It includes: Aircraft: Interceptors: 258 (official total stated as 312, incl 54 Can CF-101).
(i) Regular: Air Defense (TAC), Alaskan Air Command (32 alert locations): 6 sqns; 5 with 75 F-106A (F-15 to replace), 1 with 18 F-15.
(ii) Air National Guard (ANG): 10 sqns; 5 with 90 F-4C/D, 5 with 75 F-106A.
(iii) 1 AD sqn (in Iceland) with 21 F-4 (being replaced by F-15).
(iv) Tactical Air Force augmentation: 1 sqn with 18 F-15. Additional ac on call from naval, marine and air forces.
AAM: Genie, Falcon, Super Falcon, Sidewinder, Sparrow. Warning Systems:
1. ICBM, SLBM, satellites:
(a) Satellites. TRW Block 647: 1 over Indian Ocean: infra-red surveillance and warning system.
Control stations at Guam, Pine Gap and Nurrungar (Australia).
(b) Ballistic Missile Early Warning System (BMEWS). USAF 474L system:
3 stations: Clear, Alaska (AN/FPS-49, FPS-50); Thule, Greenland (AN/FPS-50 and FPS-92); Fylingdales Moor, England (AN/FPS-49 +other).
12 radars detect and track satellites, ICBM and IRBM, but not MIRVS. 4,800-km range.
(c) Space Detection and Tracking System (SPADATS):
(i) Space Defense Operations Center (SPADOC). NORAD/ADCOM Combat Operation HQ, Cheyenne Mountain.
Tracking, identification and cataloguing of all space objects; command, control and communications to all space-associated commands and agencies.
(ii) Cobra Dane phased-array radar system at Shemya, Aleutians. Augments BMEWS in Alaska.
(Cobra-Judy, a Pacific-based, shipborne phased-array radar (AN/SPQ-11), supplements Shemya research programmes,
but is not part of SPADATS and has no early-warning function.)
(iii) USAF 496L Spacetrack. FPS-17 detection, FPS-79 tracking radars at Pirinclik (Turkey); optical tracking systems in New Mexico, California,
at St Margarets (NB, Canada), Pulmosan (S. Korea), San Vito (Italy), Maui (Hawaii), Mount John (New Zealand).
(d) USN Space Surveillance System (NAVSPASUR). 9 field stations in south-east US (3 transmitting, 6 receiving sites and civilian agencies).
(e) Perimeter Acquisition Radar Attack Characterization System (PARCS). 1 north-facing phased-array, 130R arc,
2,800-km range system at Grand Forks ND (identifies and tracks individual re-entry vehicles, incl SLBM, in Central US, Arctic Ocean areas).
(f) Miscellaneous radars. US Army: Kwajalein Atoll (Pacific).
USAF: Ascension Island (Atlantic), Antigua (Caribbean), Kaena Point (Hawaii); MIT Lincoln Laboratory, Westford, Mass.
(g) Two new systems are under development:
(i) Ground-based Electro-Optical Deep Space Surveillance System (GEODSS).
A planned five-station system; stations now exist at White Sands NM, Taegu (S. Korea) and Maui (Hawaii),
(ii) Pacific Radar Barrier (PACBAR).
2. SLBM:
(a) Pave Paws system: 1 phased-array radar (AN/FPS-115) each on US East and West coasts; 5,500-km range. 2 more planned in south-east and south-west US.
(b) 1 FPS-85 and 1 AN/FSS-7 station in Florida. Alternate Space Defense Center. Linked to Spacetrack and SPASUR through NORAD HQ.
Also to identify and track fractional-orbit bombardment systems (FOBS).
3. Anti-Air (aircraft, cruise missile):
(a) Over-The-Horizon-Backscatter (OTH-B). 414L system, 3,900-km range.
2 sites in Maine (2 transmitters, 5 receivers), arcs and range still under development; 1 in Washington state planned.
Another in southern US under consideration.
(b) Distant Early Warning (DEW) Line. 31 AN/FPS-19/-30 radars (21 in Canada) roughly along the 70"N parallel from Point Lay Alaska to Greenland,
and two in Iceland, detecting aircraft and cruise missiles to 12,000m at 320-km range.
(c) CADIN/Pinetree Line: 24 stations in Southern Canada.
(d) Tactical Air Command:
(i) Semi-Automatic Ground Environment (SAGE). 416L air weapons control and warning system at 6 locations (2 in Canada);
combined with BUIC and Manual Control Center (MCC) in Alaska.
(ii) Back-up Interceptor Control (BUIC).
All stations but 1 semi-active (AD command and control to support Joint Surveillance System (JSS) in tactical control of interceptor forces).
(SAGE, BUIC and MCC will be replaced in 1983 by USAF/Federal Aviation Authority JSS, with 7 Region Operations Control Centers (ROCC):
4 in US, 1 in Alaska, 2 in Canada. Will control 84 radars: 46 in US, 14 in Alaska and 24 in Canada,
for co-ordination/control of military and civil air traffic, surveillance and tracking of objects in high- and medium altitude trans-polar flight.)
4. Intermittent programmed photographic recce satellites:
(a) USAF: Titan 3D launcher, 50-80 day life span.
(b) CIA: KH-11. Strategic (non-nuclear): * (* Manpower included in Army, Navy and Air Force totals.)
Rapid Deployment Joint Task Force (RDJTF) (assigned from existing units).
HQ: 1 Army Corps: 1 mech, 1 AB, 1 air assault divs, 1 air cav bde, special forces.
4 inf divs (1 to be reduced to 5,000-man cadre by 1986).*
(*One National Guard bde is incorporated in each of 2 mech and 2 inf divs.)
1 air mobile div.
1 AB div: 3 bdes (each 3 para bns, 1 arty bn), 1 armd, 1 armed hel bn.
9 arty gps: 12-16 bns.
4 AA arty gps.
1 indep armd bde.
4 indep inf bdes.
1 indep air cav combat bde.
3 armd cav regts.
4 Pershing SSM bns (1 trg); 8 Lance SSM bns (in corps arty).
1 Patriot SAM bn forming (4 launchers, 32 msls); planned total 9 bns.
3 Special Forces Groups: 2 Ranger bns.
Army Aviation: 1 air bde. Indep bns and dets, mixed types of eqpt, assigned to HQ for tac, tpt and medical duties. Tanks: Some 12,130, incl 2,060 M-48A5, 1,555 M-60, 5,775 M-60A1, 540 M-60A2 with Shillelagh ATGW, 1,500 M-60A3, 300 M-1 Abrams MBT;
400 M-551 Sheridan lt tks with Shillelagh (330 trg). AFV: some 20,000 incl M-577, 1,100 M-901 TOW, 12,300 M-113 (some with TOW) APC, M-2, M-3 Bradley MICV. Arty and Msls: about 2,500 105mm, 155mm towed guns/how; 2,959 155mm and 203mm SP how; 68 MLRS 203mm MRL (2,496 rockets);
12,000 TOW ATGW; Viper ATK RL; 50 Sgt York DIVAD 40mm SP AA guns;
3,000 Stinger, 32 Rapier, 17 Roland (595 msls), 32 Chaparral, 795 Improved HAWK, 50 Patriot (244 msls) SAM launchers;
12 C-12A ac; 324 AH-1S, 11 AH-64, 354 UH-60A, 11 HH-60D Nighthawk hel; 680 Hellfire ATGW (ASM), 11 GLCM launchers (120 msls).
DEPLOYMENT: Continental United States (incl Alaska, Hawaii and Canal Zone):
Strategic reserve:
(i) Rapid Deployment Joint Task Force (RDJTF): 1 corps HQ, 1 mech, 1 AB, 1 air assault divs, 1 aircav bde (see above),
(ii) To reinforce 7th Army in Europe: 2 armd, 3 mech, 2 inf divs, 1 inf bde, 1 armd cav regt.
(*1 armd, 1 mech divs, 1 armd cav regt have hy eqpt stockpiled in FRG. Storage facilities for 2 more divs being built.)
(iii) Alaska: 1 inf bde.
(iv) Panama: 1 inf bde (7,900).
(v) Hawaii: 1 inf div less 1 bde.
(See also Forces Abroad, below.)
RESERVES: 614,300.
(i) Army National Guard: (389,300). 3,285 units; capable after mobilization of manning
2 armd, 1 mech, 5 inf divs,
22 indep bdes (4 armd, 8 mech, 10 inf; 4 of them in regular army divs),
4 armd cav regts, 8 AA bns; plus HQ, reinforcements and spt units to fill regular formations.
Indep bns: 5 tk, 2 mech, 50 arty, 4 ATK (TOW); 1 inf (Arctic recce) gp, 5 bns; 2 Special Forces gps, 6 bns; 105 air units, 150 sections; 2,568 ac.
(ii) Army Reserve: (225,000); 49,000 a year do short active duty. 3,410 units;
130 indep air units and sections with 566 ac. Navy: 553,000; 90 attack submarines, 204 major surface combat ships. A further 27 major surface combat ships are in active reserve and storage.
Four Fleets. Submarines, Attack 90:
85 nuclear (SSN): 18 Los Angeles with Harpoon SSM and SUBROC; 5 Allen (converted SSBN);